در حال بارگذاری ...
در ششمین شب از مراسم زخم عتیق مطرح شد

تعزیه همان جهاد تبیین است

سردار علی مقواساز معاون فرهنگی سازمان بسیج با حضور در ششمین شب مراسم سوگواره زخم عتیق در بنیاد فرهنگی روایت فتح در خصوص این هنر اصیل از بسط و گسترش این هنر در سراسر کشور و انتقال آن به نسل‌های جوان و نوجوان تأکید کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، ششمین شب از مراسم آیینی «زخم عتیق» با حضور سردار علی مقواساز معاون فرهنگی سازمان بسیج، سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، حسین مسافر آستانه مدیرکل اسبق هنرهای نمایشی، محسن سلیمانی مدیرعامل سابق انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، کریم خوش‌مرام جانشین و معاون هماهنگ‌کننده بنیاد فرهنگی روایت فتح، وحید فخر موسوی دبیر جشنواره تئاتر مقاومت و برخی از مدیران و پیشکسوتان روایت فتح برگزار شد.

در این مراسم سردار مقواساز معاون فرهنگی سازمان بسیج ضمن ابراز خرسندی از برپایی مجالس تعزیه گفت: ابتدا تشکر می‌کنم از دکتر نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح و همکارانشان در این بنیاد که مراسم خوب و بابرکتی را برپا کردند اما شبیه‌خوانی و تعزیه یکی از بهترین هنرهای نمایشی ماست که ریشه چندصدساله دارد، هنری که از تلفیق شعر، موسیقی، آهنگ و حرکات نمایشی تشکیل‌ شده و از سالیان دور سینه‌به‌سینه به ما رسیده است؛ به نظرم تعزیه همان کار جهاد تبیین را انجام می‌دهد و تعزیه‌خوان‌ها نسل به نسل با استمرارشان واقعه و حادثه عاشورا را به ما انتقال می‌دهند؛ و با نگاهی به استان‌ها و نقاطی که در آن تعزیه به‌صورت مستمر برپا می‌شود می‌بینیم که این هنر چقدر اصیل و سنت حسنه‌ای است اما در سالیان اخیر این هنر با اصالت متأسفانه کمی افت پیداکرده که می‌بایست این هنر را که به برکت امام حسین (ع) ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد، ترویج و گسترش دهیم.

معاون فرهنگی سازمان بسیج همچنین در خصوص راهکارهای بهبود وضعیت فعلی تعزیه نیز اظهار کرد: برای بسط و گسترش تعزیه می‌بایست اقدامات پیوسته‌ای را برنامه‌ریزی کنیم چه در حوزه ترویج تعزیه و چه در حوزه آموزش تعزیه که حضور دستگاه‌های فرهنگی را می‌طلبد. به نظرم شبکه شدن یکی از این اقدامات است به‌هرحال در برخی از نقاط کشور تعزیه بسیار خوب در حال اجرا و برگزاری است اما در برخی نقاط دیگر از وضعیت چندان خوبی برخوردار نیست. ما باید برای برطرف کردن این ضعف و نقیصه به دنبال شبکه شدن تعزیه در کل و سراسر کشور باشیم تا این گروه‌ها به یکدیگر نزدیک شوند و اشتراکاتشان را تبادل کنند و درنهایت مانند برپایی جشنواره‌های استانی و کشوری نشان داده شوند تا تعزیه را الگوساز و قله‌ساز کنیم تا سایر نسل‌ها مانند نوجوانان و جوانان نیز این هنر با اصالت را فرابگیرند و ان‌شاءلله هنر تعزیه و تعزیه‌خوانی به‌عنوان یکی از بهترین هنرهای انقلاب اسلامی در تاریخ گسترده و ترویج شود.

ششمین شب از مراسم سوگواره آیینی زخم به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح با معین البکایی مجید خسروان با مجلس حضرت ابوالفضل (ع) برگزار شد. این مراسم از روز شنبه پنجم شهریور ساعت 20:30 در محوطه باز ساختمان مرکزی بنیاد فرهنگی روایت فتح آغاز و در روز جمعه یازدهم شهریور(امروز) به پایان می‌رسد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد
گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد

ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان پیشکسوت با بیان اینکه در محوطه باز تئاتر شهر نمی‌توان هرنوع تعزیه‌ای را اجرا کرد، گفت مخاطبان در مکان‌های عمومی، به مجالسی که بُعد نمایشی آن‌ها پُررنگ است، بیشتر جذب می‌شوند.

|

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد
نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد

امیرحسین حریری، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا، با اشاره به اینکه پژوهش‌های بینافرهنگی افرادی چون شکنر و کارلسن در حال حاضر جزو منابع مطالعاتی دانشجویان در دانشگاه‌هاست، ارتباط مستمر و دوسویه بین پژوهشگران ایرانی و خارجی، خصوصا در زمینه‌های مربوط به نمایش‌های آیینی و ...

|

نظرات کاربران