در حال بارگذاری ...
نمایش‌هایی که دهه‌ها روی صحنه بوده‌اند

تماشاگران میلیونی و فروش‌های میلیاردی در برادوی

برخی از نمایش‌های برادوی در طول سال‌ها و گاهی دهه‌ها اجرا میلیون‌ها نفر را به سالن‌های نمایش کشانده‌اند.

به گزارش ایران تئاتر، نیویورک با نمادها و رویدادهای زیادی در جهان مشهور است اما برای تئاتری‌ها نیویورک یعنی برادوی؛ محلی که میزبان برخی از مشهورترین تئاترهای جهان است.

تئاترهای فعال برادوی (۴۱ تئاتر) از «نیوآمستردام» تا «استودیو ۵۴» نام این شهر بزرگ را به‌عنوان مقصدی مهم برای گردشگران مشتاق دیدن نمایش‌های درجه‌یک در جهان جا انداخته‌اند.

روی صحنه این تئاترها هنرمندانی معتبر و شاخص در نقش‌های گوناگون در نمایش‌هایی چون «شرور» و «همیلتون» درخشیده‌اند. برخی از این نمایش‌ها موفق‌تر از دیگر نمایش‌ها هستند و برخی چون «شبح اپرا» یا «شیر شاه» طی دهه‌ها محبوب تماشاگران باقی‌ مانده‌اند.

در پژوهشی تازه که «گو بانکینگ» به انجام رسانده است، پول‌سازترین نمایش‌های تاریخ برادوی بررسی و رتبه‌بندی شده‌اند. نمایش‌هایی با تماشاگران میلیونی و گاهی با درآمدهای میلیارد دلاری که در چارچوب تئاتر نجومی و دست‌نیافتنی می‌نماید.

«شیر شاه» در جایگاه نخست

یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، رقمی رویایی که کنار نام پرفروش‌ترین نمایش تاریخ برادوی ثبت‌شده است. نمایش موزیکال «شیر شاه» که اقتباسی تئاتری از انیمیشن مشهور والت‌دیزنی است چندین سال پیاپی بیش از ۹ هزار بار روی صحنه رفته و بیش از ۱۶ میلیون نفر را به تماشا کشانده است.

شروع اجرای این نمایش در برادوی به سال ۱۹۹۷ برمی‌گردد. «شیر شاه» با موسیقی التون جان برنده جایزه تونی برای بهترین موزیکال هم شده است.

«شرور» و ۱۲ میلیون تماشاگر

نمایش موزیکال «شرور» با فروش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری دومین اثر پرفروش تاریخ برادوی است. نمایشی که با موسیقی و ترانه‌های استفان شوارتز از سال ۲۰۰۳ روی صحنه می‌رود و تاکنون بیش از هفت هزار اجرا و ۱۲ میلیون تماشاگر داشته است.

این نمایش موزیکال اقتباسی از کتاب «شرور: زندگی و زمانه ساحره شرور غرب» است که خود اقتباسی از کتاب «جادوگر شهر اُز» است.

«شبح اپرا» نمایشی مشهور و ماندگار

از سال ۱۹۸۸ تاکنون ۳۴ سال است که نمایشی موزیکال با عنوان «شبح اپرا» در برادوی اجرا می‌شود. نمایشی که تاکنون نزدیک به ۲۰ میلیون تماشاگر را به سالن‌های نمایش کشانده و با فروش فراتر از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سومین نمایش پرفروش تاریخ برادوی است.

این نمایش که نزدیک به ۱۴ هزار با در برادوی روی صحنه رفته است، جوایز لارنس اولیویه و تونی را در کارنامه دارد.

اندرو لوید وبر خالق موزیکال «شبح اپرا» با اقتباس از کتابی به همین نام اثر نویسنده فرانسوی گاستون لورو است.

«همیلتون» موزیکالی متفاوت

لین مانوئل میراندا نمایش موزیکال «همیلتون»‌ را درباره یکی از پدران بنیان‌گذار آمریکا ساخت. نمایشی که خیلی زود در گیشه تئاتر و محافل هنری ستاره شد.

این نمایش با موسیقی رپ جوایز تونی را درو کرد و علاوه بر آن از سال ۲۰۱۵ تاکنون با بیش از دو هزار اجرا فراتر از ۷۰۰ میلیون دلار از گیشه به دست آورده است.

«همیلتون» جوان‌ترین نمایش در فهرست پرفروش‌ترین آثار برادوی است.

«شیکاگو» و نزدیک به نیم‌قرن اجرا

نمایشی موزیکال که از سال ۱۹۷۷ در برادوی روی صحنه می‌رود و هنوز تماشاگر دارد. البته در مقایسه تعداد اجراهایش خیلی کمتر از نمایشی چون «شبح اپرا‌» است اما در طول این ۴۵ سال نزدیک به ۱۰ هزار بار روی صحنه رفته است.

در طول این اجراها تماشاگران زیادی را به سالن کشانده و حدود ۷۰۰ میلیون دلار گیشه داشته است.

‌داستان «شیکاگو» به دوران ممنوعیت الکل در آمریکا برمی‌گردد و با موسیقی جان کندر و ترانه‌های فرد آب ساخته‌ شده است.

سال ۲۰۰۲ نسخه‌ای سینمایی از این نمایش با بازی رنه زلوگر، کاترین زتا جونز و ریچارد گر معرفی و برنده جایزه اسکار شد.




مطالب مرتبط

با «نمایش مادر»

جسیکا لنگ به برادوی می‌رود
با «نمایش مادر»

جسیکا لنگ به برادوی می‌رود

جسیکا لنگ، بازیگر برنده جایزه‌های تونی و اسکار که با فیلم «کینگ کونگ» در سال 1976 به شهرت رسید، نقش اصلی «نمایش مادر» را که سال آینده در برادوی نیویورک به صحنه خواهد رفت، بازی می‌کند.

|

((با سلام. فعلا منتشر نشود)) اجراها تا دو سال دیگر ادامه دارد

تور شهربه شهر نمایش «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» در آمریکای شمالی
((با سلام. فعلا منتشر نشود)) اجراها تا دو سال دیگر ادامه دارد

تور شهربه شهر نمایش «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» در آمریکای شمالی

تور شهر به شهر نمایش «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» در شهر شیکاگو و در سالن جیمز ام.ندرلندر روز دهم سپتامبر(19 آذر ماه ) آغاز شد و تا اول فوریه (13 بهمن) سال 2025 ادامه خواهد داشت.

|

اجرای نمایشنامه جان پاتریک شانلی در برادوی

نوه الیا کازان بازیگر نمایش‌ «تردید» شد
اجرای نمایشنامه جان پاتریک شانلی در برادوی

نوه الیا کازان بازیگر نمایش‌ «تردید» شد

زویی کازان به گروه بازیگران نمایش «تردید: یک حکایت تمثیلی»، به نویسندگی جان پاتریک شانلی و کارگردانی اسکات الیس پیوست که فوریه 2024 (بهمن و اسفند ۱۴۰۲) در برادوی روی صحنه خواهد رفت.

|

نظرات کاربران