در حال بارگذاری ...
گفت‌گو با هنرمند پیشکسوت و مدرس تئاتر

ناصر آقایی: همین‌که کمیت هست یعنی تئاتر زنده است

ناصر آقایی مدرس و بازیگر پیشکسوت، فعالیت جوانان در عرصه تئاتر را خوشحال‌کننده دانست و گفت: همین‌که کمیت هست یعنی تئاتر زنده است و لابه‌لای آثار روی صحنه بعضی از آن‌ها از لحاظ محتوا و اجرا خیلی خوب، قابل اعتنا و دارای اصول نمایشی مطرح هستند.

به گزارش ایران تئاتر، ناصر آقایی مدرس و بازیگر پیشکسوت تئاتر این روزها در حال ترجمه، پژوهش و نگارش کتاب‌هایی در حوزه تخصصی تئاتر است. در این مصاحبه با این هنرمند به گفت‌وگو درباره فعالیت‌های اخیرش در عرصه پژوهش، تئاتر و تصویر پرداختیم. 

در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟
بعد از دوره بازنشستگی از دانشگاه تهران بیشتر به کار پژوهش درباره موضوعات تخصصی تئاتر و نگارش و ترجمه کتاب‌هایی که فکر می‌کنم موردنیاز دانشجویان این رشته است، مشغول هستم و تقریباً همه‌روزه به دفتر کارم در دپارتمان دانشگاه تهران می‌روم و بخشی از کارهای پژوهشی و علمی خود را در آنجا انجام می‌دهم. 

درباره کتاب‌هایی که این مدت به چاپ رسانده‌اید برایمان بگویید؟
در این یکی‌،دو سال اخیر به‌ویژه در دوره همه‌گیری ویروس کرونا برخی از کتاب‌های من چاپ و برخی تجدید چاپ شدند. در حال حاضر نیز یکی دو کتاب در دست نگارش دارم که تقریباً در حال اتمام است. یکی از این کتاب‌ها به موضوع گسترش نمایش‌های غربی در ایران می‌پردازد. کتاب دیگر در زمینه آثار خاص از استریندبرگ است که ترجمه آن را به پایان رسانده‌ام و به نگارش مطالبی با محوریت این کتاب پرداخته‌ام که امیدوارم در طول سال جاری آماده چاپ شود.

کتاب‌هایی که در دوران کرونا منتشر شده است، کدم‌اند و توسط کدام انتشارات روانه بازار کتاب شده‌اند؟
کتاب «مبانی حرکت، بیان و حس در بازیگری صحنه»، «پانتومیم آموزش تخصصی برای بازیگران صحنه» و«بازیگری شش درس نخست» از جدیدترین آثار من هستند که توسط انتشارات نودا روانه بازار کتاب شدند. آثار جدید من نیز یا از انتشارات نودا یا یکی دو انتشارات دیگر که پیش‌ازاین با آن‌ها فعالیت داشته‌ام، منتشر خواهند شد اما هنوز صحبتی در مورد چاپ‌شان نشده است. 

این روزها مشغول بازی در پروژه تصویری هستید؟
خیر، تاکنون پیشنهاد‌هایی برای بازی در چند فیلم و مجموعه تلویزیونی شده است اما هیچ‌کدام را به لحاظ نقش پیشنهادی یا داستان اثر نپسندیدم و به دلایلی تا به امروز هیچ پیشنهادی مورد تأیید من قرار نگرفته است. البته که اگر پیشنهاد خوبی باشد حتماً در خدمت دوستان خواهم بود.  

چه فاکتورهایی در انتخاب نقش برای شما اهمیت دارد؟
در زمینه انتخاب نقش نمی‌توان با اصول و موارد خاصی به خط‌کشی و ذکر فاکتور پرداخت. یک نقش ممکن است به لحاظ تحلیلی، قوام و محوریت قابل‌توجه باشد و من آن را دوست داشته باشم. اینکه چه نقش یا کاراکتری باشد؛ فرقی نمی‌کند، مهم ماهیت نقش و بافت داستان است. البته که کارگردان و تهیه‌کننده و تیم تولید اثر از فاکتورهای مهم من برای انتخاب همکاری محسوب می‌شود. 

این روزها مشغول کار در عرصه تئاتر هستید؟ 
کار تئاتر مدت‌زمان زیادی را بابت تمرین و اجرا از من می‌گیرد که به همین دلیل در حال حاضر موردتوجه من نیست.

کیفیت و کمیت آثار روی صحنه تئاتر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
در زمینه تئاتر فعالیت گروه‌های مختلف و جوان تئاتری در سالن‌های ریزودرشت تهران خوشحال‌کننده است. کیفیت در درجه اول مدنظر من نیست چراکه اگر بخواهیم حساسیت نشان دهیم از نظر کمیت به مشکل برمی‌خوریم. همین‌که کمیت هست یعنی تئاتر زنده است. در لابه‌لای آثار روی صحنه بعضی از آن‌ها ازلحاظ محتوا و اجرا خیلی خوب، قابل‌اعتنا و دارای اصول نمایشی مطرح هستند. تئاتر با این گستردگی نه‌تنها در تهران بلکه در شهرستان‌ها هم جریان دارد و امیدوارم همین‌طور نیز ادامه پیدا کند.

تماشاخانه‌های خصوصی چقدر در کمیت آثار روی صحنه مؤثر هستند؟ 
روی صحنه بردن یک اثر نمایشی مشکلات زیادی در بردارد و حضور تماشاخانه‌های خصوصی باعث افزایش کمیت آثار شده است. تماشاخانه‌های خصوصی در کنار هزینه‌ای که دارند، تلاش می‌کنند تا در زمینه رقابت آثار بهتری ارائه بدهند که این موضوع بسیار ارزشمند است. 

و سخن پایانی...

برای همه آن‌هایی که در تئاتر تلاش می‌کنند آرزوی موفقیت روزافزون دارم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران (1)