در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با تعزیه‌خوان و سیاه‌باز پیشکسوت

داوود داداشی: در جشنواره آوینیون، تأثیر تعزیه را روی مخاطبان فرانسوی دیدم

داوود داداشی، بازیگر، سیاه‌باز و تعزیه‌خوان با اشاره به تأثیر تعزیه روی مخاطبان ایرانی و غیر ایرانی از برگزاری مجالس تعزیه‌خوانی خود در دهه اول محرم خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر، داوود داداشی، بازیگر، سیاه‌باز و تعزیه‌خوان پیشکسوت به مناسبت آغاز دهه اول محرم برای 10 شب در میدان ابوذر تهران، مدرسه شهید قاسمی به اجرای تعزیه می‌پردازد.

داداشی درباره شروع فعالیت خود در زمینه تعزیه و شبیه‌خوانی گفت: «من در سلطانیه زنجان به دنیا آمدم و تعزیه‌خوانی را از هفت‌سالگی در همان‌جا آغاز کردم.»

او ادامه داد: «چون در کودکی صدای خوبی داشتم توسط معین‌البکا آن زمان، زنده‌یاد حجت‌الله کلانتری برای بازی در نقش دو طفلان مسلم و حضرت رقیه(س) به تعزیه دعوت شدم. هرچه سنم بالاتر رفت به ایفای نقش‌های متفاوت بچه‌خوانی و جوان‌خوانی پرداختم و سپس به‌واسطه صدایی که داشتم به اولیاخوانی پرداختم.»

این تعزیه‌خوان با اشاره به اینکه همچنان جوان‌خوانی می‌کند، گفت: «همچنان با توجه به شرایط و ازآنجاکه جوانان باید جوان‌خوانی را یاد بگیرند نقش حضرت علی‌اکبر(ع) می‌خوانم و گاهی در نقش‌های متفرقه چون زن‌پوش حضرت زینب(س) و حضرت لیلا حاضر می‌شوم.»

 داداشی توضیح داد: «من به دو زبان فارسی و آذری تعزیه می‌خوانم اما ازآنجاکه اصالت آذری دارم، بیشتر به تعزیه‌خوانی آذری مشغول هستم.»

او افزود: «گروه تعزیه ما از سال 1350 تشکیل شده است. هم‌اکنون با همکارانی که در قید حیات هستند به تربیت و آموزش جوانان مشغول هستیم.»

 این هنرمند درباره انتخاب نقش‌خوانان گفت: «جوانان با توجه به بازی و صدایشان برای اولیاخوانی و اشقیاخوانی انتخاب می‌شوند و از آن‌هایی که به قولی آدم‌های نخوان هستند، در زمینه تدارکات، سیاهی‌لشکر و نقش‌های متفرقه استفاده می‌کنیم.»

داداشی با اشاره به برنامه امسال خود در ماه محرم توضیح داد: «گروه تعزیه ما برای دهه اول محرم امسال زیر نظر آموزش‌وپرورش در منطقه فلاح سابق یا همان میدان ابوذر، خیابان شهید فریدون احمدی، مدرسه شهید قاسمی تا شب یازدهم محرم برنامه دارد.»

او ادامه داد: «مجالس تعزیه ماه محرم امسال را درباره افرادی که خیلی شناخته‌شده نیستند مانند عابس و شوذب، تعزیه وهب و نیز مجلس تعزیه خروج از مدینه آغاز می‌کنیم و سپس در اواسط تعزیه به مجالس حضرت قاسم (ع)، حضرت علی‌اکبر (ع)، حضرت عباس (ع)، شهادت امام حسین (ع) و آتش زدن خیمه‌ها در شب یازدهم می‌پردازیم.»

داداشی درباره برنامه دهه دوم محرم گفت: «برای دهه دوم محرم اکثراً به‌صورت متفرقه و هفتگی به دعوت مراکز و سازمان‌های فرهنگی، هنری و حقوقی اجرا خواهیم داشت.»

او از لزوم اجرای تعزیه در میدان مدور گفت و افزود: «تعزیه باید در میدان مدور برگزار شود و  تماشاگران دورتادور اجراگران حضور داشته باشند. ما در آوینیون فرانسه و حتی چند سال پیش به دلیل شرایط جوی در ایران تعزیه را در سالن بلک‌باکس اجرا کردیم، اجرا با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد اما آن لذت و زیبایی سابق وجود نداشت.»

این هنرمند درباره استقبال مخاطبان از تعزیه توضیح داد: «من از زمانی که تعزیه را آغاز کرده‌ام تاکنون شاهد توجه و استقبال مردم از این هنر بوده‌ام و مردم ما با این هنر عجین هستند. مردم پیش از هر چیز به دلیل علاقه‌ای که به حضرت امام حسین (ع) دارند، به تماشای تعزیه می‌نشینند و علاوه بر این موضوع تعزیه هنری است که نیازی به پرداخت هزینه ندارد و به‌راحتی در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.»

داداشی با اشاره به تأثیر تعزیه بر مخاطبان غیر ایرانی گفت: «ما در اجرایی که در آوینیون فرانسه داشتیم با وجود تفاوت فرهنگ و زبان باز هم تأثیر تعزیه را روی مخاطبان دیدیم. مخاطبان در فرانسه هیچ شناخت و درکی از امام حسین (ع) و قیام عاشورا نداشتند اما باز هم با کار ارتباط گرفته بودند و به یاد دارم که خارج از ظرفیت و در شرایطی که دیگر جایی برای نشستن نبود، برای تماشای تعزیه حضور پیدا کرده بودند.»




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد
گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد

ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان پیشکسوت با بیان اینکه در محوطه باز تئاتر شهر نمی‌توان هرنوع تعزیه‌ای را اجرا کرد، گفت مخاطبان در مکان‌های عمومی، به مجالسی که بُعد نمایشی آن‌ها پُررنگ است، بیشتر جذب می‌شوند.

|

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد
نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد

امیرحسین حریری، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا، با اشاره به اینکه پژوهش‌های بینافرهنگی افرادی چون شکنر و کارلسن در حال حاضر جزو منابع مطالعاتی دانشجویان در دانشگاه‌هاست، ارتباط مستمر و دوسویه بین پژوهشگران ایرانی و خارجی، خصوصا در زمینه‌های مربوط به نمایش‌های آیینی و ...

|

نظرات کاربران