در حال بارگذاری ...
تاجبخش فنائیان در گفت‌وگو با ایران تئاتر:

اسماعیل شنگله هیچ‌وقت تشخص تئاتر را زیر پا نگذاشت

تاجبخش فنائیان کارگردان تئاتر و تلویزیون، زنده‌یاد اسماعیل شنگله را استادی آموزش‌دهنده و عاشق تئاتر معرفی کرد که هیچ‌گاه تشخص تئاتر را زیر پا نگذاشت.

به گزارش ایران تئاتر، اسماعیل شنگله بازیگر و کارگردان تئاتر که روز (جمعه 24 تیر) بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت، از نخستین استادان دانشکده هنرهای دراماتیک بود که به آموزش و تربیت هنرمندان زیادی پرداخت.

تاجبخش فنائیان کارگردان تئاتر و تلویزیون که یکی از دانشجویان این هنرمند به شمار می‌رود در گفت‌وگو با ایران تئاتر از زنده‌یاد شنگله به‌عنوان استادی متین، باوقار و آموزش‌دهنده یاد کرد.

فنائیان ضمن عرض تسلیت به خانواده زنده‌یاد اسماعیل شنگله و جامعه تئاتری درباره این هنرمند گفت: «اسماعیل شنگله استاد بازیگری و کارگردانی دانشکده هنرهای دراماتیک بود و من اولین روز کلاس خود را به‌عنوان دانشجو با ایشان تجربه کردم و این موضوع هیچ‌وقت از خاطرم نمی‌رود.»

او افزود: «آقای شنگله انسانی متین، باوقار و درعین‌حال بسیار ساده بود، ترکیب این وقار با سادگی و بی‌آلایشی کمیاب است. ایشان همیشه مایل بودند، کاری که انجام می‌دهند، در زمان تدریس و کارگردانی شایسته باشد.»

این هنرمند ادامه داد: «کارهای ماندگاری از او در مقام کارگردان تله‌تئاتر باقی است و من این اقبال را داشتم که در نمایش «تاجر ونیزی» از ایشان دعوت به همکاری کنم و پذیرش این همکاری از سمت استاد بسیار خوشحال‌کننده بود. در طول کار مثل یک بازیگر معمولی برخورد می‌کرد و هیچ‌وقت نشد که درباره یک میزانسن، لحن یا تحلیل با من بحث کند و من افتخار می‌کردم که در مقابل یکی از کسانی همه‌چیز را به من آموخته است، درس پس می‌دهم.»

فناییان با اشاره به شخصیت زنده‌یاد شنگله گفت: «شنگله بدون اغراق از لحاظ فنی، پرورش استعداد دانشجو، بازیگری، اخلاق و ویژگی‌های شخصی یک استاد آموزش‌دهنده بود. ایشان عاشق تئاتر بود و برای تئاتر شخصیت قائل می‌شد و به همین دلیل، هیچ‌وقت تشخص تئاتر را زیر پا نگذاشت. گاهی به‌راحتی از مواضع خود کناره‌گیری می‌کرد تا مبادا خدشه‌ای به شخصیت تئاتر وارد شود.»

او ادامه داد: «او توقعی از کسی نداشت اما من از خودم توقع داشتم تا در این مدت جویای حالش باشم اما از آنجایی انسان کمتر احتمال از دست دادن افرادی که بیشتر دوست دارد، می‌دهد، در این‌باره تعلل کردم. زندگی چقدر آسان به پایان می‌رسد و اصلاً پیش‌بینی‌ها، حدس و گمان‌ها و خواستن و نخواستن‌ها نقشی ایفا نمی‌کنند.»

کارگردان تله‌تئاتر «تاجر ونیزی» افزود: «شنگله استاد بسیاری از هم‌دوره‌ای‌های من بود و چون پس از بازگشت از اتریش خیلی زود لباس استادی به تن کرد، استاد پیشکسوتان تئاتر ازجمله عزت‌الله انتظامی و محمدعلی کشاورز نیز به شمار می‌رفت. ایشان به کسانی درس می‌دادند که هم‌سن‌وسال و شاید بزرگ‌تر از خودشان بودند و اکثر افرادی که در بازیگری می‌شناسیم و تحصیل‌کرده هستند، به نحوی شاگردان ایشان بودند.»

تاجبخش فنائیان در پایان گفت: «خصوصیات و لبخند همیشگی با آن صدای زیبا و ایستادن با استقامت و استوارشان را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم و تنها در مقابل این شخصیت خضوع داشته‌ و دارم.»




مطالب مرتبط

نظرات کاربران