در حال بارگذاری ...
حال این روزهای علاالدین قاسمی از زبان برادرش

برادرم جلوی چشم‌مان آب می‌شود و کاری از ما ساخته نیست

قوام‌الدین قاسمی، برادر علاالدین قاسمی تعزیه‌خوان و هنرمند پیشکسوت هنرهای آیینی و عاشورایی با اشاره به سکته مغزی و ابتلای برادرش به بیماری آلزایمر گفت برادرم جلوی چشم‌مان آب می‌شود و کاری از ما ساخته نیست.

به گزارش ایران تئاتر، هر سال در ایام محرم و صفر مجالس تعزیه‌خوانی با حضور پیشکسوتان و هنرمندان این عرصه برپاست. علاالدین قاسمی تعزیه‌خوان پیشکسوت و یکی از چهره‌های شناخته شده تعزیه است که علاقه‌مندان بسیاری پیگیر فعالیت و اجراهای او در این ایام هستند. در گفت‌وگو تلفنی با قوام‌الدین قاسمی برادر این هنرمند که او نیز به تعزیه‌خوانی مشغول است، جویای فعالیت‌ها و حال این هنرمند شدیم.

قوام‌الدین قاسمی تعزیه‌خوان و بردار علاالدین قاسمی هنرمند پیشکسوت و با سابقه تعزیه درباره حال این روزهای برادرش گفت: «متاسفانه این هنرمند به دلیل سکته مغزی و ابتلای به آلزایمر حال چندان خوبی ندارد و هیچ یک از اعضای خانواده و آشنایانش را به خاطر نمی‌آورد.»

او ادامه داد: «علاالدین هم‌اکنون از نظر جسمی مشکلات زیادی دارد. نه کسی را می‌شناسد، نه امکان صحبت دارد و متاسفانه در راه رفتن نیز دچار مشکل شده است.»

این تعزیه‌خوان افزود: «سابقه فعالیت هنری علاالدین قاسمی از من نیز بیشتر است. او علاوه بر بازی در سریال «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی، به اجرای تعزیه در کشورهای مختلف جهان نیز پرداخته است.»

قاسمی درباره آخرین فعالیت‌های برادرش گفت: «سال گذشته، برای برگزاری مجلس تعزیه در محرم سال گذشته در تالار رودکی به او پیشنهاد شده بود که چون امکان فعالیت نداشت، کار را به گروه دیگری سپرد و خودش با حضور در برنامه، گروه را همراهی می‌کرد اما از سال گذشته تاکنون متاسفانه امکان برگزاری و حضور در هیچ مجلسی برایش مهیا نیست.»

او ادامه داد: «تا زمانی که امکان فعالیت داری همه پیگیر و جویای حالت هستند اما اگر از کار بیفتی دیگر کسی سراغت را نمی‌گیرد. مدیران فرهنگی و هنرمندان زیادی علاالدین قاسمی را می‌شناسند. بسیاری از تعزیه‌خوان‌ها روزی دوست داشتند، کنار او بایستند و عکس یادگاری بگیرند اما این روزها کسی جویای حالش نیست. برادرم از نظر مالی مشکلی ندارد و نیازمند کمک نیست اما یک احوالپرسی ساده شاید در بهبود حالش موثر باشد.»

قوام‌الدین قاسمی در پایان گفت: «علاالدین روز به روز در مقابل چشمان‌مان آب می‌شود و از ما نیز کاری ساخته نیست. تاکنون به متخصصان مغز و اعصاب زیادی مراجعه کردیم که نتیجه‌ای نگرفتیم و این روزها تنها توکل‌مان به خداوند است.»

علاالدین قاسمی هنرمند تعزیه‌خوان متولد ۱۳۳۲ طالقان است. او به عنوان یکی از بهترین شهادت‌خوانان ایرانی شناخته شده است که از زمان طفل‌خوانی تا شهادت‌خوانی در حسینیه حضرت ابوالفضل قودجان به اجرای تعزیه پرداخته است.

قاسمی همچنین یکی از اعضای انجمن تعزیه‌خوانی ایران است که در ایران و کشورهایی چون آمریکا، فرانسه و آلمان به اجرای تعزیه پرداخته است.

این هنرمند در سریال «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی به همراه استادان دیگر تعزیه چون علی ترابی، عباس جواهری و سیدمحمدرضا امینی به ایفای نقش پرداخت.

علاالدین قاسمی مدرک درجه یک هنری دریافت کرده و از سال ۱۳۹۵ به عضویت موسسه هنرمندان پیشکسوت درآمده است. او از جمله افرادی است که به همراهی ناصر تقوایی تعزیه‌ای برای یونسکو فرستادند تا این هنر را به ثبت جهانی برسانند.

ایران تئاتر برای این هنرمند و پیشکسوت تعزیه‌خوانی آرزوی بهبود و سلامتی دارد.




نظرات کاربران