در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان شد:

نشر قطره با 34 کتاب تازه تخصصی در نمایشگاه کتاب

استقبال دانشجویان و اساتید و علاقه‌مندان از کتاب های حوزه هنرهای نمایش خوب بوده است. باید بگویم شرایط فعلی با سال‌های گذشته تفاوت کرده است. امروز مخاطبان آثاری که در عرصه هنرهای نمایشی و تئاتر،منتشر می شود از طیف‌ها و سنین مختلف هستند.

زهرا گودرزی در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره آثار جدید حوزه هنرهای نمایشی نشر قطره  برای سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران،  گفت: نشر قطره از سال 97 تاکنون در حمایت از کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه‌های کتاب شرکت نکرده بنابراین تولید ما تحت تأثیر برگزاری نمایشگاه برنامه‌ریزی نشده است.اما نشر قطره از ابتدای سال 1400 تاکنون 34 عنوان کتاب جدید در این حوزه اعم از نمایشنامه‌های مدرن فرانسه و آلمانی و نمایشنامه‌های ترجمه نشده انگلیسی و کتاب‌های آموزشی تئاتر و طراحی صحنه منتشر کرده است.

مدیر داخلی نشر قطره با اشاره به سابقه 30 ساله فعالیت این انتشارات در حوزه چاپ کتاب‌های آموزشی تئاتر و نمایشنامه، در مورد اهداف و انگیزه‌ برای انتخاب این رویکرد عنوان کرد:نشر قطره حدوداً از سال 1370 فعالیت در حوزه تئاتر و ادبیات نمایشی را آغاز کرده و این روند و رویکرد تاکنون با انتشار و عرضه مجموعه‌های متعدد آموزشی و نمایشنامه ادامه داشته است. هدف از تولید و انتشار این کتاب‌ها، پاسخ به نیاز هنرجویان و علاقه‌مندان به این حوزه است.

مدیر داخلی نشر قطره در مورد استقبال مخاطبان از آثار منتشرشده‌ این نشر اظهار داشت: استقبال دانشجویان و اساتید و علاقه‌مندان این حوزه نسبتاً خوب بوده است. باید بگویم شرایط فعلی با سال‌های گذشته تفاوت کرده است. امروز مخاطبان آثاری که در عرصه هنرهای نمایشی و تئاتر، چه آثار آموزشی و چه نمایشنامه از طیف‌ها و سنین مختلف هستند.

گودرزی همچنین درباره شاخص‌های انتخاب آثار برای چاپ و عرضه به بازار کتاب در حوزه تئاتر از سوی نشر قطره گفت: اکثر کتاب‌های نشر قطره به‌ویژه کتاب‌های نمایشنامه و تئاتر زیر نظر اساتید این رشته انتخاب می‌شوند که مهم‌ترین مجموعه کتاب‌های تئاتر ما به نام «تئاتر امروز جهان» زیر نظر دکتر قطب‌الدین صادقی انتخاب و منتشر می‌شود.

در حوزه آموزش تلاشمان بر این است که منابع جدید و ارزشمندی را که برای هنرجویان تئاتر مفیدند، منتشر کنیم. در حوزه نمایشنامه هم معیار آثار شاخص قدیم و جدید ترجمه‌نشده در جهان است.

او در مورد اثرگذاری برپایی نمایشگاه کتاب تهران در توسعه‌ فرهنگ کتاب‌خوانی و بخصوص افزایش سطح سلیقه و ذائقه هنری جامعه عنوان کرد: از نظر ما مهم‌ترین عاملی که باعث افزایش میزان کتاب‌خوانی و بالا رفتن سرانه مطالعه می‌شود برنامه‌ریزی بلندمدت دولت‌هاست، به این معنی که شرایطی فراهم شود تا مردم از کودکی به کتاب‌خوانی عادت کنند. تجربه برگزاری بیش از سی دوره نمایشگاه کتاب به شکل فروشگاه نشان داده است که سهم این رویداد در بالا رفتن سرانه مطالعه چقدر بوده است.

گودرزی در پاسخ به اینکه شرایط بازار نشر را در حوزه آثار آموزشی هنر نمایش و نمایشنامه چگونه ارزیابی می‌کنید، افزود: شرایط نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است. ناشران متعددی در این حوزه فعالیت دارند و دسترسی به منابع بیشتر برای علاقه‌مندان فراهم شده است.




نظرات کاربران