در حال بارگذاری ...
اجرای ویژه «در گوش سالمم زمزمه کن» با حضور خانواده زنده‌یاد دکتر طباطبایی

ادای احترام به پدر تئاتر اهواز

نمایش «در گوش سالمم زمزمه کن» روز چهارشنبه با حضور دکتر ناهید طباطبایی و خانواده زنده‌یاد دکتر طباطبایی؛ مترجم این اثر، روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «در گوش سالمم زمزمه کن» با بازی ایرج راد و سعید امیر سلیمانی این روزها در تماشاخانه شهرزاد روی صحنه است و چهارشنبه 25 خرداد ماه با حضور دکتر ناهید طباطبایی نویسنده، مترجم، ناشر و فرزند زنده‌یاد دکتر حسینعلی طباطبایی که او را پدر تئاتر اهواز می نامند اجرا می‌شود.

در این اجرا جمعی از هنرمندان شناخته‌شده تئاتر و سینما که از گروه تئاتر کوچک اهواز پا به عرصه هنرهای دراماتیک گذاشتند نیز حضور خواهند داشت.

دکتر حسینعلى طباطبایى در سال 1311، در دروازه شمیران تهــران، در خانــواده اى فرهنـگ‌دوسـت و تحصیلکرده بـه دنیـا آمـد. او دوره ابتدایی را در دبستان چهل و یک و تحصیلات متوسطه را در دبیرستـان‌های علمیه و دارالفنون گذراند. دکتر طباطبایى سپس در سال 1320 بــه دانشگاه تهــران رفــت تــا در رشته زبان و ادبیــات فرانســه آمــوزش ببینـد، یـک سـال بعـد او در کنکـور دانشـکده دندانپزشکی دانشگاه تهـران نیـز پذیرفتـه شـد و همزمـان بـه تحصیـل در دو رشـته و نیـز کار در اداره هنرهاى دراماتیک پرداخـت. در ایـن اداره بـود کـه حـدود چهـل نمایشنامه تـک‌پـرده‌اى را از فرانسـه ترجمـه کـرد.

دکتر طباطبایى در سال 1343 بـراى گذراندن دوره کارگردانـى تئاتـر بـه پاریـس اعـزام شـد و هنـگام مراجعـت بـه مدیریـت تئاتر نوبنیاد سنگلج منصوب شـد. او سـپس در سال 1346 بـراى گذراندن دوره ى خارج از مرکز بـه دزفـول و سـپس بـه اهـواز منتقـل شـد. اما هنوز علاقه اصلـی او تئاتر بـود. ورود او بــه اهــواز همزمـان بـا تشکیل کلاس‌های تئاتر در اداره فرهنگ و هنـر ایـن شـهر بـود و بلافاصله دعـوت بـه کار شـد. در طی هشت سـال کار در ایـن اداره و تشکیل گروه تئاتر کوچـک، چندین نمایشـنامه از نویسـندگان ایرانـى و خارجی بـه کارگردانـى او روى صحنـه رفـت. بعـد از هشـت سـال، دکتـر طباطبایـى بـه تهـران بازگشـت و بـه دعـوت بهرام بیضایی (رئیس وقـت دپارتمان تئاتر دانشکده هنرهای زیبا) بـه تدریس در ایـن دانشـکده پرداخـت. ثمره مکتوب این ســال‌ها، ترجمه حدود پنجاه نمایشــنامه، یــک کتاب تحقیق و نگارش چنــد نمایشنامه اســت. در سال 1378 خدمـات دکتر حسینعلى طباطبایى بـه عنـوان پـدر تئاتـر خوزسـتان در اهـواز مـورد تجلیـل قـرار گرفـت و در سال 1379 تندیس نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بــه او اهــدا شــد. در سال 1393 دومین تندیس و لوح تقدیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به او اهدا شد. دکتر طباطبایی در 22 مردادماه 1398 دار فانی را وداع گفت.

نمایش «در گوش سالمم زمزمه کن» ساعت 20.30 هر روز غیر از شنبه ها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و علاقه‌مندان می توانند از طریق سایت تیوال بلیت‌های این نمایش را پیش خرید کنند.




مطالب مرتبط

آیین نکوداشت زنده‌یاد جعفر والی برگزار شد

در ستایش کسی که صحنه برایش مقدس بود
آیین نکوداشت زنده‌یاد جعفر والی برگزار شد

در ستایش کسی که صحنه برایش مقدس بود

ایرج راد در آیین نکوداشت هنرمند فقید جعفر والی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون گفت زنده‌یاد والی در تمام زمینه‌ها عاشق تئاتر بود و همه نیز او را دوست داشتند. او فعالیت‌های زیادی را به انجام رساند و خصوصیات بسیار خاصی داشت که ازجمله آن‌ها ریزبینی، دقت، ...

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

نظرات کاربران