در حال بارگذاری ...

فراخوان سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان مازندران منتشر شد

فراخوان سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان مازندران با همکاری انجمن هنرهای نمایشی مازندران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان، منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از مازندران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی شعبه استان مازندران، با توجه به شیوه‌نامه ابلاغی اداره کل هنرهای نمایشی به‌منظور تداوم و تثبیت جایگاه هنر نمایش، ارتقای تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر استان و در راستای پشتیبانی از تولید و اجرای عمومی سالانه، اقدام به برگزاری سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان مازندران می‌کند.

:در متن این فراخوان آمده است 

اهداف:

1تقویت بنیه علمی تئاتر و آگاهی بخشی هنرمندان نمایشی استان و حمایت از نویسندگان بومی 

2رونق بخشیدن به اجرای عمومی آثار نمایشی

3کشف استعدادهای جوان؛ آگاهی بخشی و افزایش بینش فرهنگی جامعه با  تکیه‌بر این استعدادها  

4ایجاد بسترهای مناسب برای تولید آثار نمایشی با مضامین بومی 

5استفاده از بسترهای فرهنگی و هنری برای رشد و اعتلای فرهنگ عمومی

6ایجاد روحیه نشاط و امیدبخشی در جامعه با توجه به آثار مخرب روانی ناشی از بحران بیماری کرونا

اولویت‌های موضوعی جشنواره:

انتخاب موضوع آزاد است ولی آثار با موضوعات ذیل در اولویت انتخاب قرار خواهند گرفت:

پرداختن به سبک زندگی ایرانی- اسلامی   

 افزایش روحیه نشاط و امیدبخشی در جامعه 

معرفی هنرمندانه مشاهیر، شخصیت‌ها ، قهرمانان و شهدای شاخص استان 

فرهنگ ایثار و شهادت، اپیدمی بیماری کرونا، مدافعین سلامت

توجه به اهمیت خانواده و فرهنگ و سنن بومی استان 

 شرایط شرکت در جشنواره :

1جشنواره فقط در بخش صحنه‌ای و به‌صورت رقابتی برمبنای شیوه‌نامه جدید برگزار خواهد شد.

2سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی  صرفاً میزبان یک اثر از هر کارگردان خواهد بود.

3به دلیل بحران بیماری و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، جشنواره احتمالاً فاقد بخش جنبی و جلسات نقد و بررسی بوده و تأکید می‌شود برگزاری به‌صورت دوره‌های گذشته نخواهد بود

:نحوه برگزاری

نحوه برگزاری و محل اجرای آثار در مرحله نهایی با توجه به شیوه‌نامه ابلاغی مذکور به تشخیص شورای سیاست‌گذاری  جشنواره و مطابق با نظر ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا به یکی از روش‌های ذیل خواهد بود  :

با حضور تماشاگر به‌صورت زنده در صورت موافقت ستاد استانی مقابله با کرونا و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی

اجرا برای داوران بدون حضور تماشاگر و پخش از سامانه‌های فضای مجازی

نکات مهم 

1 - آثار شرکت‌کننده در این جشنواره، صرفاً اختصاص به آثار و نمایشنامه‌های ایرانی دارد. اما حضور گونه‌های مختلف نمایشی ازجمله عروسکی، فیزیکال ، آیینی سنتی و ... بلامانع است.

-2  ارائه مجوز کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر برای شرکت در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان مازندران (1401) از سوی کارگردان و گروه متقاضی، به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است.

3- متون اقتباسی، منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر و نوع اقتباس، با اخذ مجوز از نویسنده یا ناشر و مترجم به صورتی که حقوق معنوی و مادی صاحب اثر حفظ شود، می‌توانند در بخش رقابتی جشنواره حضورداشته باشند که در این رابطه، تشخیص هیئت انتخاب آثار و دبیرخانه جشنواره، ملاک تصمیم خواهد بود. در صورت عدم رعایت این بند، ضمن جلوگیری از ادامه حضور گروه نمایشی در هر مرحله‌ای از فرآیند جشنواره، مسئولیت این عدم شفاف‌سازی متوجه نویسنده و کارگردان نمایش خواهد بود.  

4متقاضیان شرکت در جشنواره لازم است با تکمیل فرم شماره یک شیوه‌نامه برگزاری جشنواره، آمادگی خود را جهت ارزیابی و حضور در جشنواره اعلام نمایند

5- متقاضیان حضور با ارسال اثر متعهد به پذیرش تمامی قوانین و سیاست‌های جشنواره می‌شوند

6- متقاضیان حضور در جشنواره باید مرحله بازخوانی متن را در شورای ارزشیابی و نظارت گذرانده باشند.

7- آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر استان صرفاً مختص آثار نمایشی تولیدشده هنرمندان استان که اجرای عمومی آن‌ها به انجام رسیده، خواهد بود. لذا گروه‌هایی می‌توانند در جشنواره استانی حضورداشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی 1400 تا دو هفته قبل از شروع جشنواره استانی 1401، اثر آن‌ها حداقل در 5 نوبت به اجرای عمومی رسیده باشد. در صورت عدم اجرا به علت شیوع بیماری کرونا گروه‌ها بعد از حضور در جشنواره باید اجرای عمومی خود را به انجام برسانند.

8- تنها ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر است. لذا در تهیه و گزارش اجراهای عمومی لازم است مؤلفه‌ها و مشخصات کامل آثار در پرتال‌های استانی ثبت گردد.

9- فرآیند ثبت‌نام برای حضور در جشنواره از طریق درگاه جامع تئاتر استانی انجام می‌گیرد و گروه‌های نمایشی متقاضی، ضروری است فرم درخواست شرکت در جشنواره (فرم شماره 1) را در درگاه استانی تکمیل نمایند. (فرم شماره 1 ملاک برنامه‌ریزی‌های آتی خواهد بود)

10بنا بر تشخیص هیئت‌داوران حداکثر دو اثر نمایشی به اداره کل هنرهای نمایشی معرفی خواهد شد.

 تبصره: معیار انتخاب آثار و معرفی به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر، برخورداری از کیفیت فنی و تخصصی است و در صورت عدم احراز این  شرایط توسط گروه‌های شرکت‌کننده، هیئت‌داوران مختار است هیچ گزینه‌ای برای انتخاب نداشته باشد.

11-  چنانچه در هر مرحله‌ای از انتخاب آثار یا برگزاری جشنواره، مغایرتی با بندهای فراخوان در مورد هریک از آثار شرکت‌کننده مشاهده شود، دبیرخانه دائمی تئاتر استان گروه نمایشی متخلف را از ادامه روند جشنواره و مراحل بعدی بازخواهد داشت.

• برای موارد پیش‌بینی‌نشده، دبیرخانه جشنواره با مشورت اداره کل هنرهای نمایشی با توجه به شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی موجود اتخاذ تصمیم نموده و گروه‌های منتخب ملزم به رعایت آن هستند .

 مدارک موردنیاز

• تکمیل فرم شماره یک در درگاه جامع ایران تئاتر

• مجوز کتبی نویسنده یا ناشر

• خلاصه سوابق هنری کارگردان

• یک قطعه عکس پرسنلی کارگردان

• خلاصه نمایش به‌صورت تایپ‌شده

(متقاضیان پس از تکمیل فرم شماره یک و بارگذاری مدارک بالا در درگاه جامع ایران تئاتر، باید کلیه مدارک را به‌صورت فیزیکی به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.)

گاه‌شمار جشنواره:

 آخرین‌مهلت ارسال آثار: 10 آبان ماه 

متقاضیان از تاریخ 5 مرداد تا 10 آبان  مهلت‌دارند تا از طریق آدرس ذیل نسبت به تکمیل فرم شماره یک اقدام نمایند:

www.mazandaran.theater.ir

قابل‌ذکر است این سامانه تنها تا پایان ساعت اداری روز 10 آبان ماه فعال و پس از آن از دسترس هنرمندان جهت ارسال آثار خارج خواهد شد.

2- تاریخ بازبینی : 15 آبان ماه 

اعلام اسامی برگزیدگان حضور در جشنواره: 20 آبان ماه 

3- تاریخ برگزاری جشنواره : 26 الی 29 آبان 1401

آدرس دبیرخانه

ساری، میدان امام خمینی (ره)، ابتدای بلوار دانشگاه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران

واحد هنرهای نمایشی، دبیرخانه دائمی تئاتر استان / کد پستی: ۳۸۷۹۴ –۴۸۱۵۸

تلفن تماس: 333۶۲۰۲۲–333۶۲۰۰۷    

 

متن فراخوان در فایل ضمیمه قابل دریافت است.




نظرات کاربران