در حال بارگذاری ...
کتابی برای تئاتر معاصر

«ایدیوکینسیس» روشی خلاق از تخیل تا حرکت

کتاب «ایدیوکینسیس رویکردی خلاقانه به حرکت و هم‌ترازی بدن انسان» نوشته آندره برنارد، ولفگانگ اشتاین مولر و ارسولا استریگر با ترجمه علیرضا کی‌منش روشی خلاق برای استفاده از تخیل و فرایند ذهنی تا حرکت و حالت فراگیری بدن به تازگی توسط نشر نیماژ منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر، کتاب «ایدیوکینسیس رویکردی خلاقانه به حرکت و هم ترازی بدن انسان» نوشته آندره برنارد، ولفگانگ اشتاین مولر و ارسولا استریگر با ترجمه علیرضا کی‌منش به تازگی توسط نشر نیماژ به چاپ رسیده است.

در توضیح این کتاب آمده است: «ایدیوکینسیس یکی از قدیمی‌ترین روش‌های ذهنی بدنی در غرب است. روشی خلاق برای استفاده از تخیل و فرآیند ذهنی ارائه می‌دهد تا حرکت و حالت فراگیری بدن را بهبود بخشد‌. میبل تاد اولین کسی بود که مفاهیم این روش را سامان بخشید و آموزش داد. شاگرد او لولو سوایگارد در شناساندن گسترده ایدیوکینسیس هم از طریق تدریس و هم با کتابش ظرفیت حرکتی انسان نقش مهمی داشت. یکی دیگر از اولین شاگردان تاد که این سنت را پیش برد باربارا کلارک، پرستار بیمارستانی بود که از جنبه درمانی ایدیوکینسیس استفاده کرد. راه این نسل اول از شاگردان تاثیرگذار را پاملا مت، آیرین دود، تانسی تاپف و مهم‌ترین آن‌ها آندره برنارد ادامه دادند که همگی‌شان این سنت را به قرن بیست و یکم منتقل کردند.»

علیرضا کی‌منش مترجم این کتاب، بازیگر، مدرس و کارگردان تئاتر متولد 1364 است.

کارگردانی و طراحی حرکت آثاری چون «ویدیو آرت پَختستان»، «اُوریفیس (پرفورمنس)»، «من نه (حرکات موزون  تئاتر)» و «حافظ عشق (پرفورمنس آرت)» از جمله آثار این هنرمند به شمار می‌رود.

کی‌منش تاکنون موفق به دریافت جوایز بازیگری در این نمایش‌ها شده است: جایزه دوم بهترین بازیگر سال 1390 در «شب نهم بازیگران ایران»، از خانه تئاتر ایران برای ایفای نقش در نمایش «مونو طلخک (من و تلخک)»، جایزه سوم از جشنواره تئاتر سوره برای بازی در نمایش رادیویی با عنوان «رادیوی بزرگ» و همچنین کاندیدای بهترین بازیگری برای همین نمایش در پانزدهمین جشنواره تئاتر دانشجویی. لوح تقدیر بازیگری در بخش بین‌الملل سی وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای بازی در نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان».

او همچنین برگزیده عنوان بهترین بازیگر سال از سوی هیئت داوران چهاردهمین جشن بازیگر خانه تئاتر ایران برای ایفای نقش در نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» شده است.

کتاب «ایدیوکینسیس رویکردی خلاقانه به حرکت و هم ترازی بدن انسان» به تازگی با قیمت 99 هزار تومان به همت نشر نیماژ برای علاقه‌مندان به تئاتر به ویژه تئاتر معاصر راهی بازار کتاب شده است.




نظرات کاربران