در حال بارگذاری ...
محمود فرهنگ در گفت‌وگو با ایران تئاتر

حمایت از گونه‌های نمایش ایرانی پشتوانه جدی تئاتر کشور است

محمود فرهنگ دبیر دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان»، گونه‌های نمایش ایرانی را جزو ریشه‌دارترین هنرها و گنجینه فرهنگ کشور معرفی کرد که حمایت از آن‌ها پشتوانه جدی تئاتر کشور است.

به گزارش ایران تئاتر، ششمین روز از دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» که از روز سه شنبه (21 تیر) در محوطه تئاتر شهر و پهنه رودکی فعالیت خود را آغاز کرده بود، چهارشنبه (26 تیر) با همراهی شهرداری تهران در شب عید غدیر به کار خود در سه بخش نمایش خیابانی، نقالی و پرده‌خوانی پایان داد. برنامه‌های این رویداد در دیگر مناسبت‌های دینی و مذهبی ادامه خواهد داشت.

محمود فرهنگ دبیر رویداد تئاتر «صاحبدلان» در گفت‌و گو با ایران تئاتر درباره برگزاری برنامه‌های این رویداد در ایام قربان تا غدیر گفت: «رویداد «صاحبدلان» در سال‌های اول تا چهارم همزمان با ایام اعیاد قربان تا غدیر برگزار می‌شد و خوشبختانه امسال مجددا شروع اجراها با گروه‌های نمایشی در تهران در همین بازه زمانی انجام شد تا پس از آن رویدادهای سراسری «صاحبدلان» را با هنرمندان سایر شهرهای کشور رقم بزنیم.»

او افزود: «اعیاد قربان تا غدیر فرصت مناسبی بود تا در پهنه رودکی، محوطه تئاتر شهر، ایستگاه مترو میدان ولیعصر و در هیئتی نزدیک پل امامزاده معصوم برنامه‌های هنری و فرهنگی «صاحبدلان» را برگزار کنیم.»

دبیر رویداد «صاحبدلان» ادامه داد: «شب اختتامیه رویداد «صاحبدلان» در بخش‌های نمایش خیابانی، نقالی و پرده‌خوانی با تعامل شهرداری تهران میزبان مخاطبان بودیم. دو قسمت از برنامه‌ها شامل نقاره‌زنی «نوای حرم» و نقالی مرشد مهدی چایانی همراه با برنامه‌های سازمان شهرداری و دو قسمت دیگر به صورت مستقل در فضای مربوط به «صاحبدلان» برگزار شد.»

محمود فرهنگ با اشاره به لزوم توجه به نقالی و پرده‌خوانی در دوره معاصر گفت: «نقالی و پرده‌خوانی از ریشه‌دارترین و کهن‌ترین هنرهایی هستند که به عنوان گنجینه فرهنگ ایران محسوب می‌شوند و از نظر جهان‌بینی دینی و نگاه ژرف نگرانه‌ای که نسبت به حمایت، دفاع و ترویج دین مبین اسلام، به ویژه آثار مربوط به خصائل و ویژگی‌های امام علی (ع) دارند، حایز اهمیت هستند.»

او ادامه داد: «حمایت از گونه‌های نمایش ایرانی پشتوانه جدی تئاتر کشور است. متاسفانه تاکنون مجال جدی برای ارائه و ترویج نمایش‌های ایرانی وجود نداشته‌ است در حالی که این گونه‌ نمایشی در گذشته در اوج هنر بوده و همچنان برای مخاطبان جذاب است.»

این هنرمند افزود: «نقالی و پرده‌خوانی از نظر دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی یک هنر سمعی و بصری است. این هنر همه ویژگی‌های نمایش از جمله بیان، بدن، حرکت و تصویرسازی را داراست.»

دبیر اولین دوره از رویداد بین‌المللی «صاحبدلان» توضیح داد: «استادان نقالی و پرده‌خوانی برای زنده نگه داشتن هنرشان تلاش می‌کنند و ما  نیز سعی داریم تا این هنر موزه‌ای نشود.»

فرهنگ گفت: «خوشبختانه کتاب ارزشمند «علی نامه» با ۱۲ هزار بیت در وصف شخصیت و جنگ‌های امام علی(ع) با وزن اشعار شاهنامه منتشر شده است و ما در اجراهای قربان تا غدیر «صاحبدلان» تلاش کردیم مردم را با بخشی از این اثر و شجاعت‌های مولای متقیان آشنا کنیم.»

او با اشاره به ادامه‌دار بودن رویداد «صاحبدلان» افزود: «رویداد «صاحبدلان» تا دی ماه سال جاری ادامه خواهد داشت و طبق برنامه در مناسبت‌های دینی و مذهبی به فعالیت می‌پردازد. «صاحبدلان» در گام دوم اجراهایش در دهه اول محرم با توجه به عزاداری سیدالشهدا برنامه‌ای نخواهد داشت و پس از آن در دهه دوم محرم با نگاهی جدی به اجرای تعزیه در تهران و سایر نقاط کشور خواهد پرداخت.»

محمود فرهنگ در پایان گفت: «تلاش ما این است تا از فعال‌ترین گروه تعزیه روستایی که درشهرستان‌های کشور فعالیت دارند، حمایت کنیم و برای اولین بار در اختتامیه «صاحبدلان» از هنرمندان تعزیه تهران و شهرستان‌ها تقدیر خواهیم کرد.»




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر و نمایش خیابانی

محمود فرهنگ: از ظرفیت جشنواره‌های منطقه‌ای، برای آموزش بهره ببریم
گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر و نمایش خیابانی

محمود فرهنگ: از ظرفیت جشنواره‌های منطقه‌ای، برای آموزش بهره ببریم

محمود فرهنگ، هنرمند پیشکسوت نمایش خیابانی و داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس (شیراز)، براین باور است که باید از ظرفیت چنین رویدادهایی برای آموزش و ارتقای کیفی آثار هنرمندان شهرستان‌های سراسر کشور بهره برد.

|

سیدمحمدجواد طاهری:

هیچ‌کس توان تخریب تئاتر شهر را ندارد
سیدمحمدجواد طاهری:

هیچ‌کس توان تخریب تئاتر شهر را ندارد

مدیر تئاتر شهر درباره عکس منتشرشده از تخریب محوطه تئاتر شهر در فضای مجازی گفت انتشار عکس مذکور و صحبت‌های ایجادشده درباره آن خیلی شوخی بدی است. تخریب تئاتر شهر کذب است و اصلاً چنین چیزی امکان ندارد و نخواهد داشت. تئاتر شهر متعلق به یک‌ زمان نیست؛ بلکه متعلق به زمان‌ها و جزئی ...

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی:

هیچ‌کس نمی‌تواند در حریم تئاتر شهر دست ببرد
مدیرکل هنر‌های نمایشی:

هیچ‌کس نمی‌تواند در حریم تئاتر شهر دست ببرد

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی درباره تصویر منتشرشده در فضای مجازی و محوطه نابه‌سامان تئاتر شهر گفت این پروژه برای پارک تئاتر شهر و دانشجوست و ما یک حریم داریم که هیچ‌کس نمی‌تواند به آن دست ببرد و آن پروژه در حریم ما نیست و ربطی به ما ندارد.

|

گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد
گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد

ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان پیشکسوت با بیان اینکه در محوطه باز تئاتر شهر نمی‌توان هرنوع تعزیه‌ای را اجرا کرد، گفت مخاطبان در مکان‌های عمومی، به مجالسی که بُعد نمایشی آن‌ها پُررنگ است، بیشتر جذب می‌شوند.

|

نظرات کاربران