در حال بارگذاری ...
پیشکسوت تعزیه مطرح کرد

تعزیه بدون پشتوانه پژوهشی به بیراهه می‌رود

پیشکسوت عرصه تعزیه و هنرمند شناخته شده شبیه‌خوانی کشور در عرصه‌های بین‌المللی با نقد جدی به ورود موسیقی‌های غیراصیل به این هنر کهن گفت: جوانان علاقه‌مند به هنر تعزیه باید بدانند اگر بدون پشتوانه پژوهشی به این عرصه پا گذارند ممکن است تعزیه را به‌ غلط اجرا کرده و این هنر نمایشی را به بیراهه ببرند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، ابوالفضل میرزا احمدی از هنرمندان حاضر در دوازدهمین رویداد سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» که با مجلس شهادت حربن یزید ریاحی در این رویداد حضور دارد  درباره لزوم افزایش دانش و آگاهی هنرمندان عرصه تعزیه به فسلفه شهادت هرکدام از شهدای واقعه عاشورا اشاره و تصریح کرد: نسخ تعزیه از تعدد بسیار زیادی برخوردار است و در ارتباط با تمام امامان و مقاطع مختلف زندگی آن‌ها مجالس تعزیه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت آن است که جوانان علاقه‌مند به هنر تعزیه باید بدانند اگر بدون پشتوانه پژوهشی به این عرصه پا گذارند ممکن است تعزیه را به‌غلط اجرا کرده و این هنر نمایشی را به بیراهه برند.

ورود موسیقی‌های غیراصیل به تعزیه عملی اشتباه است

میرزا احمدی با نقد جدی از به‌کارگیری موسیقی‌های غیر اصیل در اجرای برخی گروه‌های جوان اذعان داشت: ابعاد موسیقیایی هنر تعزیه بسیار وسیع است و حتی افراد بسیاری در زمینه موسیقی تعزیه اقدام به پژوهش کرده‌اند در نتیجه تغییر در ادوات و فرم موسیقی تعزیه عملی اشتباه است که این هنر را دچار تحریف ساخته و علی‌رغم آنکه ممکن است شکلی مهیج و همسو با ذائقه جوان امروزی به اثر بخشد اما به‌ هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌شود.

این فعال عرصه تعزیه افزود: شبیه‌خوانی و تعزیه از جمله گونه‌های نمایشی هستند که به‌نوعی شیوه‌ای از عزاداری نیز محسوب می‌شوند در نتیجه تعزیه یکی از ارکان مراسم سوگواری اهل‌بیت است که باید در تمام ایام سال مورد توجه قرارگرفته و نه‌ فقط مجلس شهادت بزرگان دین که دیگر مجالس حتی شادی همچون تولد و ازدواج این بزرگان نیز مورد توجه گروه‌های تعزیه قرار گیرد.

«صاحبدلان» در زمانه حاضر نقش مهمی در ترویج فرهنگ دینی میان مردم دارد

کارگردان تعزیه حر بن یزید ریاحی با اشاره به آنکه برای نخستین بار است که در رویداد تئاتر «صاحبدلان» حضور می‌یابد اظهار داشت: هنرهای نمایشی به‌ ویژه تعزیه در افزایش اثرگذاری شخصیت‌ها و مفاهیم دینی بر زندگی معاصر نقش بسزایی دارند و از همین رو چنین رویدادهایی نقش مهمی در ترویج فرهنگ دینی میان مردم در عصر فعلی دارد.

میرزا احمدی درباره اهداف و رویکردهای خود از این حضور گفت: بنا بر روایاتی که از مقاتل مرتبط با شهادت حر بن یزید ریاحی در قیام کربلا ذکر شده این‌گونه می‌خوانیم که حر از فرماندهان نظامی کوفه است که پیش از عاشورا مأموریت یافت با سپاه هزار نفری، مانع حرکت امام حسین(ع) و همراهان حضرت به سوی کوفه و نیز بازگشت او شود که در نهایت حر در عاشورا، به سپاه امام حسین(ع) پیوست و در دفاع از او جنگید و به شهادت رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد افزود: نقل است که امام حسین(ع) پس از شهادت حر او را در آغوش گرفت و با سربندی فرق شکافته شده‌اش را بست در حالیکه چنین کاری را با پیکر فرزند یا برادر خود نکرد و از همین‌جا به جایگاه والای این شهید کربلا پی می‌بریم و با تکیه و تأکید بر مفهوم آزادگی، تعزیه مجلس شهادت حر را برای این دوره از رویداد صاحبدلان انتخاب کردم.

آثار شبیه‌خوانی دوازدهمین دوره سراسری و نخستین دوره بین‌المللی رویداد تئاتر صاحبدلان از ۲۲ تا ۳۱ مردادماه، پس از اذان مغرب در محوطه باز تئاتر شهر اجرا می‌شوند.




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 
آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش و کافه‌تریای چارسو و قشقایی تئاتر شهر همچنین تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 18 اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و در این میان «سیاه خال» توانست به فروش نیم‌میلیاردی دست پیدا کند.

|

نظرات کاربران