در حال بارگذاری ...
نمایشنامه ماکس فریش با ترجمه زنده‌یاد اسماعیل شنگله اجرا می‌شود

«بیوگرافی: یک بازی»؛ آغازگر تولید پروژه‌های تئاتری آکادمی سمندریان

آکادمی هنرهای دراماتیک سمندریان، فعالیت خود در عرصه تولید پروژه‌های تئاتری را آغاز کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی آکادمی سمندریان، پس از بازگشایی آکادمی هنرهای دراماتیک سمندریان، افتتاح تماشاخانه و ادامه روند برگزاری جشن آکادمی از سال جاری، این مجموعه تولید پروژه‌های تئاتری را نیز آغاز کرده است.

در خبر ارائه شده از سوی آکادمی سمندریان چنین آمده است:

«با همکاری و مشارکت شاگردان برگزیده استاد حمید سمندریان در دهه‌های گذشته که با افتخار هم‌اکنون از بازیگرها و کارگردان‌های ارزشمند و باسابقه تئاتر ایران محسوب می‌شوند، بر آن شدیم که با رویکرد زنده نگه‌داشتن نگرش استاد، اقدام به تولید آثار نمایشی کنیم.

هدف از تولید این آثار ایجاد ارتباط سازنده حرفه‌ای میان نسل‌های مختلف فارغ‌التحصیلان این آکادمی در طول ۲۸ سال و به خصوص انتقال تجربه، تفکر و دیسیپلین استاد و هم‌نسلانش به نسل‌های جدید خواهد بود.

در همین راستا، اولین تولید آکادمی هنرهای دراماتیک سمندریان نمایش «بیوگرافی: یک بازی» اثر ماکس فریش است.

اولین نسخه این نمایشنامه ۵۰ سال پیش توسط استاد اسماعیل شنگله با نام مستعار «ا. ش» ترجمه شد و همین ترجمه بود که در شناساندن ماکس فریش به تئاتر ایران تأثیر بسزایی داشت. سال‌ها بعد ماکس فریش پیش از مرگش این متن را بازنویسی کرد که این اجرا بر مبنای نسخه جدید شکل می‌گیرد.

گروه اجرایی این نمایش به کارگردانی بورژین عبدالرزاقی و با حضور الیکا عبدالرزاقی، رضا مولایی و احمد ساعتچیان در مقام بازیگر، از زمان شروع پروژه قصد تقدیم ترجمه و اجرای این اثر را به استاد اسماعیل شنگله داشتند و با دختر ایشان برای این منظور در ارتباط بودند که متأسفانه مصادف با درگذشت استاد شنگله تنها یک ماه پیش از شروع اجرا شد.

تلاش بر این است که اولین گام آکادمی هنرهای دراماتیک سمندریان در مسیر تولید آثار نمایشی، گامی در خور و شایسته باشد

مجری طرح این پروژه کاوه سمندریان است و به‌زودی اطلاعات مربوط به دیگر اعضای گروه و عوامل اجرایی نمایش «بیوگرافی: یک بازی» و همچنین زمان و مکان اجرای این اثر منتشر می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود
گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود

عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت می‌گوید با برنامه‌ریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، می‌توان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.

|

گفت‌وگو با بازیگر نمایش «حقایقی درباره سگ‌ها و گربه‌ها»

ویدا جوان: به تقدس تئاتر، اخلاقیات و معیارهای این هنر اعتقاد دارم
گفت‌وگو با بازیگر نمایش «حقایقی درباره سگ‌ها و گربه‌ها»

ویدا جوان: به تقدس تئاتر، اخلاقیات و معیارهای این هنر اعتقاد دارم

ویدا جوان، بازیگر نمایش «حقایقی درباره سگ‌ها و گربه‌ها» با بیان این‌که تئاتر و بازیگری روی این صحنه مقدس تنها مسئله‌ای است که نسبت به آن متعصب هستم و شدیداً به تقدس تئاتر، اخلاقیات، معیارها و انضباط و تلاش در آن اعتقاد دارم.

|

نظرات کاربران