همراه با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
زهرا صبری: حضور نمایشهای سنتی نکته مثبت جشنواره بیستوهفتم بود
عضو هیئتداوران مسابقه تئاتر نوجوان، بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان از حضور بخشهای تازه در این دوره از جشنواره ابراز خرسندی کرد و گفت: پوششی که در این دوره توسط امیر مشهدی عباس، دبیر جشنواره ایجاد شد، بسیار اتفاق خوبی بود؛ زیرا سبب شد که بخشهایی چون نمایش سنتی، خیمهشببازی و هنرمندان فراگیر نیز وارد صحنه شوند.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، زهرا صبری، عضو هیئتداوران مسابقه تئاتر نوجوان، درباره سطح آثار این دوره از جشنواره گفت: بدیهی است که در این دوره نیز نظیر تمام رویدادها، در بین کارها، آثار متوسط و خوب دیده شد، البته نکته قابلتوجه این بود که در روند داوری برخی نمایشها از فیلمی که برای ما ارسالشده بود، اجرای بهتری داشتند اما برخی دیگر دچار افت شده بودند.
او درباره ملاکهای انتخاب یک اثر، در روند داوری بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، بیان کرد: یک کار خوب در همهجای دنیا، دارای ویژگیهای مشخص و استانداری نظیر انتخاب متن خوب است. درواقع امضای یک کارگردان خوب پای موارد، مختلفی چون طراحی صحنه، طراحی لباس، طراحی نور، تحلیل متن، دراماتولوژی و بازی بازیگران دیده میشود و همه عملاً این را میدانند؛ بنابراین تمام موارد ذکرشده به همراه خلاقیت مدنظر هیئتداوران قرار دارد، زیرا مجموع این نکتهها یک کار خوب را شامل میشود.
عضو هیئتداوران مسابقه تئاتر نوجوان بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، درباره حضور گروههای مختلف از سراسر کشور، اظهار کرد: امروز دیگر گروه شهرستانی معنا ندارد، زیرا با ارتباطی که بین همه انسانها بهواسطه تکنولوژی ایجادشده، عملاً فاصلهای وجود ندارد.
صبری ادامه داد: امروز انتشار یک خبر در فضای مجازی با رسانه برابری میکند به همین خاطر نیز نمیتوانیم تمایز چندانی بین گروههای شهرستان و پایتخت قائل شویم. بدیهی است که ما در روند داوری از یک شهرستان دورافتاده که سالن و امکانات کافی برای اجرا ندارند، به این موارد توجه میکنیم، اما حقیقت این است که وقتی بحث شناخت درست و خلاقیت مطرح میشود، این مشکلات نیز رفع میشوند و کار خوب میتواند بهدرستی جلوهگر شود.
او خاطرنشان کرد: فکر میکنم، پوششی که در این دوره توسط امیر مشهدی عباس، دبیر جشنواره ایجاد شد، بسیار اتفاق خوبی بود، زیرا سبب شد که بخشهایی چون نمایش سنتی، خیمهشببازی و هنرمندان فراگیر نیز وارد صحنه شوند. البته انتقاداتی از سوی بخش فراگیر مطرحشده که چرا این قسمت قضاوت نمیشود؛ اما باید توجه کنیم که این نخستین دوره برای این بخش است، بنابراین باید اجازه دهیم که این بستر گشوده و مهیا شود تا بتوانیم به بخش قضاوت نیز برسیم.
عضو هیئتداوران مسابقه تئاتر نوجوان، افزود: در تمام دنیا مسئله حضور امر مهمی است به همین خاطر بسیاری از جشنوارههایی که ما در خارج از کشور شرکت میکنیم، رفاقتی هستند اما نکته اینجاست که قلب همه ما برای اجرای اثر در این رویدادها میتپد، زیرا دوست داریم که نمایش خود را برای تماشاگر حرفهای آنجا اجرا کنیم؛ البته این به معنای نقض تأثیرگذاری جشنوارههای رقابتی نیست و شخصاً شور و هیجان حاکم بر رویدادهای رقابتی را دوست دارم.
صبری، از رشد علاقه به تئاتر در همدان ابراز خرسندی کرد و گفت: امروز همدان تماشاگر حرفهای تئاتر دارد که کار را با دقت و سکوت نگاه میکند که اینیک نکته بسیار مثبت و مهم است.
او بر لزوم استانداردسازی سالنهای نمایش در همدان تأکید کرد و گفت: سالنهای تئاتر همدان باید استانداردهای لازم را داشته باشد و این لزوماً مربوط به برگزاری جشنواره نمیشود. بهعنوانمثال بارها شده که در جشنواره بزرگ شهر شارلویل مزیر فرانسه، کارها در یک سالن ورزشی اجرا شود؛ اما نکته اینجاست که هنگام اجرای کار در یک سالن بسکتبال، فضا، چیدمان، نور و همه موارد، بهصورت یک سالن حرفهای طراحی میشود، زیرا بخش سالن و زیرساختها یک امر بسیار مهم است که باید یک مدیریت حرفهای بر آن اعمال شود.
صبری، ادامه داد: لازم است که اطلاعات بیشتری برای انتخاب آثار به مخاطبان ارائه شود زیرا این امر کمک میکند که تماشاگران خاص همان اثر به لحاظ گروه سنی در سالن حضورداشته باشند و بازدهی بهتری را از اجرای نمایش شاهد باشیم.
عضو هیئتداوران مسابقه تئاتر نوجوان، ضمن خسته نباشید به تمام دستاندرکاران جشنواره گفت: به تمام دستاندرکاران این جشنواره و کسانی که تلاش میکنند تا این اتفاقات هنری رخ دهد، خسته نباشید میگویم. البته این خدا قوت از ردههای بالای مدیریتی تا حتی بخش پذیرایی جشنواره را نیز شامل میشود، زیرا همگی بخشها سخت برای برگزاری بهتر این جشنواره تلاش کردند.
بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدیعباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانههای خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار شد.