در حال بارگذاری ...
رونق دوباره سالن‌های نمایشی در گفت‌وگو با مدیر تالار هنر

جلیل رفیعی: از اسفند 1400 تاکنون بیش از شانزده هزار مخاطب داشته‌ایم

جلیل رفیعی نویسنده، کارگردان و مدیر تالار هنر با اشاره به استقبال مخاطبان از نمایش‌های روی صحنه به‌ویژه آثار کودک و نوجوان و رونق گرفتن جریان تئاتری کشور در یک سال اخیر می‌گوید: از اسفند ۱۴۰۰ تا‌کنون تماشاگر تالار هنر به ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است و این حضور مخاطب در دوران پس از کرونا که با انجام واکسیناسیون گسترده در دولت سیزدهم اتفاق افتاد، بسیار خوب و دلنشین است.

به گزارش ایران تئاتر، دو سال از خیزش و سرایت بیماری کرونا در کشور می‌گذرد روزهای ناخوشایندی که آبستن اتفاقات بد بودند و تنها با گسترش و عزم جدی برای واکسیناسیون همگانی تلاش برای ریشه‌کنی این بیماری به دورها رانده شدند. کرونا آسیب‌های زیادی به صنوف مختلف مخصوصا هنرهای نمایشی وارد کرد و باعث تعطیلی سالن‌های نمایشی در سطح کشور شد.

تالار هنر سالن تخصصی تئاتر کودک و نوجوان هم ناگزیر از شرایط و به علت اهمیت سلامت مخاطبان به‌ویژه کودکان و نوجوانان تعطیل شد و ریزش بسیار بالایی از مخاطب در دوران اوج گیری کرونا را تجربه کرد، اما امید به صحنه پرافتخار سالن تخصصی نمایش کودک بازگشت و این روزها با روی کار آمدن دولت جدید و مدیران مشتاق و پای کار شاهد بهبود شرایط و بهتر شدن اوضاع تئاتر و سالن‌های نمایشی هستیم.

در ادامه گفت‌وگوی ایران تئاتر را با جلیل رفیعی مدیر تالار هنر درباره رونق دوباره تئاتر و سالن‌های نمایشی را در یک سال اخیر و سیاستهای فرهنگی دولت سیزدهم می‌خوانید.

جلیل رفیعی درباره اجرا در دوران کرونا و فروکش کردن این بیماری و تاثیر آن در حوزه تئاتر کودک گفت: «6 اجرا در اوایل شیوع بیماری کرونا در تالار هنر روی صحنه رفت و حدود ۳۸۰۰ نفر تماشاگر از اجراهای تالار هنر دیدن کردند و نزدیک به ۴۰ میلیون تومان فروش داشتند. در اسفند سال ۱۴۰۰ با توجه به فروکش کردن بیماری کرونا و واکسیناسیون گسترده در سطح کشور و دستور مدیرکل هنرهای نمایشی جناب آقای کاظم نظری مبنی بر رونق بخشی و بالا بردن سطح کمی و کیفی آثار در تالار هنر تلاش‌های زیادی انجام شد. از اسفند 1400 تا کنون با همکاری اداره‌کل هنرهای نمایشی، شورای نظارت و ارزشیابی بر نمایش، هنرمندان و البته استقبال مخاطبان از نمایش‌ها، تماشاگر تالار هنر به ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر رسید و نزدیک به 370 میلیون فروش اجراها بود.»

رفیعی درباره تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به حضور جوانان و نوجوانان در عرصه‌ نمایش گفت: «وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید بر این موضوع داشتند که نگرش ما بیشتر به‌سوی جوانان خوش فکر، خوش انگیزه و خلاق برود که خوشبختانه ۷۰ درصد اجراهای تالار هنر با حضور جوانان و نوجوانان در بخش‌های نویسندگی، کارگردانی، بازیگری و عوامل پشت صحنه بوده است.»

مدیر تالار هنر از شب‌های نمایشنامه‌خوانی گفت: «بر اساس توصیه موکد مدیرکل هنرهای نمایشی جناب آقای کاظم نظری، شب‌های نمایشنامه‌خوانی با رویکرد به شناخت متون ارزشمند، جدید و حمایت از آثار نمایشنامه‌نویسی در زمینه‌ تئاتر کودک و نوجوان در تالار هنر برگزار خواهد شد، که البته در هفته دولت چهار اثر برای نمایشنامه‌خوانی انتخاب شده است و دو اثر با موضوعیت مذهبی در ماه صفر نمایشنامه‌خوانی می‌شود.»

رفیعی درباره افزایش بودجه تالار هنر گفت: «در دولت سیزدهم از لحاظ بودجه، نمایش‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر از سال‌های گذشته حمایت می‌شوند که البته رسیدن به یک وضعیت مطلوب هنوز جای کار دارد و نیاز به حمایت‌های بیشتری از طرف اداره‌کل هنرهای نمایشی دارد، خصوصاً در تالار هنر که سالنی تخصصی برای کودکان و نوجوانان است. در جلسه‌ای که با مدیرکل محترم هنرهای نمایشی داشته‌ایم ایشان نسبت به حضور گروه‌های فعال نمایش کودک و نوجوان استان‌های مختلف در تالار هنر تاکید داشتند که امیدواریم به زودی شاهد این اتفاق باشیم.»

رفیعی برای رونق بخشیدن تالار هنر و تعامل با پیشکسوتان گفت: «نگاه اصلی ما این است که بتوانیم با حمایت‌های پیشکسوتان در اختیار گذاشتن ایده و تجربیات خود به گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان و تعامل با آن‌ها برای رونق بخشیدن به اجراهای آینده و بالا رفتن کیفیت آثار کودک کمک کنیم.»

جلیل رفیعی در پایان گفت: «در هفته دولت از  وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل هنرهای نمایشی تشکر می‌کنم که نگاه ویژه‌ای به تئاتر کودک و نوجوان داشتند و امیدوارم این حمایت‌ها بیشتر شود؛ تئاتر کودک هرچه بیشتر حمایت شود در آینده نتایج مثبت آن را در جامعه می‌بینیم. همچنین نمایش «کتابخورها» آخرین اثر نمایشی در تالار هنر است که همزمان با شروع هفته دولت روز دوم شهریور ماه افتتاح شد و روی صحنه رفت.»




مطالب مرتبط

شورای انتخاب آثار تالار هنر معرفی شدند

شورای انتخاب آثار تالار هنر معرفی شدند

شورای هفت‌نفره متشکل از آناهیتا غنی‌زاده، ناصر آویژه، سیدحسین فدایی حسین، آرش شریف‌زاده، فریبا دلیری، هنگامه مفید و نیما بیگلریان انتخاب آثار برای اجرای عمومی در تالار هنر را بر عهده گرفتند.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 
آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش و کافه‌تریای چارسو و قشقایی تئاتر شهر همچنین تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 18 اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و در این میان «سیاه خال» توانست به فروش نیم‌میلیاردی دست پیدا کند.

|

در گفت‌وگو با سامان کرمی مطرح شد

«هوش پشه‌ای»؛ تلاشی در مسیر همگام شدن با نیاز روز نسل جدید
در گفت‌وگو با سامان کرمی مطرح شد

«هوش پشه‌ای»؛ تلاشی در مسیر همگام شدن با نیاز روز نسل جدید

سامان کرمی، کارگردان نمایش «هوش پشه‌ای» می‌گوید هنرمندان فعال در زمینه تئاتر کودک و نوجوان باید همگام با تولیدات برتر جهان خوراک فکری جدید، به‌روز و جذاب برای این نسل آماده کنند.

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

نظرات کاربران