در حال بارگذاری ...
کارگاه کتاب‌های پاپ آپ در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد

ابراهیم شاکری: خلاقیت در کتاب‌های پاپ آپ امری ذاتی است

کارگاه کتاب‌های پاپ آپ در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان طی سه جلسه سه‌ساعته توسط ابراهیم شاکری برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، ابراهیم شاکری، درباره برگزاری کارگاه آموزش تکنیک‌های کتاب‌های پاپ آپ PoP- Up Books (transformaition) گفت: در این کارگاه و در این سری ورکشاپ ها به tunnel booksو  transformations پرداختیم که در ظاهر متفاوت ولی در تکنیک مشابه‌اند.

او ادامه داد: این کارگاه در سه جلسه سه‌ساعته برای علاقه‌مندان برگزار شد و در آن، سعی کردیم که از تکنیک‌های پایه‌ای کار را آغاز کنیم تا حاضران بتوانند نحوه برخورد با این بخش را درک کنند و در آینده کارهای خود را گسترش دهند.

این مدرس کتاب‌های پاپ آپ تصریح کرد: استقبال از این کارگاه‌ها خوب بود و عموماً افراد بزرگ‌سال در آن حضور پیدا کردند زیرا اساس تکنیک کتاب‌های پاپ آپ، اندکی ناشناخته است. در واقع بسیاری از شرکت‌کنندگان در بدو امر نمی‌دانستند قرار است که با چه چیزی مواجه شوند، به همین خاطر نگاه مثبتی نسبت به این کلاس‌ها داشتم و در انتها بازخوردهای خوبی نیز دریافت کردم.

شاکری، روند برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را مثبت خواند و اظهار کرد: برگزاری این جشنواره به‌صورت حضوری، اتفاق مثبتی است، زیرا این رویداد با یک نگاه متمرکز انجام می‌شود و همه هنرمندان در تعامل مستقیم و مستمر با یکدیگر قرار دارند که اتفاق بسیار خوبی است و می‌تواند به انتقال تجربیات و ایده‌ها منجر شود.

او خاطرنشان کرد: تکنیک کتاب‌های پاپ آپ به کسانی که با آن مواجه می‌شوند، ایده می‌دهد، بنابراین هر ذهن خلاقی ناچار به اجرا کردن آن است زیرا اساساً این تکنیک چنین رفتاری را به وجود می‌آورد. در واقع این تکنیک یک جرقه در ذهن افراد ایجاد می‌کند. البته در کارگاه‌ها چیزی بیش از یک جرقه صرف رخ می‌دهد و امکان اجرایی کردن کارها را به علاقه‌مندان می‌دهد.

شاکری ادامه داد: همه کارگاه‌های آموزشی یک تفاوت جدی دارند، زیرا ذات این تکنیک متفاوت است بنابراین کار هر فردی با دیگری اساساً متفاوت خواهد بود.

او درباره پیشینه تکنیک کتاب‌های پاپ آپ گفت: این تکنیک در تئاتر نزدیک به ده سال قدمت دارد و کارهای حرفه‌ای چندانی در سطح دنیا نیز با این تکنیک انجام‌نشده است بنابراین کار در این عرصه جذابیت‌های خاص خود را دارد.

این هنرمند از اجرای اثری تازه با این تکنیک خبر داد و افزود: هم‌اکنون نمایشی را با عنوان «ریش‌قرمز» در دست‌کار دارم که با تکنیک PoP- Up BoX و در بستر باکس اجرا می‌شود.

بر اساس این گزارش، ابراهیم شاکری فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ادبیات نمایشی سینما تئاتر است که به‌صورت خودآموخته تکنیک کتاب‌های پاپ آپ را فراگرفته است. «تاریخ دوران» یکی از آثار این هنرمند است که در سال 94 و در نخستین جشنواره یونیما کاغذی اجرا شد. بعدها این اثر در جشنواره مبارک، جشنواره دانشجویی جمهوری چک، جشنواره جیگی جیگی مشهد و ترکیه به اجرا درآمد.

شاکری سابقه اجرای کارگاه در دانشگاه هنر، جشنواره کودک و نوجوان بورسا ترکیه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران و خانه عروسک را نیز در سابقه کاری خود دارد.




نظرات کاربران