در حال بارگذاری ...
کارگردان اثر عاشورایی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

وجیهه کریمی: «سربازخونه» روایتی جهان‌شمول از مقاومت برابر ظلم است

وجیهه کریمی هسنیجه نمایش «سربازخونه» را که از دوم مرداد در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفته است اثری عارفانه، فلسفی و انسانی معرفی کرد که محتوای آن برگرفته از شجاعت، رشادت و مقاومت در برابر ظلم است و به دین و فرقه خاصی متعلق نیست.

به گزارش ایران تئاتر، وجیهه کریمی هسنیجه کارگردان نمایش «سربازخونه» به نویسندگی زنده‌یاد ابراهیم کریمی هسنیجه است. این نمایش از دوم مرداد تا چهارم شهریورماه ساعت ۱۹ در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران میزبان مخاطبان است. در ادامه گفت‌وگوی کوتاه ایران تئاتر را با کارگردان جوان این اثر نمایشی می‌خوانید.

موضوع محوری و تم اصلی نمایش «سربازخونه» درباره چیست؟

نمایش «سربازخونه» یکی از ده نمایشنامه مجموعه «غزل‌واره‌های عشق» به نویسندگی زنده‌یاد ابراهیم کریمی هسنیجه است. درواقع تم اصلی این نمایشنامه مانند ۹ نمایشنامه دیگر این مجموعه عاشورایی است و به واقعه کربلا و درس‌هایی که از این واقعه گرفته می‌شود، می‌پردازد. مخاطب در این اثر به تماشای بخشی از تاریخ نمی‌نشیند یا به مجلس عزاداری و روضه دعوت نمی‌شود، بلکه تنها یک نمایش می‌بیند که در آن مفاهیم زیادی مستتر است. این پرداخت جدید و نگاه نو به دلیل زاویه دید زنده‌یاد ابراهیم کریمی نویسنده کار شکل گرفته است.

ویژگی این متن برای شما در چه عاملی پررنگ بود که برای اجرای آن اقدام کردید؟

نمایش‌های مذهبی به ویژه اگر در ایام محرم روی صحنه برود و یا در جشنواره‌هایی با مضامین مرتبط اجرا شود، بیشتر براساس روایت‌‌های تاریخی و احساسی است که به نظرم این موضوع برای مخاطب تئاتری خیلی جذاب نیست، چون مخاطب برای تماشای تاریخ یا مجلس عزا نمی‌آید. خوشبختانه آثار زنده‌یاد کریمی در ژانرهای مختلف نوشته شده است. متونی در ژانرهای مذهبی، دینی یا عاشورایی که تماما با نگاهی خاص نوشته شده‌اند. در این نمایش نیز شاید تم اصلی کار مذهبی باشد اما کاری فلسفی، عارفانه و انسانی می‌بینید که به تمام مردم دنیا و انسان‌ها با هر دین و فرقه‌ای که اعتقاد دارند، تعلق دارد.

با دیدن نمایش متوجه می‌شویم ارتباطی موثر و تاثیرگرفته بین درونمایه این اثر با مفاهیم منبعث از حماسه کربلا وجود دارد.

نمایش «سربازخونه» از نظر محتوا تشابه زیادی با محتوای واقعه عاشورا دارد و برگرفته از درس‌هایی است که ما از این واقعه و اسطوره همیشه جاودان این واقعه حضرت امام حسین (ع) می‌گیریم. درس شجاعت، رشادت و مقاومت در مقابل ظلم که بشر را به فکر وادار می‌کند.»

و سخن پایانی...

امیدوارم بتوانم ۹ نمایشنامه دیگر مجموعه «غزل‌واره‌های عشق» را روی صحنه ببرم. البته تمامی آثار این مجموعه پیش از این در سال 1380 توسط زنده‌یاد ابراهیم کریمی به صورت تله‌تئاتر کار شده‌ بودند که از شبکه دو سیما و شبکه استانی اصفهان پخش شد‌.




مطالب مرتبط

به میزبانی فرهنگسرای نیاوران

«دنیا پیره‌مرد است» ویژه بانوان اجرا می‌شود
به میزبانی فرهنگسرای نیاوران

«دنیا پیره‌مرد است» ویژه بانوان اجرا می‌شود

در روز‌های پایانی پاییز و مصادف با ایام فاطمیه، نوانمایش «دنیا پیره‌مرد است» به تهیه‌کنندگی گروه فرهنگی-هنری ریاحین با همکاری فرهنگسرای نیاوران و صندوق اعتباری هنر در سالن خلیج فارس روی صحنه می‌رود.

|

نظرات کاربران