در حال بارگذاری ...
دو کارگردان حاضر در یازدهمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان:

تنوع آثار ویژگی مهم جشنواره است

مهدی صالحیار، کارگردان نمایش «گرگ مجازی» و هیام احمدی، کارگردان و بازیگر نمایش «رنگینک و شهر آرزوها» از یازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان گفتند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گیلان، در حاشیه برگزاری یازدهمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند، دو تن از کارگردانان شرکت کننده در بخش کودک جشنواره، از این رویداد گفتند.

مهدی صالحیار، کارگردان نمایش «گرگ مجازی» از تبریز، درباره شکل‌گیری ایده و انتخاب متن گفت: نگاه به داستان‌های کهن و معروف ایرانی و جایگاه ویژه این قصه‌ها در بین مردم، ویژگی خاصی است که می‌تواند به جذابیت اثر کمک کند. یکی از این قصه‌ها، بز بز قندی است که برای همه نسل‌ها آشناست. هم‌ نسل جدید و هم متولدین دهه‌های قبل به‌نوعی با این قصه آشنا هستند. پرداختن به موضوعات روز و طنز و فکاهی در این قصه باعث شد تا این ایده را دستمایه تولید یک اثر برای بخش کودک نمایم که برای همه سنین جذاب بود. 

او تنوع آثار هنری و سبک و سیاق آثار راه‌یافته به مرحله نهایی یازدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان را از نکات بسیار مهم این جشنواره دانست و افزود: «وجود زیرساخت‌های اجرایی برای بخش خیابانی از ویژگی‌های بارز این جشنواره است که جا دارد از فعالان این حوزه در لاهیجان تشکر شود.»

مهدی صالحیار با ابراز خوشحالی از حضور در رویدادی ملی و در کنار حرفه‌ای‌های این عرصه در شهر لاهیجان گفت: «جشنواره لاهیجان به برند خاص خود نزدیک شده است و قطعاً برای هنر گروهی مایه مباهات است تا در این رویداد سهمی داشته باشد.»

 این کارگردان ادامه داد: «حمایت برای اجرای عموم گروه‌های بومی و حمایت‌های مالی و معنوی از این رویداد در بسترسازی  و فرهنگ‌سازی بسیار مهم است. امیدوارم همه‌سال‌ها مورد حمایت و مساعدت قرار گیرد و روزبه‌روز باعث پیشرفت جشنواره در سطوح بین‌الملل نیز باشیم.»

هیام احمدی، کارگردان و بازیگر نمایش «رنگینک و شهر آرزوها» از اصفهان که جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد، با اشاره به اینکه ایده نمایش «رنگینک و شهر آرزوها» از دغدغه‌ی متفاوت بودن ِ آدم‌ها آغازشده است گفت: کودکانی که یک سری تفاوت‌ها با گروه همسالان خوددارند ممکن است بابت این تفاوت، رنج بکشند ... پذیرش انسان‌ها و کودکان در هر شرایطی با هر تفاوت‌هایی، انگیزه‌ای شد برای کار کردن این ایده ...تا به اعتمادبه‌نفس آن‌ها و پذیرش خود در اجتماع، کمک کند

او سطح کیفی جشنواره را عالی در دیسیپلین و شیوه‌ی اجرایی و اخلاق بسیار خوب و خصلت مهمان‌نوازی ستاد جشنواره و دبیرخانه توصیف کرد و افزود: «مهمان‌نوازی و مردم هنردوست لاهیجان و استقبال گرم و بی‌نظیرشان از تئاتر خیابانی مثال‌زدنی است.»

احمدی گفت: متأسفانه به دلیل تداخل اجرای گروه‌ها، موفق به دیدن تعداد زیادی از آثار برایم میسر نبود و امیدوارم که در دوره‌های بعدی با تدابیر دبیرخانه و دبیر اجرایی بتوانیم درصد بیشتر نمایش‌ها را ببینیم...

این کارگردان درباره حضور در جشنواره شهروند لاهیجان گفت: «من خودم را شهروند لاهیجانی می‌دانم... و گروه خانوادگی ما همیشه نهایت تلاشمان را می‌کنیم تا بهترین کارها را برای جشنواره شهروند لاهیجان ارائه دهیم و هرسال در جشنواره حضور پیدا کنیم.»

احمدی افزود: «امیدواریم با توجه به شرایط حال حاضر مسائل اقتصادی کشور و با توجه به تولید یک اثر نمایشی و هزینه‌بردار بودن آن و هزینه‌های ایاب و ذهاب و ازآنجایی‌که حداقل گروه‌ها معمولاً از هیچ ارگان و سازمانی حمایت مالی نمی‌شوند، به کمک‌هزینه گروه‌ها توجه بیشتری بشود.»

 یازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان از تاریخ 31 تیر لغایت 2 مرداد 1401 با بیش از 80 اجرا در هفت نقطه شهر لاهیجان برگزار شد.




مطالب مرتبط

با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

برگزیدگان دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» معرفی شدند
با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

برگزیدگان دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» معرفی شدند

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «شهروند» شنبه بیست و دوم مهرماه با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران ارشد استان گیلان در سالن حزین لاهیجی دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان برگزار شد.

|

در دومین روز از جشنواره شهروند چه گذشت؟

زیبایی‌های تئاتر در روز بارانی لاهیجان
در دومین روز از جشنواره شهروند چه گذشت؟

زیبایی‌های تئاتر در روز بارانی لاهیجان

دومین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند در حالی برگزار شد که حال و هوای بارانی شهر لاهیجان به عنوان میزبان جشنواره و تنوع آثار نمایشی اجرا شده، شرایط متفاوت وجالب توجهی را برای مخاطبان رقم زده بود.

|

نظرات کاربران