در حال بارگذاری ...
در اهمیت پرورش خبرنگار تخصصی تئاتر و اثر هاثورن

خانواده بزرگ ایران تئاتر؛ محرکی برای بهبود عملکرد گروه‌های نمایشی کشور

روح‌الله صالحی*: واکنش مثبت و منفی افراد به تغییرات ساختاری در تئاتر ایران نشان‌دهنده این است که در انتقال متغیرها به زیرمجموعه‌ها باید از ابزار تبلیغاتی و کاربردی بهره ببریم که با وجود ایران تئاتر و پرتال‌های استانی آن، این ابزار به بهترین شکل ممکنش در دسترس است. خانواده بزرگ ایران‌تئاتر می‌تواند به‌عنوان یک محرک و متغیر اصلی برای بهبود در حوزه انعطاف‌پذیری گروه‌های نمایشی در راستای سند مهندسی فرهنگی کشور ورود کند.

روزی که میرزا صالح شیرازی در 25 محرم سال 1253 ه.ق  در جنوب سرای همایون در میدان ارگ تهران نخستین روزنامه ایران را چاپ کرد؛ هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد بعد از قریب به دویست سال از رسانه به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد کنند.

جدای از این عمر دویست‌ساله؛ در هفته گرامیداشت خبرنگار می‌بایست شادمانه دوست و همکار شادباش بگویم؛ اما در انبوه پیام‌های تبریک، سهم خبرنگاران تئاتر استان‌ها تقریباً صفر و ناچیز است و می‌شود گفت در نگاه روابط عمومی ادارات، خبرنگار حوزه تئاتر وجود ندارد. روزگاری تئاتری‌های ایران آرزوی داشتن رسانه‌ای مستقل و تخصصی را داشتند؛ تا تلاششان در سایه اخبار و موضوعات پراکنده روزنامه‌ها نادیده گرفته نشود و همه می‌دانند مسئله دیده شدن در رسانه‌ها روی جذب تماشاگر اثرگذار است.

بد نیست بدانیم عمر هر خبر در عصر شبکه‌های اجتماعی به کمتر از سه دقیقه رسیده است و هرروز این زمان کمتر می‌شود. اثرات هر خبر و تحلیل‌های پیش و پس هر اتفاق، مسئله امروز رسانه‌هاست؛ اما سؤال اینجاست که اهالی تئاتر کجای این معادله ایستاده‌اند؟ چرا مدیریت زمان در انتقال اخبار تئاتر این‌قدر کند می‌گذرد و سهم تحلیل فعالیت گروه‌ها اندک است؟

چه متغیرهایی باید تغییر کند تا بتوانیم با کمترین هزینه و زمان، چالش‌های پیش رو را برطرف کنیم و شاهد بهبود عملکرد و ارتقای سطح کیفی ارتباط هنرمندان با تماشاگران باشیم؟ پاسخ را باید در گزارش شرکت مدیریتی Deloitte  ببینیم که اعلام کرد در پی شیوع  کرونا، سه تغییر بنیادی در مجموعه کسب‌وکارها اتفاق افتاده است:

-تغییر ترجیحات مشتریان در دریافت خدمات

-تغییر پارامترهای درآمدزایی بـا توجه به پاندمی کرونا

-تغییر مدل‌های ارائه خدمت بـه مشتریان

با توجه به این تغییرات، انعطاف‌پذیری به یکی از ضروری‌ترین ابزارها در طراحی استراتژی تبدیل ‌شده است. ازآنجایی‌که این تغییرات پدیده‌هایی غیرارادی هستند، گروه‌های نمایشی باید هر چه سریع‌تر عوامل اثرگذار محیط اجرایی خود را شناسایی کنند و ضمن گذراندن از سـه صافی «مراقبـت، طـرز تفکر، قـدرت» به مرحله اجرا برسانند.

برای ایجاد این انعطاف‌پذیری در ساختار تئاتر کشور باید متغیرهایی را از جنس عملکردی و رزومه‌ای بیش‌ازپیش به سایت ایران تئاتر به‌ویژه درگاه‌های استانی واگذار کرد. چنان‌چه وابستگی فنی به سایت، نگاه صنفی ایجاد کند می‌توان با بهره‌مندی از «اثر هاثورن» به نتیجه دلخواه مدیران تئاتر کشور در اجرای برنامه «آمایش سرزمین» دست ‌یافت. اثر هاثورن نخستین بار در دهه ۱۹۵۰ توسط هنری لندزبرگ معرفی شد که معتقد بود بهبود کوتاه‌مدت عملکرد، تحت تأثیر نظارت دیگری اتفاق می‌افتد و همه این ماجرا در سایه توجه مستقیم به نحوه عملکرد دیگری است.

به زبان ساده‌تر؛ زمانی که مشغول خرید یک کالا هستید حضور دوستی در کنار شما، حتی اگر حرفی نزند، صرفاً با شکل نگاه کردنش در خرید یا انصراف شما تأثیر مستقیم دارد. این طرز نگاه متغیری است که بر عملکرد شما اثر مستقیم می‌گذارد که اثر هاثورن نامیده می‌شود.

واکنش مثبت و منفی افراد با تغییرات ساختاری در تئاتر ایران نشان‌دهنده این است که باید در انتقال متغیر به زیرمجموعه‌ها از ابزار تبلیغاتی و کاربردی بهره ببریم که این ابزار با بهترین شکل ممکن آن در دسترس است. خانواده بزرگ ایران تئاتر می‌تواند به‌عنوان یک محرک و متغیر اصلی جهت ایجاد اثر هاثورن برای تغییرات در حوزه انعطاف‌پذیری گروه‌های نمایشی در راستای سند مهندسی فرهنگی کشور ورود کند.

توجه به مستند نگاری فعالیت هنرمندان تئاتر در ده سال گذشته اتفاقی است که جدای از نقش دانش‌نامه‌ای برای پژوهشگران فرهنگ شفاهی، می‌تواند به‌عنوان سند مهم اعتباری و رزومه‌ای افراد به ایجاد وابستگی کاری هنرمندان جهت بهره‌مندی از امکانات بعدی آن، نقش مستقیم ایفا کند. فراموش نکنیم هر چه سرعت انعطاف‌پذیری استراتژیک Strategic flexibility  به کم‌ترین زمان ممکن تقلیل یابد؛ می‌تواند از هزینه‌های درازمدتی که حفظ اهداف اولیه ایجاد می‌کند، بکاهد و ارزیابی عملکرد را در وضعیت خوب قرار دهد.

تخصصی بودن خبرنگار به ارتقای سطح فنی رسانه کمک می‌کند. از سوی دیگر، داشتن نگاهی گسترده و آشنا با چالش‌ها بهتر می‌تواند در انتقال خواسته‌های اهالی تئاتر، مدیریت فرهنگی استان‌ها را یاری کند. این تخصصی بودن اما نیازمند حمایت مالی و معنوی است. پذیرش مدیران درگاه‌های تئاتر استان‌ها به‌عنوان خبرنگار می‌تواند این مسیر را سرعت ببخشد. در این وضعیت انجمن هنرهای نمایشی ایران ضمن ایجاد ویژگی‌های انعطاف‌پذیری عملیاتی، می‌تواند قابلیت‌های تجدید سریع ساختار و تغییر فرایندهای تصمیم‌گیری و ارتباطی و افزایش اثربخشی « یادگیری سازمانی» را نیز به مجموعه مزیت‌های تئاتر کشور اضافه کند.

حذف نرم دالان و هشتی و رف از معماری را جدی نگرفتیم. این ‌یکی را جدی بگیریم که جدی گرفتنش تولد تفکر است که اگر این مهم اتفاق بیفتد؛ مسیر دانایی و چراغ خبرنگاری برای همیشه روشن باقی خواهد ماند. اتفاقی که باعث خواهد شد تا حس قلم تازه بماند مثل نان سنگک تازه و چای دیشلمه روی میز کافه به وقت خواندن روزنامه؛ یا تشویق یک‌نفس و پی‌درپی تماشاگران بعد از تماشای یک تئاتر جذاب و دل‌چسب...

*کارگردان، نویسنده و خبرنگار تئاتر




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود

میثم عبدی، کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» می‌گوید تجربه نوشتن نمایشنامه به‌صورت تیمی برای او خیلی جذاب و دلنشین بوده است.

|

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است
تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است

محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری رودکی با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، هنرهای نمایشی را آیینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر را روایتگر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی دانست.

|

نظرات کاربران