در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی «رهسپار خیمه‌ها»

مصطفی بوعذار: تئاتر دینی و عاشورایی، نیازمند حمایت مدیران فرهنگی است

مصطفی بوعذار، نویسنده، کارگردان و بازیگر «رهسپار خیمه‌ها»، ضمن این‌که از اجرای این نمایش خیابانی تا پایان دهه دوم محرم در ۱۰ استان خبر داد، خواستار توزیع عادلانه امکانات و منابع در میان هنرمندان در سراسر ایران شد تا تولید چنین آثاری، در همه کشور گسترش یابد.

به گزارش ایران تئاتر، مصطفی بوعذار، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر، از دهه اول محرم، اجرای تور نمایش خیابانی «رهسپار خیمه‌ها» را از استان خوزستان آغاز کرده است و تا پایان دهه دوم محرم با حضور در 10 استان کشور در قالب اجراهای خیابانی دوازدهمین دوره سراسری رویداد «صاحبدلان»، به کار خود پایان خواهد داد.

بوعذار درباره آغاز فعالیت گروه تئاتر خود گفت: «در سال 1377 با تاسیس گروه تئاتر آیین مردم به فعالیت متمرکز در زمینه تئاتر پرداختیم. نمایش‌های خیابانی «دلتنگی‌های غریب»، «کدامین حسین»، «سرداران بی‌نشان» و نمایش‌های صحنه‌ای همچون «فرجام به رنگ آتش»، «خط خون»، «یه پر سفید»، «به رنگ حماسه» از آثار پیشین گروه تئاتر آیین با محوریت موضوعات دینی و دفاع مقدس به شمار می‌روند.»

این کارگردان با اشاره به اجرای نمایش خیابانی «رهسپار خیمه‌ها» در ایام محرم ادامه داد: «نمایش «رهسپار خیمه‌ها» از سال 1395، هر ساله با موضوع عاشورایی و با بهره‌گیری از عناصر تعزیه به روایت اتفاقاتی که برای یک زائر جنوبی و جنگ‌زده در مسیر سفر به اربعین حسینی رخ می‌دهد، می‌پردازد.»

او افزود: «تور نمایش خیابانی «رهسپار خیمه‌ها» امسال تا پایان دهه دوم محرم در قالب دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» در 10 استان کشور اجرا می‌شود. در مسیر اجراهای خیابانی، سختی‌ها و دشواری‌های بسیاری همراه گروه اجرایی است که هنرمندان گروه، آن را با جان و دل و در راستای ترویج فرهنگ عاشورایی به دوش می‌کشند.»

این کارگردان ادامه داد: «تئاتر دینی و عاشورایی نیازمند توجه و حمایت جدی مدیران فرهنگی کشور است. در حال حاضر، تنها برخی هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی در قالب جبهه فرهنگی انقلاب در اجرای این نمایش خیابانی مشارکت دارند. «رهسپار خیمه‌ها» اولین نمایش خیابانی با موضوع شهدای مدافع حرم در خوزستان است که از سال 95 به صورت مستمر در جشنواره‌ها، همایش‌ها و سوگواره‌ها در حال اجراست اما در خوزستان هیچ حمایت مالی از آن نشده است.»

کارگردان «رهسپار خیمه‌ها» افزود: «برای تحقق عدالت فرهنگی نیازمند توزیع عادلانه امکانات و منابع در میان هنرمندان هستیم تا شاهد اجرای فراگیر آثار هنری در تمامی شهرها و روستاهای کشور باشیم.»

بوعذار توضیح داد: «طی سال‌های اخیر دبیرخانه دائمی تئاتر «صاحبدلان» تنها حامی و امید هنرمندان تئاتر دینی کشور بوده است. خوشبختانه امسال با حمایت جدی معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل هنرهای نمایشی برای اولین بار دوازدهمین دوره سراسری تئاتر «صاحبدلان»، به صورت بین‌المللی نیز برگزار می‌شود و این امید بزرگی برای هنرمندان فعال در حوزه تئاتر دینی و عاشورایی است.»

او در پایان گفت: «نمایش خیابانی «رهسپار خیمه‌ها» سال‌های گذشته در کشورهای ارمنستان، ترکیه و عراق اجرا شده است و از سال 95 تاکنون به صورت مستمر در پایانه مرزی چذابه و شلمچه با استقبال زائران حسینی همراه است.»

تور اجرای نمایش خیابانی «رهسپار خیمه‌ها» به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری مصطفی بوعذار تا پایان دهه دوم محرم در استان‌های خوزستان، همدان، لرستان، قم، مرکزی، البرز، تهران، خراسان رضوی، مازندران و گلستان میزبان نگاه عزادران حسینی خواهد بود. 

این نمایش، با بهره‌گیری از عناصر تعزیه، روایت‌گر داستان زندگی مرد جنوبی جنگ‌زده‌ای است که بنا دارد برای زیارت اربعین حسینی راهی کربلا شود.




مطالب مرتبط

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد
گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد

ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان پیشکسوت با بیان اینکه در محوطه باز تئاتر شهر نمی‌توان هرنوع تعزیه‌ای را اجرا کرد، گفت مخاطبان در مکان‌های عمومی، به مجالسی که بُعد نمایشی آن‌ها پُررنگ است، بیشتر جذب می‌شوند.

|

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

نظرات کاربران