در حال بارگذاری ...
در نشست صمیمانه مدیرکل هنرهای نمایشی با دانشجویان به مناسبت هفته دولت

کاظم نظری از راه‌اندازی کانون تئاتر دانشگاهی خبر داد

کاظم نظری، در نشستی با دانشجویان، از شروع به کار کانون تئاتر دانشگاهی در اداره‌کل هنرهای نمایشی در آینده نزدیک خبر داد. او همچنین تاکید کرد تئاتر کشور از نظر فرم و محتوا، نیاز به بازسازی دارد و این اتفاق به دست دانشجویان و دانشگاهیان شدنی است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، نشست کاظم نظری با فعالان تئاتر دانشگاهی، عصر سه‌شنبه هشتم شهریور، هم‌زمان با آخرین روز هفته دولت، در تالار مولوی برگزار شد. 

مدیرکل هنرهای نمایشی در آغاز این نشست، با اشاره به نقش پُر رنگ و موثر استادان و دانشجویان تئاتر در عرصه این هنر، گفت: «تئاتر ما اگر حرفه‌ای است از تئاتر دانشگاهی است. خیلی از حرفه‌ای‌های ما، از تئاتر دانشجویی برخاسته‌اند. تئاتر ما از نظر فرم و محتوا، نیاز به بازسازی دارد و این اتفاق به دست فعالان تئاتر دانشگاهی رقم می‌خورد. در این راستا، دانشجویان خوش‌فکر و خلاق برای بهتر شدن شرایط تئاتر کشور، باید مورد توجه قرار بگیرند.»

راه‌اندازی دوباره کانون تئاتر دانشگاهی

نظری در ادامه این نشست، خواستار آن شد تا جامعه تئاتر دانشگاهی برای راه‌اندازی دوباره کانون تئاتر دانشگاهی در اداره‌کل هنرهای نمایشی، یاری دهنده مدیران باشند. او در این‌باره خبر داد: «مقدمات تشکیل کانون تئاتر دانشگاهی در حال انجام است تا فردی انتخاب شود که نظرات دانشجویان را پذیرا باشد و بر اساس آن، ریل‌گذاری کند و با همکاری دانشجویان، باعث رشد و تولید تئاتر ایران شود.»

او در واکنش به پرسشی درباره نقش مدیرکل هنرهای نمایشی به عنوان عضوی از شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی، پاسخ داد: «جشنواره تئاتر دانشگاهی بیش از یک ربع قرن با خروجی‌های فوق‌العاده در حال برگزاری است که تئاتر حرفه‌ای، خروجی این جشنواره است. ما در اداره‌کل هنرهای نمایشی، چندین جلسه با مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار کردیم و تقاضای تسریع برگزاری این جشنواره را داشتیم. همین‌جا تاکید می‌کنم اداره‌کل هنرهای نمایشی، از نظر مادی و معنوی مثل بودجه و در اختیار گذاشتن سالن، یار و همراه جشنواره تئاتر دانشگاهی خواهد بود.»

تئاتر برای سلبریتی‌های سینمایی نیست

در ادامه این نشست، مدیرکل هنرهای نمایشی، پاسخ‌گوی دیگر پرسش‌های دانشجویان شد. او از جمله درباره استفاده زیاد نمایش‌ها از بازیگران چهره گفت: «تئاتر برای چهره نیست. تئاتر باید به فرم، ساختار و محتوا توجه کند. البته باید توجه داشت که این هنر نیز نیاز به گیشه دارد و باید پول خود را برگرداند. از آنجا که بعضی از کارها از نظر فرم و اجرا مطلوب نیستند، بازیگران چهره را می‌آورند تا جبران مافات کنند. ما در صدد هستیم با برنامه‌ریزی و حمایت درست، در ارتقاء کیفی محتوا و ساختار نمایش‌ها بکوشیم تا چهره‌سالاری، بر فضای تئاتر کشور مستولی نشود.»

توجه بیشتر به ارزشیابیِ کیفیتِ اجراهای عمومی

نظری همچنین با اشاره به تغییرات ایجاد شده در شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی توضیح داد: «سعی کردیم تا تغییراتی در شورای نظارت و ارزشیابی ایجاد کنیم اما تغییرات اصلی که مدنظر شخص من بود، تاکنون انجام نشده است. ما در مدیریت جدید شورای ارزشیابی و نظارت،  فردی دانشگاهی و دغدغه‌مند را برای کار انتخاب کردیم. بخش نظارت این شورا را همه می‌دانند و می‌شناسند، ولی بخش ارزشیابی کارها خیلی مهم است که باید بکوشیم کیفیت نمایش‌ها بالا برود تا تئاتر کشور، به شرایط ایده‌آل هنری برسد.» 

او در ادامه، با اشاره به زمان صرف شده برای بررسی آثار در شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی، توضیح داد: «تئاتر، محصول تلاشِ سختِ نیروی انسانی است و بسیار زمان‌بَر و هزینه‌ساز است. برای همین، باید زمان صرف شده برای بررسی نمایش‌ها و انجام اصلاحات را کوتاه‌تر کنیم تا هزینه مضاعف به گروه‌ها تحمیل نشود.»

تلاش برای تفاهم با صداوسیما برای حمایت از تئاتر

مدیرکل هنرهای نمایشی، در پاسخ به درخواست دانشجویان به منظور برگزاری مداوم چنین نشست‌هایی، گفت: «من حرفه‌ام معلمی است. همه تلاشم این است برای جامعه علمی و دانشجویان وقت بگذارم، چون اینجا رشد کرده‌ام. رونق تئاتر کشور از اجرای تئاترهای خوب هنرمندان جوان است. قطعا این برنامه، ادامه‌دار خواهد بود و علاوه بر دانشجویان، نشست‌هایی نیز با استادان دانشگاه برگزار خواهیم کرد.»

نظری با تاکید بر بهره‌گیری از نظرها و انتقادهای دانشجویان و نسل جوان درباره جریان تئاتر کشور، گفت: «ما در سایت ایران تئاتر، از انتشار نقد، یادداشت و مقالات دانشجویان حمایت می‌کنیم. همچنین از همه دانشجویان تقاضا داریم تا با شرکت در جلسات نقد کانون منتقدان تئاتر، باعث رشد و پیشرفت هنرهای نمایشی کشور شوند.»

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان این نشست، از تلاش برای تفاهم با صدا و سیما برای برنامه‌سازی و حمایت از تئاتر به منظور ترغیب مخاطبان برای تماشای آثار نمایشی روی صحنه خبر داد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند
مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی با بررسی شرایط تئاتر کشور، چشم انداز آینده را روشن می داند و می‌گوید در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند و امیدوارم نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی ما هم پای‌شان به تئاتر باز شود و صرفا این گونه نباشد که ما ...

|

نظرات کاربران