در حال بارگذاری ...
کاظم نظری در نشست با مدیران تماشاخانه‌های خصوصی عنوان کرد:

سالن‌های خصوصی بخش اعظمی از مشکلات تئاتر کشور را حل می‌کنند

نشست و دیدار مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد با مدیران و نمایندگان تماشاخانه‌های خصوصی تئاتر عصر روز یکشنبه ۲۲ خردادماه در سالن همایش مرکز موسیقی برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، در ابتدای این نشست کاظم نظری ضمن خوش‌آمد گویی به مدیران و نمایندگان سالن‌های خصوصی به جلسه اداره کل هنرهای نمایشی گفت: عقیده بنده این است که شما عزیزان بازوی اصلی اداره کل هنرهای نمایشی هستید. سالن‌های خصوصی بخش اعظمی از مشکلات تئاتر کشور را حل می‌کنند و به بهترین شکل باید عمل کنند. تماشاخانه‌های خصوصی می‌توانند در پیشرفت و گسترش تئاتر کمک‌های  به‌سزایی بکند و این به شرطی است که ما بتوانیم تعاملات خوبی داشته باشیم تا مشکلات حل شود و روند بهتری برای آینده تئاتر صورت پذیرد. نظری افزود: مهم‌ترین امر تکریم میهمانان و تماشاچیان است. خواهش من از مسئولان و نمایندگان تماشاخانه‌های خصوصی این است که مسائل امنیتی، فنی، بهداشتی، کیفیت آثار و حتی ارتباط با تماشاچیان و ارتباط با گروه‌ها در مجموعه به نحو احسن انجام شود.  شنیده می‌شود که بعضی از تماشاخانه‌های تهران مجوزهایی مثل مجوز آتش‌نشانی و موارد دیگر را ندارند، وظیفه ما این است که این موارد حتماً پیگیری شود.

او با اشاره به سامانه ارتباطی اداره کل هنرهای نمایشی ادامه داد: نکته دیگر درباره سامانه ارتباطی اداره کل هنرهای نمایشی و تماشاخانه‌های خصوصی است که از اول تیرماه به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند و  هنرمندی که قصد بردن اجرا روی صحنه را دارد به شما مراجعه می‌کند و بعد شما با نامه و ارسال متن و بارگذاری آن در سامانه با اداره کل هنرهای نمایشی و شورای نظارت و ارزشیابی بر نمایش در ارتباط هستید.

نظری به اهمیت امر فرهنگ‌سازی تئاتر تاکید کرد و گفت: تلاش ما این است که نمایش‌هایی که روی صحنه می‌روند بار فرهنگی در خود داشته باشند و به بهبود رفتار و روابط اجتماعی کمک کنند.  مسئله دیگر نمایش‌هایی است که توقیف می شوند، شما به عنوان نمایندگان و مدیران تماشاخانه‌های خصوصی نباید اجازه دهید نمایش‌هایی با محتواهای نامناسب و غیراخلاقی روی صحنه بروند.

مدیر کل هنرهای نمایشی با بیان اینکه من و شما عزیزان باید تلاش کنیم تا دوباره در تئاتر رونق ایجاد شود و تقاضای اداره کل هنرهای نمایشی این است که تماشاخانه‌های دولتی هم برای انتخاب آثار دروازه‌بانی کنند و قطعاً سود این کار به نفع خود تماشاخانه است، عنوان کرد: تئاتر فقط برای تهران نیست؛ خیلی از هنرمندانی که در استان‌ها و شهرستان‌ها زندگی می‌کنند علاقه‌مند به اجرا در تهران هستند، اگر توجه هنرمندان و تئاتر شهرستان از سوی شما پاسخ داده شود قطعاً اداره کل هنرهای نمایشی هم توجه ویژه‌ای به تماشاخانه شما می‌کند.  تماشاخانه‌های تهران دنبال برگزاری جشنواره‌های مختلف نباشند و بیشتر دنبال فرایند تولید باشند؛ اجرا‌هایی باکیفیت که به فرهنگ رفتاری، زیستی، تعاملی و ایرانی کمک کنند. اداره کل هنرهای نمایشی پشتیبان و حامی مجموعه‌های نمایشی خصوصی هم خواهد بود. تمام تلاش ما این است که اجرایی توقیف نشود. ما به‌جد می‌خواهیم به تئاتر کمک کنیم. در آخر از همه شما عزیزان در تماشاخانه‌های خصوصی، خواستار چشم‌انداز یک‌ساله هستم تا با برنامه‌ها و روند پیشبرد آن روبه‌رو باشیم.

در ادامه این نشست مهدی امینی رییس شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش با اشاره به دغدغه‌های مدیران تئاتر کشور گفت: دغدغه  اصلی شورا ارزش یک اثر است، همان‌طور که آقای نظری گفتند دروازه‌بانی شما در انتخاب و پذیرش یک اثر بسیار مهم است. ارزش تکنیکی و فرمال کار بسیار مهم است چون قرار است ارزش در فرم دیده شود و در نهایت این نتیجه کار ما می‌شود. عناوینی شبیه پرداختن به زنان، خانواده، آسیب‌های اجتماعی، کودکان کار، دفاع مقدس و نظیر این مضامین بسیار مهم هستند و هر عزیزی که در انتخاب آثار به این موضوعات دقت کند و از خلق این‌گونه نمایش‌ها حمایت کند، قطعاً در انجام کارها و البته اجرای روی صحنه زودتر تصمیم‌گیری می‌شود. امید است که از اول تیرماه سامانه درخواست اجرا و ارسال متن فعالیت خود را شروع کند تا در امور سرعت بیشتری انجام شود.

در ادامه این نشست فرهاد شریفی با اشاره به رفع عیوب سالن‌های خصوصی گفت: هیچ عزیزی نسبت به رفع عیب‌ها اقدامی نکرده است. صنف تماشاداران تهران زحمت بسیاری برای به وجود آمدن آن کشیده شد و پسندیده است که مشکلات و نکاتی را که مربوط به سالن‌های خصوصی هستند، در جلسات صنف تماشاخانه‌داران مطرح کنیم و به راه‌حل‌ها و حل‌شدن موضوع فکر کنیم.

در ادامه این جلسه قطب الدین صادقی پیشکسوت تئاتر و مدیر تماشاخانه شانو ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این جلسه گفت: امیدوارم این جلسات به بهبودی اوضاع تئاتر کشور کمک کند، همیشه تلاشی که کرده‌ام این بوده است که برای بهبود فرهنگ جامعه ایرانی علائم، نشانه‌ها، نمادها و ویژگی‌ها که پرداختن به آن‌ها ضروری است، در تئاتر ایران رخ‌نمایی کند. همه ما باید تلاش کنیم که کیفیت کار در تماشاخانه‌های خصوصی حتی بهتر از کیفیت اجرا در سالن های دولتی شود.

 او افزود: همیشه در جوانی دنبال این بودم که جایی برای تمرین نمایش داشته باشم اما کمتر محقق می‌شد تا بتوانم جایی را داشته باشم، این شد که با پس‌اندازی که داشتم سعی کردم جایی را برای خودم درست کنم که به مرور تبدیل به تماشاخانه شد.

صادقی عنوان کرد: نباید بیش از حد به دست‌اندرکاران اجرایی فشار آورد و باید به شکلی معقول و در چارچوب معین‌شده در قانون حرکت کنیم چون فشار بیش از حد بازدهی منفی دارد و از نظر روانی چهره‌ دیگری از وزارت ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی نشان می‌دهد. عرصه اصلی هنر آزادی و تخیل است. خواهش من این است که نگذاریم دانشجویان هنر و تئاتر ناامید شوند.

علی ایزدی مدیر طرح و برنامه‌ریزی اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به برنامه‌ریزی درباره حضور گروه‌های استانی گفت: ساز و کارهای حضور گروه‌های استانی در تهران بررسی و تهیه شده است که چه در بخش سالن‌های خصوصی و چه در بخش سالن‌های دولتی مکان را در اختیار گروه اجرایی می‌گذارد و در بحث‌های مالی هم اداره کل هنرهای نمایشی کمک می‌کند و اسکان و پذیرایی گروه از طریق استان  هماهنگی و بررسی می‌شود.

در ادامه جلسه شاهین چگینی مدیر تماشاخانه استاد مشایخی، نادر نادرپور مدیر تماشاخانه اهورا، سجاد داغستانی مدیر تماشاخانه آژمان، پوریا گلستانی مدیر تئاتر مستقل سابق، کسرا شاهینی مدیر خانه نمایش دا، داوود نامور مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو، قاسم جعفری مدیر پردیس تئاترشهرزاد، نظرات و نکات مدنظر خود را بیان کردند.

 بخش از این نکات درباره مشکلات تماشاخانه‌ها و حمایت از آن‌ها توسط اداره کل هنرهای نمایشی، اجاره‌بها سالن‌های خصوصی و هزینه بالای اجاره، پخش و اهدای امکانات فنی و تجهیزات توسط اداره کل هنرهای نمایشی، معرفی آثار از طرف اداره کل و حمایت مالی و اجرا در تماشاخانه‌های خصوصی، اقدامات تشویقی و حمایتی برای تماشاخانه ها، بررسی نکردن نمایشنامه‌خوانی در شورا و... بود.

در ادامه جلسه، حمدالله کرمی کارشناس امور سامانه درباره روند بارگزاری متن و درخواست اجرای نمایش صحبت کرد و گفت: بعد از مشکلاتی که برای سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ داد ان‌شاءالله از اول تیرماه توسط سالن‌ها، اطلاعات و درخواست اجرا ثبت می‌شود.

در پایان فرزان دلفانی مدیر کارگروه تئاتر خصوصی تهران صحبت‌های خود را با اشاره به ثبت کردن دقیق اطلاعات گروه در سامانه شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی آغاز کرد و گفت: چون در ثبت مجوز اجرا ثبت اسامی همه عوامل به طور دقیق لازم است حتما توجه به پر کردن آن داشته باشید.

این جلسه در سالن جلسات اداره کل هنرهای نمایشی و با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، مهدی امینی رییس شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش ،علی ایزدی مدیر طرح و برنامه ریزی، فرزان دلفانی مدیر کارگروه تئاتر خصوصی تهران، حمدالله کرمی کارشناس امور سامانه،  مهدی یوسفی‌کیا مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی،  فرهاد شریفی، سهل آبادی مدیر حراست معاونت امور هنری، قطب‌الدین صادقی مدیریت تماشاخانه شانو،  داوود نامور مدیریت  عمارت نمایشی نوفل لوشاتو،  قاسم جعفری مدیریت پردیس تئاتر شهرزاد،  ناصر جعفری محمد رحیمی از عمارت سیمرغ (درنیکا)، شاهین چگینی مدیر تماشاخانه استاد مشایخی، محمدسلیم وکیلی‌فرد از تماشاخانه سیمرغ، ستاره موسوی از تماشاخانه خاتون، نادر نادرپور مدیر تماشاخانه اهورا، علیرضا حسن‌پور و سجاد داغستانی از تماشاخانه آژمان، کسرا شاهینی از خانه نمایش دا، سعید دولتی از تماشاخانه همای سعادت، جوانبخت از تئاتر آبان،امیرسپهر تقی‌لو و سیدعماد عامری مقدم از تماشاخانه ملک برگزار شد.




مطالب مرتبط

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

نظرات کاربران