در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با سیدعلی تدین صدوقی به بهانه عرضه نمایشنامه‌ شال‌گردن در نمایشگاه کتاب تهران

نمایشنامه‌ای اپیزودیک در مورد شهدای چهار اقلیت‌ مذهبی

سید علی تدین صدوقی نامی آشنا در عرصه نویسندگی، کارگردانی، نقد و آموزش و پژوهش در تئاتر کشور است. «شالگردن» آخرین نمایشنامه او که توسط انتشارات‌نگار تابان به چاپ رسیده در سی‌وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با استقبال روبه‌رو شد.

نمایشنامه شالگردن در خصوص شهدای اقلیت‌های مذهبی در دفاع مقدس است  با سید علی تدین صدوقی  درباره نمایشنامه "شالگردن" ودیگر آثارش گفت‌وگو کرده‌ایم.

مختصری در خصوص نمایشنامه شالگردن برایمان بگویید. گویا نمایشنامه در سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تمام نسخه‌هایش به فروش رفته و به چاپ دوم برسد. برای چاپ دوم برنامه‌ای دارید ؟

بله، البته این موَضوع بیشتر به انتشارات‌نگار تابان باز می‌گردد. طی صحبت‌هایی که با جناب احمد دولت آبادی مدیریت و صاحب امتیاز محترم نشر‌نگار تابان صورت پذیرفته قرار شد که بعد از نمایشگاه به جاپ دوم آن همت گمارند.

آیا کار‌های جدیدی در دست نشر دارید؟

بله، تقریبا نه نمایشنامه آماده چاپ دارم. از این میان سه نمایشنامه در حوزه دفاع مقدس است که بر ای بار دوم به چاپ خواهد رسید. نمایشنامه‌های " من هنوز اینجام کلاغ‌های لعنتی " که بار‌ها توسط خودم و دیگر هنرمندان تئاتر در تهران و شهرستان‌ها اجرا شده. نمایشنامه " همه دختران امیر کبیر " که با مشقات فراوان در تالار حافظ آن را روی صحنه بردم و نمایشنامه " معجزه‌ای برای حافظه تاریخ" که هنوز موفق به اجرای آن نشده‌ام. به جز این‌ها نمایشنامه سهراب رستم برای بار دوم است که به چاپ خواهد رسید و البته پنج نمایشنامه دیگر که بر ای اولین بار است که به نشر می‌رسند؛ نمایشنامه دیدار (در حوزه دفاع مقدس) و کوروش، یزدگرد سوم، زادن رستم یا به دنیا آمدن رستم و اولین سزارین جهان و نمایشنامه فرانک.

 

کار صحنه‌ای جدیدی در دست دار ید؟

بله نمایشنامه "یک دقیقه بیشتر طول نمی‌کشه " نوشته "شهید مسعود سمیعی " اما متاسفانه در شب اول اجرا بازیگران کرونا گرفتند و بنده کار را تعطیل کردم و با همه زحمات و هزینه‌هایی که شده بود کار اجرا نرفت و هیچ کمک هزینه‌ای نیز از این بابت دریافت نکردیم. بعدا با رایزنی‌های فراوان تئاتر شهر قول اجرا را به ما داد که عملا وقت ما را سوزاند و به‌رغم داشتن مجوز اجرا از سوی شورای محترم ارزشیابی و نظارت با کمال تعجب به ما اجرا ندادند و دیگران به جای ما اجرا رفتند.

اما خوشبختانه مسئولان بنیاد رودکی با توجه به ارزشی بودن کار که در خصوص تاثیر مخرب دموکراسی غربی بر جامعه، خانواده و افراد است و با طنزی فاخر آن را شکافته و مطرح می‌کند و ایضا به دلیل نوبت قبلی ای که برای نمایشنامه شالگردن در تالار حافظ داشتم قرار بر این شد که با همیاری مسئولان محترم بنیاد رودکی این نمایش را که آماده اجرا است در حافظ روی صحنه ببرم.

در خصوص ساختار نمایشنامه شالگردن برایمان بگویید.

نمایشنامه در حوزه دفاع مقدس است همراه با طنزی خاص و فاخر اما در زمان حال اتفاق می‌افتد. البته با رفت‌وآمدهایی به گذشته و حال،

 متن اپیزودیک است و در چهار اپیزود با نام‌های " شالگردن، پلاک، آتوسا و میهمان " نوشته شده است که البته هر چهار اپیزود با هم در ارتباط هستند. موضوع حول محور شهدای اقلیت‌های مذهبی در جنگ تحمیلی است با شخصیت‌هایی چون رزمنده‌های آشوری، کلیمی، مسلمان و ... یک پرستار زرتشتی.

اپیزود آخر نیز در خصوص "شهید لازار" از شهدای آشوری است که عنوان قهرمان قهرمانان را در دفاع مقدس به خود اختصاص داده‌اند؛ و البته در ادامه آن "دیدار سر‌زده مقام معظم رهبری " در عید نوروز از خانواده محترم شهید لازار.

این نمایشنامه در واقع همیت و وحدت و یکدلی ایرانیان را در دفاع از خاک و ناموس و باور‌ها و یکپارچگی‌شان برابر هر دشمن متجاوز فارغ از هر اعتقاد و قوم و نژاد و مذهبی نشان می‌دهد

 روی موضوع مهم و حساسی انگشت گذاشته‌اید که باید پیش و بیش از این‌ها به آن پرداخته می‌شد. یک نمایشنامه کاملا ارزشی و ایرانی و ملی-مذهبی که در این برهه حساس بسیار ضروری و لازم می‌نماید. آیا برای اجرای آن اقدامی کرده‌اید؟

در خصوص نمایشنامه کاملا درست می‌فرمایید. اما در خصوص اجرا متاسفانه ظاهرا در دولت قبل سالن‌های دولتی میانه چندان مناسبی با چنین کار‌هایی و البته افرادی چون بنده که یک پایشان در نقد و انتقاد است و از ناکارآمدی مدیریت تئاتر هماره نوشته‌اند و می‌نویسند، نداشتند. از سویی جداول اجرا‌هایشان را با نوبت‌های دو ساله و سه ساله از پیش پر می‌کنند و بیشتر باید بگویم شوربختانه روابط آنچنانی جای ضوابط و شایسته سالاری و ایضا اولویت برای کار‌های ارزشی که جایش در تئاتر بسیارخالی است وهمچنین همیاری با هنرمندان پیشکسوت را گرفته است.

شما می‌توانید این مسایل را از سطح نازل کار‌های اجرا شده در این چند سال اخیر و همچنین افراد تازه کاری که در حد واندازه‌های سالن های تئاتر شهر نیستند و ایضا لابی‌ها ، نقش گرفتن و مدیر تولیدی گرفتن و ...و اوضاع نابسامان تئاتر و اعتراض هنرمندان صاحب نام به این آشفته بازار متوجه بشوید.

 

برای نمایش شالگردن به تالار‌های دولتی تقاضای اجرا داده‌اید؟

باید بگویم متاسفانه این سالن‌ها و این مکان‌ها همچون خرمایی است که بر نخیل است و دست ما کوتاه از آن.

 

با توجه به توضیحات شما "شال‌گردن" می‌باید نمایشنامه‌ای دراماتیک و جذاب همراه با لحظات طنز و تراژیک باشد.

بله همینطور است. البته اگر این را به حساب تعریف از خود نگذارید باید بگویم نمایشنامه جذاب و پر کششی از آب در آمده.

بنده نیز همچون شما امیدوارم که بتوانم هر چه زودتر البته به یاری مسئولان و نهاد‌های ذی ربط آن را به اجرا برسانم چرا که ما تهیه‌کننده خصوصی نداریم اصولا برای کار‌های ارزشی تهیه‌کننده‌های خصوصی پا پیش نمی‌گذارند. تماشاخانه‌های خصوصی نیز قیمت‌شان سر به فلک می‌زند.

در انتها از شما و سایت وزین ایران تئاتر برای فرصتی که در اختیارم گذاشتید بسیار سپاسگزارم؛.




مطالب مرتبط

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

گفت‌وگو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

شهرام زرگر: نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد
گفت‌وگو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

شهرام زرگر: نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد

شهرام زرگر، داور بخش نمایشنامه‌نویسی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد، پرداخت درست شخصیت‌، دیالوگ‌نویسی مناسب و جذابیت را از معیارهای یک نمایشنامه‌ خوب دانست.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست

مهدی (سهاب) محبعلی، نویسنده و کارگردان تئاتر، ترس مخاطب را خوراک و تغذیه‌کننده «راهنمای جامع هیولا شدن» دانست و گفت حوادث واقعی، تاثیرات منفی زیادی روی جامعه می‌گذارد اما مهم است که از این ترس و رنج؛ نیرویی کامل‌تر برای کنترل هیولای درون خودمان بسازیم.

|

نظرات کاربران