در حال بارگذاری ...
با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

آیین تکریم و معارفه مدیریت مجموعه تئاتر شهر برگزار شد

آیین تکریم و معارفه مدیریت تئاتر شهر عصر روز یکشنبه اول خردادماه با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارکنان تئاتر شهر، مدیران و تعدادی از کارکنان اداره کل هنرهای نمایشی در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، آیین تکریم ابراهیم گله‌دارزاده رئیس سابق تئاتر شهر و معارفه سید محمدجواد طاهری مدیریت جدید این مجموعه عصر روز یکشنبه اول خردادماه با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران و کارکنان تئاتر شهر، تعدادی از مدیران و کارکنان اداره کل هنرهای نمایشی و مدیران مجموعه‌های دیگر در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران همراه بود، علیرضا سعیدی مدیر روابط عمومی تئاتر شهر که اجرای مراسم را به عهده داشت، ضمن خوشامدگویی به حاضران در برنامه و یادکردی به مناسبت فرارسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر و حماسه‌سازان قهرمان هشت سال دفاع مقدس، از ابراهیم گله‌دارزاده برای ایراد سخنرانی دعوت کرد.

ابراهیم گله‌دارزاده گفت: «رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا» این اولین جمله‌ای بود که وقتی به‌عنوان رئیس مجموعه تئاتر شهر انتخاب شدم به زبان آوردم و از پروردگار عالم خواستم که همه‌چیز به صدق و صفا باشد.

رئیس سابق تئاتر شهر افزود: می‌خواهم از دوستانی تشکر کنم که در این سال‌ها خیلی به من کمک کردند؛ تشکر اول من از جناب آقای قادر آشنا (مدیرکل سابق هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) است که با حسن اعتماد‌شان این فرصت خدمت را به من دادند تا بتوانم به خانواده تئاتر و هنرمندان عزیزمان خدمت کنم و البته در شرایط بسیار سخت و ترسناک کرونا بتوانیم کاری انجام دهیم که تئاتر تعطیل نباشد.

وی با اشاره به روز‌های نخست مدیریتش که هم‌زمان با ایام همه‌گیری کرونا بود، عنوان کرد: از همه عزیزان هنرمندی که از همان اول تا عزیزانی که امروز در صحنه‌های تئاتر شهر میزبان تماشاگران تئاتر هستند، تشکر می‌کنم که با حضورشان تئاتر را زنده نگه داشتند. این در حالی است که باید از جناب رضا بصیرت در مدیریت انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر همکاران این مجموعه از جمله جناب بروزمند قدردانی ویژه‌ای داشته باشم. به‌هرحال گاهی مشکلاتی که در تئاتر شهر رخ می‌دهد دولتی است ولی به دست دوستان غیردولتی حل و برطرف می‌شود. همکاران عزیز در انجمن هنر‌های نمایشی همیشه به ما کمک کرده‌اند و دست ما را گرفته‌اند.

گله‌دارزاده ادامه داد: از دوستان عزیزم در شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنر‌های نمایشی خصوصاً سید وحید فخر موسوی تشکر می‌کنم؛ حضور و کمک‌هایشان فراموش‌نشدنی است. از نظر من تئاتر شهر بهترین و متخصص‌ترین کادر فنی ایران را دارد که در شرایط سخت و دشوار همیشه و همواره همراه بوده‌اند؛ بنابراین از همه همکارانم در تئاتر شهر تشکر فراوان کرده و به بودنشان افتخار می‌کنم. این عزیزان همیشه پشت‌صحنه هستند و برای تولید یک اثر نمایشی بسیار تلاش می‌کنند و شاید هیچ‌وقت دیده نشوند.

وی ادامه داد: در دوران کرونا خیلی از گروه‌های هنری و هنرمندان نتوانستند کار کنند و فشار بسیار زیادی روی آن‌ها بود و این دو سال هم تعداد گروه‌های درخواست‌کننده برای اجرا در تئاتر شهر را بیشتر از پیش کرد و همه منتظر هستند تا فرصت کار در سالن‌های تئاتر شهر برایشان مهیا شود. به جهت بالا رفتن هزینه‌ها تولید تئاتر بسیار دشوار و سخت شده است. امیدوارم کار‌های زیادی روی صحنه برود و قیمت بلیت تئاتر برای همه مردم قابل پرداخت باشد.

رئیس پیشین تئاتر شهر در پایان گفت: برای برادر عزیزم سید جواد طاهری آرزوی توفیق و توان مضاعف می‌کنم تا در مدیریت تئاتر شهر موفق و سربلند باشد و از سختی کار خسته نشود. همچنین برای برادر ارجمندم جناب آقای دکتر کاظم نظری هم آرزوی توفیق می‌کنم تا ایشان هم در ارائه برنامه‌های آینده موفق و سربلند حرکت کنند.

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی سخنران بعدی مراسم تودیع و معارفه مدیران پیشین و جدید مجموعه تئاتر شهر بود.

وی با خیرمقدم به حاضران در این مراسم، در سخنانی کوتاه عنوان کرد: آقای ابراهیم گله‌دارزاده از هنرمندان بسیار شریف، معلم، با اخلاق و انسانی بی‌نظیری است که قطعاً از اینجا نمی‌روند و حتماً ما از تجربه او در اداره کل هنر‌های نمایش استفاده خواهیم کرد. ضمن اینکه بر ما تکریم انسان دوست‌داشتنی مثل ایشان واجب است. من درعین‌حال خیرمقدم عرض می‌کنم به برادر عزیزم جناب آقای سید جواد طاهری که از هنرمندانی است که سال‌های سال عمرش را در تئاتر گذاشته و امیدواریم که ایشان هم بتوانند بدرخشند و اتفاقات خوبی را در تئاتر شهر فراهم بکنند.

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: مشکلاتی که آقای گله‌دار‌زاده گفته‌اند به امید خدا حل خواهد شد و انتظار داریم جناب آقای طاهری در مدیریت تئاتر شهر عملکرد خوبی داشته باشند و هنرمندان را خوشنود کنند. البته در حکم مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر تمام مسائلی که انتظار می‌رود آقای طاهری نسبت به آن‌ها پایبند باشند آمده است و ان‌شاءالله با مدیریت جناب طاهری و کمک‌های آقای گله‌دارزاده اتفاقات خوبی برای تئاتر شهر رخ خواهد داد.

در ادامه، مجری مراسم با قرائت متن لوح تقدیر اداره کل هنرهای نمایشی، برای اهدای آن به ابراهیم گله‌دارزاده از مدیرکل هنرهای نمایشی دعوت کرد به جایگاه بیاید. ضمن اینکه لوح سپاس و هدایای کارکنان بخش‌های مختلف تئاتر شهر به ابراهیم گله‌دارزاده بخش بعدی این مراسم بود.

در ادامه این آیین، متن حکم مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر توسط مجری مراسم قرائت و توسط مدیرکل هنرهای نمایشی به سید جواد طاهری اهدا شد.

سید محمدجواد طاهری، مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر هم در بخش سوم برنامه با اشاره به وظیفه سنگین کار در مجموعه‌ای چون تئاتر شهر گفت: ابتدا از کاظم نظری هنرمند عزیز و مدیرکل هنرهای نمایشی تشکر می‌کنم که به بنده اعتماد کردند و مسئولیت مدیریت تئاتر شهر را به من دادند و امیدوارم در دوران مسئولیتم به نحو احسن از عهده این کار بربیایم. به نظر می‌رسد که مهم‌ترین کار یک مدیر در یک مجموعه حفظ ارزش‌های آنجاست و قطعاً مجموعه تئاتر شهر مجموعه کوچکی نیست و وظیفه همه ما را سنگین می‌کند تا کارمان را درست انجام دهیم.

وی ادامه داد: من متوجه هستم که در شرایط سختی هستیم هم از لحاظ اقتصادی که دیگر تئاتر در اولویت زندگی مردم نیست و هم همکاران و کارکنانی که در مجموعه تئاتر شهر کار می‌کنند، ازیک‌طرف درگیر مشکلات اقتصادی و از طرف دیگر مشکلات تئاتر شهر هستند. مجموعه تئاتر شهر به نظر من شأن و منزلت بالایی دارد و ما موظف هستیم تا در حفظ این شأن و منزلت کوشا باشیم. همه ما عمرمان را در تئاتر گذرانده‌ایم، ما می‌توانستیم مثل خیلی از آدم‌های دیگر به تفریحات خود و خوش‌گذرانی‌های خود بپردازیم اما ازخودگذشتگی کردیم و برای تئاتر ماندیم؛ باور دارم امروز بیشتر از دیروز نیازمند این ازخودگذشتگی هستیم.

مدیر مجموعه تئاتر شهر با اشاره به دشواری‌های فعالیت در این مجموعه با توجه به امکانات موجود توضیح داد: کار بسیار سختی است که با ۴ نفر مجموعه به این بزرگی را از لحاظ خدماتی رسیدگی کرد. من به‌عنوان یک مدیر اگر نیاز باشد جارو به دست بگیرم این کار را انجام می‌دهم و این برای من مهم است چون جایگاه تئاتر شهر مهم است.

 وی با اشاره تلاش و تمرکز خود برای ساماندهی فیزیکی تئاتر شهر و آراستگی مجموعه در تمامی حوزه‌ها گفت: به‌طور حتم یکی از مهم‌ترین مواجهه‌ها مرتبط با مخاطبان فهیم هنرنمایش است که حتی می‌تواند در پوشش کارکنان عزیز و شریف مجموعه نیز موردتوجه قرار گیرد. اگر سختی و مشکلاتی داریم برای خودمان است و باید بین خودمان آن را حل کنیم. پس دوست دارم که به‌عنوان یک همیار و دوست و رفیق به هم کمک کنیم تا زمانی که در این مجموعه هستیم مؤثر باشیم و اگر فردا روزی خواستیم برویم بگوییم اتفاقات خوبی در تئاتر شهر افتاد. پس از همه شما عزیزان می‌خواهم بیاییم تلاش کنیم و به همدیگر کمک کنیم. در این مسیر از مسئولان عالی‌رتبه وزارت ارشاد می‌خواهم فضایی را فراهم سازند که این اتفاق رقم بخورد چراکه تئاتر شهر به‌عنوان ویترین تئاتر کشور باید جایگاهی والا و بالا داشته باشد.

 طاهری در ادامه صحبت‌های خود گفت: بنده با خیلی از همکاران حاضر در واحدهای مختلف تئاتر شهر از قبل آشنا هستم و بسیار متأثر می‌شوم که مجموعه بزرگ تئاتر شهر هنوز دچار مشکلات مختلف برای تهیه وسایل و ابزار کوچک است و این خیلی ناراحت‌کننده است، این موضوع ناراحت‌کننده‌ای است که هنوز مسئله ایمنی تئاتر شهر حل نشده است. ما قطعاً دست‌به‌دست هم خواهیم داد و اگر لازم باشد هزاران بار تقاضا می‌کنیم تا مشکلات حل شود. بنده حقیر تا زمانی که در این مجموعه باشم هزاران بار تقاضای خود را به آقای نظری، معاونت هنری، وزارت ارشاد و سایر عزیزان می‌رسانم و قطعاً پیگیر خواهم بود تا مشکلات این مجموعه حل شود.

مدیر تئاتر شهر افزود: وقتی زندگی‌ام را که مرور می‌کنم، می‌بینم سراسر چالش و سختی است و هر وقت خواسته‌ام آرامش داشته باشم خودم آن آرامش را به هم زده‌ام؛ اصولاً ما هنرمندان هم این‌گونه هستیم، سالیان سال است هرکجا که می‌رویم به آرامش برسیم جوری تلاش می‌کنیم که آرامش به هم بریزد تا خود را در زندگی امتحان و تلاش کنیم برای زندگی. اینجا هم همین‌گونه است و امیدوارم آنچه ما خواهیم باقی گذاشت راهگشا باشد و به بن‌بست برنخورد. وظیفه ماست از تمام هنرمندان شاخصی که سالیان سال برای تئاتر این کشور زحمت کشیده‌اند، قدردانی کنیم.

طاهری با اشاره به برنامه‌های پیش روی خود گفت: باید اثری که در شأن تئاتر شهر است، در آن اجرا داشته باشد. ما در این سیستم و در این کشور و در این نظام وفادار هستیم و باید بدانیم که اگر قرار است نقدی بکنیم آن نقد باید سازنده باشد.

طاهری با اشاره به روند بازبینی آثار متقاضی اجرا در تئاتر شهر عنوان کرد: هنگامی‌که در شورای نظارت و بازبینی کنار وحید فخر موسوی بودم، تعجب کردم با وجود این‌که برنامه اجراهای مجموعه یک‌ساله بسته می‌شود اما باز هم تأیید برخی آثار به دلیل اهمال برخی پدیدآورندگانشان به دقیقه نود می‌افتد و کارها با تعجیل انجام می‌شوند و دوستان هنرمند هم اصرار دارند در فرصتی محدود و به‌فوریت کارشان بازبینی شود. باید برای رفع این معضل چاره‌اندیشی کنیم. نباید دچار این مشکل شویم که تنها ده روز یا پانزده روز به شورای نظارت و ارزشیابی فرصت دهیم که بعد مسائل آن‌چنانی برای مجموعه تئاتر رخ دهد. قطعاً شورایی در تئاتر شهر گرد هم می‌آیند متشکل از اساتید، هنرمندان و بزرگان عرصه هنر تا نظارتی بر اجراها داشته باشد. هنرمندانی که برای اجرا در تئاتر شهر علاقه‌مند هستند باید متن‌هایشان را زودتر به دست ما برسانند که هم شورا وقت داشته باشد هم هنرمند و هم اثری ماندگار خلق شود. تقاضا می‌کنم از تمام همکاران که همراهی کنند و با من همراه شوند و با من همکاری کنند تا مسائل درونی تئاتر شهر ما را گرفتار نکنند.

وی در پایان هم گفت: بحث رفاقت با دوستانم در قسمت‌های مختلف تئاتر شهر بحثی جداگانه است. صادقانه تقاضا می‌کنم که با یکدیگر صادقانه همکاری کنیم ولی اگر خطا یا تخلف یا قصوری ببینم نسبت به متخلف گذشت نخواهم کرد و این مورد را پای تندی نگذارید بلکه پای جدیت بگذارید. از جناب نظری به‌عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی هم تقاضا می‌کنم که در وهله اول به ما کمک کنند تا ابتدا در حوزه آراستگی فیزیکی و متحدالشکل کردن پوشش همکاران مجموعه مساعدت لازم را به عمل آورند تا چنین اقداماتی مقدمه‌ای برای تعریف هویت بصری مجموعه تئاتر شهر شود و از همین‌جا من این قول را می‌گیرم تا این اتفاق بیفتد و از همکارانم در تئاتر شهر تقاضا دارم که با من همکاری و همراهی کنند تا این مجموعه را تغییر دهیم و بهبود ببخشیم.

پس از صحبت‌های طاهری متن حکم مدیریت جدید مجموعه تئاتر شهر قرائت و توسط مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد به وی اهدا شد.

غلامرضا نعمتی معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، سید وحید فخر موسوی شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنر‌های نمایشی، پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج، جلیل رفیعی سرپرست تالار هنر، تعدادی از کارکنان مجموعه تئاتر شهر و اداره کل هنرهای نمایشی و تعدادی از هنرمندان از جمله مهمانان مراسم تکریم و معارفه مدیریت مجموعه تئاتر شهر بودند.

ویدئوی این مراسم ضمیمه خبر شده و قابل دسترسی است.

عکس از : اختر تاجیک




مطالب مرتبط

در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر
در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر با حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تأسیس و راه‌اندازی سازمان هنرهای نمایشی و نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی برای بیان دغدغه هنرمندان تئاتر در زمینه‌های مختلف تأکید شد.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند
مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی با بررسی شرایط تئاتر کشور، چشم انداز آینده را روشن می داند و می‌گوید در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند و امیدوارم نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی ما هم پای‌شان به تئاتر باز شود و صرفا این گونه نباشد که ما ...

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

نظرات کاربران