در حال بارگذاری ...
کوروش زارعی خبر داد

اجرای نمایش‌های چندزبانه ویژه کودک و نوجوان در پیاده‌روی اربعین

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و مسئول برگزاری همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» این برنامه را نذر فرهنگی هنرمندان و نشان ارادت به سالار شهیدان دانست و از اجرای کارناوال نمایشی ویژه کودک و نوجوان برای اولین بار در این رویداد خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر، همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با عنوان «روایت راهیان» طی پنج سال گذشته، همزمان با ایام سوگواری حسینی با اجرای گونه‌های مختلف نمایشی در مسیر پیاده‌روی به سوی کربلا در ایران و عراق توسط هنرمندان فعال در عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار می‌شود.

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، بازیگر و کارگردان تئاتر، مسئولیت برگزاری این رویداد هنری-مذهبی را برعهده دارد. این هنرمند، کارگردانی آثاری چون «تلاقی»، «زنان مهتابی مرد آفتابی»، «شب مویه‌ها» را روی صحنه تئاتر برعهده داشته است.

او هم‌اکنون دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فجر و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است و مسئول برگزاری ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» است.

با او درباره روند برگزاری همایش «روایت راهیان» گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

درباره طرح و رویکرد اصلی، برگزاری همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین بگویید.

هرساله به مناسبت اربعین سید و سالار شهیدان، نزدیک به 25 میلیون زائر از سراسر جهان راهی کربلا می‌شوند و در مسیر پیاده‌روی اربعین حرکت می‌کنند. ما با توجه به اینکه هیچ کار فرهنگی برای این عزیزان صورت نگرفته بود، فرصت را برای اشاعه و معرفی تئاتر مذهبی، آیینی و سنتی ایران با موضوع عاشورا و واقعه کربلا به مردم اقصی نقاط دنیا مغتنم شمردیم و با برنامه‌ریزی طرح «روایت راهیان» طی پنج سال گذشته فعالیت خود را در مسیر پیاده‌روی اربعین آغاز کردیم. تمام تلاش ما این است که در این مسیر اتفاق هنری صورت بگیرد. هیچ هنرمندی در این مسیر دستمزد و پولی دریافت نمی‌کند و تنها به عشق امام حسین و نذر فرهنگی در این همایش حضور پیدا می‌کند.

نذر ما نیز نذر فرهنگی است و درواقع با ارائه آثار نمایشی و کارهای هنری خودمان آن را ادا می‌کنیم و در این رویداد جهانی شرکت می‌کنیم.

مسیرهای اجرای برنامه‌های نمایشی «روایت راهیان» از کجا آغاز می‌شود؟

امسال برای اولین بار، گروه‌های نمایشی در مسیر خروج هم‌وطنان از خاک ایران و ورود به کشور عراق در مرز شلمچه و خسروی به اجرای برنامه خواهند پرداخت و ادامه برنامه‌ها به‌صورت کامل در کشور عراق برگزار خواهد شد. هنرمندان تئاتر آیینی دو روز در نجف، چهار روز در مسیر پیاده‌روی اربعین از شهر نجف به کربلا و دو روز در شهر کربلا به اجرای برنامه برای زائران امام حسین (ع) برنامه خواهند داشت.

برنامه‌های نمایشی که برای این دوره از همایش «روایت راهیان» در نظر گرفته شده است، شامل چه مواردی است؟

پرده‌خوانی، نقالی، مقتل‌خوانی، تئاتر خیابانی و تعزیه به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی از برنامه‌های این مراسم خواهد بود. امسال برای اولین بار تئاتر عروسکی کودک و نوجوان نیز به شکل کالسکه‌ها و گاری‌های کارناوالی در مسیر پیاده‌روی به سه زبان فارسی، عربی، انگلیسی نمایش‌های عروسکی 15 تا 20 دقیقه‌ای برای کودکان اجرا خواهند کرد. در این مسیر آداب‌ورسوم خودمان، فرهنگ مذهبی و آیینی‌مان را ترویج می‌کنیم. بعد از شش سال مردم عراق و ایران و کشورهای دیگر این همایش برای‌شان آشناست و منتظر هستند تا ما در این مسیر اجرای برنامه داشته باشیم.




مطالب مرتبط

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فراخوان اجرای نمایش در تماشاخانه‌های مهر و ماه خود را در راستای اهداف و سیاست‌های خود و به‌منظور انتخاب آثار نمایشی شایسته‌ برای اجرا در سال 1403 از گروه‌ها و کارگردانان فعال، اساتید دانشگاه، دانشجویان تئاتر و جوانان خلاق دعوت کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید
در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان رادیوتئاتر «نا» بر این باور است که قصه‌های بزرگ علوی فارغ از دوره نگارش متن به نمایشنامه‌نویس فرصت ساخت شخصیت‌های جدید با چالش‌های جدید می‌دهد.   

|

نظرات کاربران