در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان درباره رویداد «اربعین، فراتر از کلام»

هنرمندان اهل سنت و تشیع، برای عزاداران حسینی، نمایش اجرا می‌کنند

علی‌اصغر دریایی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با تشریح برنامه‌های رویداد «اربعین، فراتر از کلام»، از همراهی هنرمندان اهل سنت در اجرای چندین نمایش برای عزاداران حسینی خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر، اداره‌کل هنرهای نمایشی با همراهی و همکاری اداره‌های‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و کردستان و منطقه آزاد اروند، رویداد «اربعین، فراتر از کلام» را از 24 تا 26 شهریور برگزار می‌کند.

رویداد «اربعین فراتر از کلام»، در مسیرهای منتهی به مرز شلمچه، مهران، دهلران، قصر شیرین، اسلام‌آباد غرب، مرز خسروی و باشماق با حضور گروه‌های نمایشی، میزبان عزاداران حسینی خواهد بود.

هنرمندان کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های مرزی، در این رویداد هنری به اجرای برنامه خواهند پرداخت. علی‌اصغر دریایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی  کردستان، در این‌باره می‌گوید: «ما پیش از هر چیز، جلساتی با شهرداران مسیرهایی که محل تردد زوار است، برگزار کردیم و اولین مسئله‌ای که موردنظر قرار گرفت، بحث فضاسازی محیطی بود.»

او ادامه می‌دهد: «به‌منظور فضاسازی محیطی، دو کارگروه آماده کردیم. یکی از کارگروه‌ها به استخراج مطالبی که در کتاب‌های برادران اهل سنت ما درباره امام حسین(ع) بود، پرداخت و بر اساس آن بنرهایی طراحی شد. کارگروه دیگر برای طراحی بنرهایی با توجه به زیست‌بوم کردستان اقدام کرد و در مسیرها و شهرهای مریوان، سنندج، باشماق و سقز، بنرهای فضاسازی محیطی توسط کمیته فرهنگی نصب شد.»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان می‌افزاید: «در قالب ویژه‌برنامه تخصصی اربعین، بروشور «فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان» و «امام حسین (ع) از نگاه اهل سنت» نیز طراحی و در بین زائران توزیع شده است.»

دریایی با اشاره به بازگشایی مرزها و آغاز فعالیت‌های هنری و فرهنگی در استان کردستان می‌گوید: «ما از قبل از بازگشایی مرز، فراخوانی برای شرکت گروه‌های هنری ارائه کردیم و عزیزانی از شهرهای مختلف به‌منظور شرکت در این رویداد، اعلام آمادگی کردند. رویداد «اربعین، فراتر از کلام» روز سه‌شنبه 15 شهریور در مرز باشماق با افتتاحیه‌ای نمادین و با حضور استاندار و دیگر مسئولان استانی آغاز شد.»

او با تقدیر از همراهی برادران اهل سنت در اجرای این رویداد، ادامه می‌دهد: «برادران اهل سنت محب سیدالشهدا و نوه پیامبر(ص) هستند. خیلی از موکب‌هایی که در باشماق و شهرهای دیگر برقرار است، توسط برادران اهل سنت برپا شده است. این نشان از حب مردم نجیب کردستان به اهل‌بیت پیامبر دارد و ما تمام تلاش‌مان این بود تا این ارادت و زحمات را برای زائرانی که از شهرهای دیگر وارد کردستان می‌شوند، منعکس کنیم.»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان توضیح می‌دهد: «گروه‌های نمایشی ما در موکب فرهنگ و هنر، هر روز اجراهای نمایشی خواهند داشت. طبق برنامه‌ای که انجام گرفته است، آن‌ها از بیست و پنجم شهریور، فعالیت خود را با نمایش نقالی، تعزیه، نمایش خیابانی و اجراهای فرم سیلورمن آغاز می‌کنند. ساعات اجرا برای گروه‌های نمایشی 10 صبح تا 12 ظهر و 18 تا 20 عصر در نظر گرفته شده است.»

دریایی در پایان می‌گوید: «طبق جدول برنامه‌ریزی‌شده، اجراهای نمایشی شامل «ساز چپی» (نقالی-تعزیه) به کارگردانی رحان هوشیاری در مریوان، باشماق، سلیمانیه و کرکوک، «نقالی» به کارگردانی پویا بازرگان در باشماق، «آیین چمر» به کارگردانی محمد یوسفی‌زاده در مریوان، نمایش خیابانی «با کاروان» به کارگردانی یونس صحرارو در مریوان، نمایش خیابانی «جامانده» به کارگردانی عادل گنجی در مرز باشماق، نمایش خیابانی «واقعه» به کارگردانی امید اکبر در مریوان و باشماق و دو اجرای سیلورمن به کارگردانی سارا محمدی در مریوان و کژال راستبین در مریوان و مرز باشماق در روز جمعه بیست و پنجم شهریور، میزبان مخاطبان خواهند بود.»

 




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

نظرات کاربران