در حال بارگذاری ...

از هیو جکمن تا کاترین زتا جونز؛ بازیگران مشهوری که از تئاتر آمدند

بسیار از بازیگران مشهور سینما شنیده‌ایم که «خاک صحنه‌» خورده‌اند تا در بازیگری به مهارت برسند. آری برخی از ستارگان بزرگ سینما کارشان را از صحنه‌های تئاتر شروع کرده‌اند.

به گزارش ایران تئاتر، خیلی وقت‌ها بازیگران بزرگ پس از ستاره شدن در سینما سری هم به تئاتر می‌زنند و در نمایش‌های گوناگون به نقش‌‌هایی جان می‌دهند. طبیعی است شهرت‌شان به کار می‌آید و خودی بر صحنه نشان می‌دهند؛ اما خیلی وقت‌ها ماجرا برعکس است و ستاره‌ای در تئاتر متولد می‌شود و سپس راهش را به دنیای سینما باز می‌کند.

دنیای پر زرق و برق هالیوود هم از این قاعده مستثنا نیست و هستند بازیگران درجه یکی که کارشان را از تئاتر شروع کرده‌اند و بعد بر پرده نقره‌ای درخشیده‌اند.

بازیگری که خیلی زود طعم شهرت را چشید

ناتالی پورتمن بازیگر برنده اسکار فیلم «قوی سیاه» پیش از آن‌که خیلی زود در کودکی با فیلم اکشن «حرفه‌ای» (لئون) به کارگردان لوک بسون ستاره سینما شود، در «آف برادوی» روی صحنه رفته بود. پورتمن در ۱۰ سالگی بازیگر ‌ذخیره نمایشی بود که نقش اصلی‌اش را لورا بل باندی بازی می‌کرد. البته که پورتمن در ادامه بازیگر مشهورتر و موفق‌تری شد. او چند سال پس از به شهرت رسیدن نیز در نمایش «خاطرات آنه فرانک» به صحنه بازگشت اما پس از حضور در سه‌گانه «جنگ ستارگان» دیگر زیاد تمایلی به حضور در صحنه تئاتر نشان نداد.

                                                    

ابرقهرمانی برخاسته از دنیای نمایش

هیو جکمن، ستاره «مردان ایکس» پیشینه‌ای قوی در تئاتر دارد. او پیش از اینکه با سینمای ابرقهرمانی شهرتی جهانی پیدا کند در صحنه تئاترهای استرالیا و انگلیس در نمایش‌های زیادی چون «سانست بلوار»، «اوکلاهما»‌ و «دیو و دلبر» روی صحنه درخشیده بود. بازیگر فیلم‌های «کیت و لئوپولد» و «پرستیژ» هیچ‌گاه از تئاتر فاصله نگرفت و سال ۲۰۰۳ برای بازی در نمایش «پسری از اُز» برنده جایزه تونی شد. بازیگر نقش ژان والژان در «بینوایان» مجری مراسم اهدای جوایز تونی هم بوده است.

                                                  

از کودکی در تئاتر تا جایزه اسکار و تونی

کاترین زتا جونز برای بازی در فیلمی جایزه اسکار گرفته است که برگرفته از نمایشی موزیکال به همین نام است؛ پس جای تعجب ندارد که او کارش را از موزیکال‌های تئاتر شروع کرده باشد. او نیز چون ناتالی پورتمن از کودکی کار بازیگری را شروع کرد، در ۹ سالگی در نمایش «آنی» روی صحنه حاضر شد و در ۱۱ سالگی نقش اصلی را در نمایش «باگزی مالون» به عهده گرفت. او نخستین بار در سال ۱۹۹۰ جلوی دوربین رفت و در فیلم «هزار و یک شب» نقش بازی کرد. او گرچه پس از حضور در سینما کمتر در صحنه نمایش حاضر می‌شد اما سال ۲۰۰۹ برای بازی در نمایش «موسیقی کوچک شبانه» برنده جایزه تونی شد.

صدایی فراموش نشدنی بر صحنه

مورگان فریمن با صدای فراموش نشدنی و بازی در شاهکاری چون «رستگاری در شائوشنک» از نامدارترین چهره‌های سینمای جهان است. او پیش از آن‌که در سال ۱۹۸۷ با بازی در فیلم «مهارت شهرنشینی» به جمع ستاره‌های سینما اضافه شود، در نمایش‌های زیادی روی صحنه تئاتر هنرش را به نمایش گذاشته بود. فریمن سال ۱۹۶۷ در نمایش «سلام دالی» به برادوی قدم گذاشت و چهار دهه پس از آن با نمایش «دختر روستایی» به برادوی بازگشت.

                                                    




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود

میثم عبدی، کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» می‌گوید تجربه نوشتن نمایشنامه به‌صورت تیمی برای او خیلی جذاب و دلنشین بوده است.

|

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

نظرات کاربران