در حال بارگذاری ...
به قلم پوریا عبدی منتشر شد

«بالماسکه در وایت‌هارت» روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها

«بالماسکه در وایت‌هارت»، عنوان کتابی است که تابستان ۱۴۰۱ به قلم پوریا عبدی توسط انتشارات مهر اندیش منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر، در فرم نگارشی «بالماسکه در وایت‌هارت» تلاش شده استفاده‌ مینی‌مال از زبان، کلید اصلی نمایشنامه باشد؛ در همین خصوص از عبارت‌بندی موجز، انقطاع‌ها، مکث‌های مکرر، توقف‌های میان‌جمله‌ای، تکرار و شتاب ناگهانی در بیرون‌ریزی خصوصیات شخصیت، استفاده‌شده است. همچنین سعی شده تا نمایشنامه‌ی «بالماسکه در وایت‌هارت» از یک نوع ارتباط خاص در بین عناصر خود برخوردار باشد. ارتباطی چندبعدی که بازی‌های زبانی، کلیشه‌های اغراق‌آمیز، تکرار و ترکیبات بی‌ربط یا حتی عبارات ابتکاری را به دنبال خود داشته باشد و از زبان شخصیت‌هایی بیان شود که در یک تراژدی-کمدی توأمان اسیر شرایط جبری و فشارهای ناخوشایندِ ناخودآگاه هستند. نمایشنامه‌ی «بالماسکه در وایت‌هارت» از شیوه‌های روایی کلاسیک عبور می‌کند و بعدتر آن را به مسخره می‌گیرد؛ و طبعاً ته‌مایه‌ای از فضاسازی‌های سوررئال را تداعی می‌نماید. مسخرگیِ تلخی که لایه‌های قابل‌توجه تراژدی را از وادی روایت‌های وارسته تا شوخی‌ها و بداهه‌پردازی‌های کمدیا دل‌آرته با خود می‌کشاند. در این نمایشنامه همه حرف می‌زنند تا حرف نزده باشند، سؤال می‌پرسند تا جواب نگیرند، حرکت می‌کنند که تکان نخورند و به‌طورکلی فعالیتی انجام می‌دهند که در تضاد باانگیزه‌ اصلی انجام آن فعالیت است. به عبارتی «بالماسکه در وایت‌هارت»؛ اجتماعی از همه‌چیز برای هیچ است.

همچنین در یادداشت پشت‌ جلد کتاب آمده است؛ نمایشنامه‌ی «بالماسکه در وایت‌هارت» یک درام مدرن مبتنی بر تشنج موقتی در رویدادهای گذراست. تشنجی که رفته‌رفته بر تنش بین شخصیت‌ها می‌افزاید و همین مسئله همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ اما نباید فراموش کنیم که شخصیت‌های این نمایشنامه دائماً در حال پنهان‌کاری هستند. آن‌ها همچون کسانی که در یک بالماسکه شرکت نموده‌اند، نقابی نامرئی بر چهره زده‌اند و خود را به‌گونه‌ای معرفی می‌نمایند که در دورترین فاصله از خود شناخته شوند. سعی می‌نمایند همه‌چیز را انکار کنند و شخصی دیگر باشند، ازاین‌رو شاید تشنجی ساختگی ایجاد می‌کنند تا در پشت این فضای مه‌آلود، با آرامش خیال پنهان بمانند.

نمایشنامه «بالماسکه در وایت‌هارت» دارای چهار شخصیت است که هر چهار شخصیتش را مردان تشکیل می‌دهند و به عبارتی یک درام مردانه است. 

«بالماسکه در وایت‌هارت» روایتگر التهابات اواسط قرن 16 میلادی در انگلستان است؛ همان سال‌هایی که شاه چارلز دوم به خون‌خواهی پدرش قیام می‌کند، ژنرال کرامول و جمهوری‌خواهان را شکست می‌دهد و پس از دو سال مجدداً سلطنت را به انگلستان برمی‌گرداند.

کتاب «بالماسکه در وایت‌هارت» نمایشنامه‌ای تک‌پرده‌ای است که به تألیف پوریا عبدی منتشر شد. این کتاب در قطع پالتویی و 64 صفحه توسط انتشارات مهر‌اندیش به چاپ رسیده و هم‌اکنون روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها قرار دارد.




مطالب مرتبط

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

گفت‌وگو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

شهرام زرگر: نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد
گفت‌وگو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

شهرام زرگر: نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد

شهرام زرگر، داور بخش نمایشنامه‌نویسی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد، پرداخت درست شخصیت‌، دیالوگ‌نویسی مناسب و جذابیت را از معیارهای یک نمایشنامه‌ خوب دانست.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست

مهدی (سهاب) محبعلی، نویسنده و کارگردان تئاتر، ترس مخاطب را خوراک و تغذیه‌کننده «راهنمای جامع هیولا شدن» دانست و گفت حوادث واقعی، تاثیرات منفی زیادی روی جامعه می‌گذارد اما مهم است که از این ترس و رنج؛ نیرویی کامل‌تر برای کنترل هیولای درون خودمان بسازیم.

|

نظرات کاربران