در حال بارگذاری ...

حمایت دولت از تئاتر و جشنواره‌ها

محمدرضا درند*؛ کرونا حدود 18 ماه فعالیت‌های تئاتر را تعطیل کرد و این بازه زمانی برای هنرمندانی که حضور در جمعیت از الزامات شغلشان است بسیار طاقت‌فرسا بود. تا اینکه دولت سیزدهم بر سر کار آمد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این دولت نگاهی متفاوت به عرصه نمایش دارد و برنامه‌ریزی را در مسیر بازیابی نشاط به عرصه تئاتر دنبال کرد.

در آغاز کار دولت کنونی و تسریع واکسیناسیون که جامعه را تا حدودی به روند عادی بازگرداند رفته‌رفته خبر بازگشایی سالن‌های نمایش به گوش رسید و این یک قدم مثبت در شروع به کار وزارت جدید بود.

پس از گذشت ماه‌ها، هنرمندان باز به صحنه برگشتند و جشنواره‌ها جان تازه‌ای گرفتند. مخاطبان تئاتر رشد کردند و در اکثرسالن ها حضور علاقه‌مندان رکورد جدیدی را ثبت کرد، همین امر سبب حمایت بیشتر دولت از تئاتر و جشنواره‌ها شد.

با آغاز به کار دولت صندوق هنرمندان فعال‌تر شد و هنرمندان بیشتری را تحت پوشش قرارداد. همچنین با توجه به خسارت‌های به وجود آمده توسط کرونا تسهیلات ویژه‌ای برای هنرمندان در نظر گرفته شد که کمکی بزرگی به‌ویژه برای هنرمندان شهرستان‌ها بود به امید اینکه تئاتر در سراسر ایران رونق دوباره‌ای بگیرد.

از دیگر دغدغه‌های جامعه تئاتر، کمبود یا غیراستاندارد‌ بودن فضای نمایش بخصوص در شهرستان‌هاست. خبرگزاری دولت در گزارش کاملی که از اقدامات یک‌ساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرده می‌نویسد؛ «یکی دیگر از برنامه‌های محمدمهدی اسماعیلی در حوزه تئاتر در برنامه ۸۳ صفحه‌ای وی توسعه عادلانه فضاهای فرهنگی و تقسیم به مساوات بودجه فرهنگی در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها به‌ویژه در حوزه تئاتر با محوریت افزایش و توسعه زیرساخت‌ها و سالن‌های نمایشی در سطح کشور است. رویکردی که بار دیگر جنبه عینی و عملیاتی یافت. برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه اتمام ساخت، تجهیز، بهسازی و روزآمدسازی سالن‌های تئاتری سراسر کشور در قالب سفرهای استانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه رئیس‌جمهور یا به شکل مستقل و همچنین معاونت هنری وزارت‌خانه (محمود سالاری) از ۲۰ مهر ۱۴۰۰ تا ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ به شکل مستمر ادامه داشت و تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اتمام و تکمیل ساخت سالن‌ها تئاتری، تجهیز، نوآوری و بهسازی سالن‌های نمایشی در سراسر کشور هزینه شده است.»

نگاه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه تئاتر، نوید روزهای درخشان را دارد و امید است با همت اهالی تئاتر و حمایت وزارت، استعدادهای پنهان در جامعه تئاتر کشور شکوفا شده و سال‌های درخشانی پیش روی این صنعت کهن باشد.

*رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه




مطالب مرتبط

با حضور 480 گروه نمایشی

«جشنواره‌های تئاتر استانی»، با حضور 5719 هنرمند، رکورد زد
با حضور 480 گروه نمایشی

«جشنواره‌های تئاتر استانی»، با حضور 5719 هنرمند، رکورد زد

بر اساس آمار منتشر شده، 480 گروه نمایشی و 5719 هنرمند، در 32 جشنواره تئاتر استانی و منطقه‌ای که از 6 آبان تا 3 آذر 1402 برگزار شد، حضور داشتند. این عددها، نشانگر شکسته شدن رکورد مشارکت در این رویداد بزرگ هنرهای نمایشی کشور است.

|

دبیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان مطرح کرد

رضا یاوری: تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است
دبیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان مطرح کرد

رضا یاوری: تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است

رضا یاوری، هنرمند تئاتر زنجان و دبیر اجرایی سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر این استان، با تاکید بر اینکه از سال ۹۷ تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است، می‌گوید برگزاری کارگاه آموزشی با حضور استادان مجرب باعث رشد و جهش قابل‌توجهی در تئاتر استان خواهد شد.

|

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

سی‌وپنجمین دوره جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در تبریز با حضور هنرمندان آذربایجان شرقی، در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی آغاز شد و ۳۲ جشنواره استانی با حضور ۴۰۰ نمایش و هزاران هنرمند از سراسر کشور از ۶ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

|

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در دیدار با فعالان تئاتر بچه‌های مسجد و فعالان تئاتر حرفه‌ای استان چهارمحال و بختیاری وعده داد که حوزه هنری در حد توان خود از هنرمندان استان‌های فعال در حوزه تئاتر حمایت خواهد کرد.

|

نظرات کاربران