در حال بارگذاری ...
جشن سالانه نمایشگران عروسکی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد

روایت هادی حجازی‌فر از چالش‌های «مبارک»

هادی حجازی‌فر، با رد نگرانی از حذف نام «مبارک» از جشنواره نمایش عروسکی تهران، تاکید کرد هیچ آدم عاقلی، برندی را که ساخته و شناخته شده است، حذف نمی‌کند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط‌ عمومی خانه‌ هنرمندان ایران، جشن سالانه نمایشگران عروسکی با حضور هادی حجازی‌فر، دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی و با تقدیر از مرضیه برومند در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

از زمان دانشجویی آشوب‌گر بودم 

در ابتدای این مراسم هادی حجازی‌فر دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی روی صحنه آمد و گفت: «من از زمان دانشجویی آشوب‌گر بودم، یادم است می‌گفتم چرا درخواست‌هایمان را این‌چنین ارائه می‌دهیم؟ به جایش برویم جلوی مرکز هنرهای نمایشی، خودمان را با زنجیر ببندیدم و بودجه بگیریم؛ می‌خواهم بگویم سیستم من همیشه تهاجمی بوده تا تدافعی.»

او در ادامه با اشاره به بودجه جشنواره نمایش عروسکی، افزود: «بودجه کلی تئاتر‌ در سال جاری ۴۰ میلیارد تومان است که از این رقم، ۱۵ میلیارد آن هزینه کارمندان می‌شود، ۲۵ میلیارد آن هم برای برگزاری جشنواره‌ها و حمایت از گروه‌های تئاتر‌ی باقی می‌ماند. با این حال ما با بودجه‌ای که مصوب کردیم، ثابت کردیم رشته تئاتر‌ عروسکی متفاوت از بقیه رشته‌هاست. ما ۱۰ میلیارد از این ۲۵ میلیارد را برای جشنواره نمایش عروسکی مصوب کردیم ولی امیدوارم در روز اختتامیه اعلام کنم خانواده عروسکی، بدون این‌‌که یک ریال از بودجه دولتی استفاده کند، این جشنواره را برگزار کرد؛ درواقع،  تلاش می‌کنیم این ۱۰ میلیارد تومان را به صندوق دولت برگردانیم.»

به‌طور میانگین هزار مهمان خواهیم داشت

او با بیان اینکه در این دوره از جشنواره چند تغییر خواهد داشت، توضیح داد: «ما چند آسیب را شناسایی کردیم، ضمن اینکه در نظر داریم خانواده عروسکی را ترغیب به کار کنیم، از سوی دیگر بحث اصلی ما شهرستان‌هاست از همین رو سفرهایی به استان‌ها آغاز کردیم که اولین آن تبریز بود. ما با دوستان میراث فرهنگی این موضوع را قطعی کردیم که تمام اعضای گروه‌های تئاتری شهرستان در همه ایام جشنواره در تهران باشند چون این مسئله مهمی است که آنها بتوانند کارها را ببینند پس به‌طور میانگین هزار نفر مهمان خواهیم داشت.»

حجازی‌فر افزود: «ما با شهرداری مذاکرات خوبی داشته‌ایم و در بخش بین‌الملل هم تلاش می‌کنیم کارهای خوبی بیایند و اجرا شوند. این کار اما هزینه‌بر است؛ به‌طوری که برای چهار گروه خارجی باید قریب به ۴.۵ میلیارد هزینه کنیم و این در حالی است که مبلغ مجموع جوایز ما دو و نیم میلیارد هم نمی‌شود، یعنی هزینه این گروه‌های خارجی دو برابر می‌شود از آن‌جایی که می‌دانستم اگر این کار را نکنیم بلافاصله عده‌ای می‌گویند کره شمالی شده‌ایم و البته به دلیل تاکید مرکز هنرهای نمایشی مبنی بر بین‌المللی بودن، تلاش می‌کنیم کارهای خوب خارجی را بیاوریم؛ به نحوی که از حضور داوران خارجی هم استقاده کنیم.»

بازیگر فیلم سینمایی «آتابای» با بیان اینکه قرار است در این جشنواره جوان‌گرایی شود، توضیح داد: «جوان‌گرایی البته تنها به معنای سن و سال نیست بلکه ما فکرها و ایده‌های جدید را هم در نظر داریم. باید روی یک مسئله تاکید کنم؛ اینکه ما زیر بار داشتن شورای سیاست‌گذاری نرفتیم، چون این شورا در هر دوره تنها شامل پنج اسم می‌شود که دو جلسه می‌گذارند و باید برای این کارها نزدیک به نود میلیون به آن‌ها دستمزد بدهیم.» 

حاشیه‌های حذف «مبارک»

او با ذکر این نکته که هدف اصلی‌اش بالا بردن سطح مطالبات خانواده عروسکی است، گفت: «در این چند وقت چیزی که باعث نگرانی شده است، بحث حذف «مبارک» از جشنواره نمایش عروسکی بود، برخی به واسطه سفرم به تبریز و کرمان می‌گفتند، قرار است «تکم» یا آن عروسک کرمانی جایگزین «مبارک» شود، اما کدام آدم عاقلی برندی را که ساخته و شناخته شده است، حذف می‌کند؟ همه این مسائل به این دلیل است که اطلاعات غلط داده می‌شود، اما هر مسئله و هر سوالی برای شما به وجود می‌آید از ما بپرسید‌. این مسئله تا اندازه‌ای بود که حتی وقتی برای مذاکره‌ به شهرداری رفته بودم درباره حذف «مبارک» می‌پرسیدند.»

به گفته حجازی‌فر، تاکنون ۱۳۰ نمایش در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند و قرار است تالار قشقایی به اجرای نمایش عروسکی تعلق بگیرد.

دبیر جشنواره نمایش عروسکی در پایان صحبت‌های خود گفت: «این جایگاه، جایگاه حقوقی من است، قدرش را می‌دانم و هدفم کمک به خانواده نمایش عروسکی است، طبعأ اشتباهاتی خواهیم داشت اما ما یک خانواده هستیم و قرار نیست هیچ نفعی به هیچ گروهی برسد.»

مدالیوم خانه تئاتر به مرضیه برومند رسید 

در ادامه این مراسم از مرضیه برومند به پاس سال‌ها فعالیت در عرصه هنر نمایش‌های عروسکی تقدیر به عمل آمد.

در این بخش هما جدیکار، مدرس و کارگردان نمایش عروسکی و مقصود نعیمی‌ذاکر مدیرعامل خانه تئاتر مدالیوم خانه تئاتر را به مرضیه برومند تقدیم کردند.

جدیکار در این بخش از مراسم گفت: «همه شما مرضیه و فعالیت‌هایش را می‌شناسید و البته همه از لوطی‌گری او نیز خبر دارید؛ او هنرمندی عزیز و برجسته است که برای زنده‌ نگه داشتن هنر نمایش عروسکی مشکلات و سختی‌های بسیار زیادی را پشت سر گذاشته و در این راه نیز موفق بوده است.»

فرصت جشنواره را غنیمت بشمارید 

سپس مرضیه برومند ضمن اظهار خوشحالی از دبیری هادی حجازی‌فر برای جشنواره نمایش عروسکی گفت: «هادی یک فرد عملگراست. از همه شما خواهش می‌کنم این فرصت جشنواره را غنیمت بشمارید، چون یک جشنواره وقتی موفق است که آثار خوبی در آن اجرا شود، پس توصیه می‌کنم این فرصت را دریابید.» 

او افزود: «بودجه گرفتن کار به مراتب سخت‌تری از مصوب کردن آن است؛ بنابراین هنوز کار سخت هادی باقی مانده است و باید دنبال پول بدود. یادم است در اولین دوره که دبیر جشنواره نمایش عروسکی بودم از اینکه کارهای تامین بودجه به کندی پیش می‌رفت، ناراحت بودم و حرفی از مهریه یک خانم زدم اما آن حرف فقط از سر ناراحتی برای تئاتر بود. گرچه در آن دوران از کیهان فحش خوردیم، اما بیشتر به سفارتخانه‌ها می‌رفتیم و مذاکره می‌کردیم تا حداقل بتوانیم پول بلیت مهمانان را تامین کنیم.»

برومند در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره موزه عروسک گفت: «نباید کارهای موازی انجام دهیم، اما چند وقت است گرفتار سریال عجیب و غریب «شهرک کلیله و دمنه» و تبعات عجیب و غریب‌تر آن شده‌ام، اما درباره موزه عروسک باید بگویم زمین آن به مساحت هفتصد متر در خیابان سی تیر آماده است، هم‌چنین مذاکراتی با سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی کرده‌ام اما من دو ماه دیگر تلاش می‌کنم اگر نتیجه نداد، شما این راه را ادامه بدهید، چون این یک دوی امدادی است و به نظرم هادی حجازی‌فر خوب می‌تواند از پس این کار بربیاید.»

در بخش دیگری از این مراسم هما جدیکار، مریم سعادت و عادل بزدوده روی صحنه آمدند و از افراد و گروه‌های فعال در دوران کرونا تقدیر کردند.




مطالب مرتبط

در نشست «دنیای فانتزی» مطرح شد

دسته‌بندی تئاتر به عروسکی و غیرعروسکی درست نیست
در نشست «دنیای فانتزی» مطرح شد

دسته‌بندی تئاتر به عروسکی و غیرعروسکی درست نیست

در نشست تخصصی «دنیای فانتزی» با بیان این نکته که دسته‌بندی تئاتر به عروسکی و غیرعروسکی دسته‌بندی درستی نیست، بر این موضوع تاکید شد که جشنواره‌ نمایش‌های عروسکی نباید تنها راه بقا و ادامه حیات هنرمندان تئاتری باشد که ابزار کارشان عروسک است.

|

یادداشتی بر نمایش «بوستان حیات ژوراسیک»

ارائه محتوا با زبان طنز و گروتسک در قالب بداهه‌پردازی
یادداشتی بر نمایش «بوستان حیات ژوراسیک»

ارائه محتوا با زبان طنز و گروتسک در قالب بداهه‌پردازی

حمید کاکاسلطانی*: نمایش «بوستان حیات ژوراسیک» نوشته‌ نوشین تبریزی و به کارگردانی پرستو گلستانی دی‌ و بهمن‌ 1402 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته است. این نمایش با ترکیبی از ...

|

نگاهی به نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»

بیان تئاتری زیر نور سینمایی
نگاهی به نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»

بیان تئاتری زیر نور سینمایی

علیرضا نراقی: نمایشنامه «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»، نوشته مارتین کریمپ، نویسنده بریتانیایی که این روزها توسط مجتبی جدی در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه ...

|

نمایشگاه «شب عکس تئاتر» افتتاح شد

ثمره 40 سال دوستی حمید جبلی و آتیلا پسیانی
نمایشگاه «شب عکس تئاتر» افتتاح شد

ثمره 40 سال دوستی حمید جبلی و آتیلا پسیانی

حمید جبلی، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه و جشن «شب عکس تئاتر» در خانه هنرمندان، با اشاره به دوستی 40 ساله‌اش با آتیلا پسیانی، عکس‌هایش از آثار به صحنه رفته گروه تئاتری «بازی» را به نمایش گذاشت.

|

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

نظرات کاربران