در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در رویداد نمایشی «اربعین؛ فراتر از کلام» مطرح کرد

مریم طرفی: خدمت به زوار و عرض ارادت ما به سیدالشهدا به‌واسطه هنر نمایش است

مریم طرفی کارگردان و بازیگر باسابقه تئاتر سوسنگرد معتقد است: اجرای نمایش در مسیر پیاده‌روی زوار اربعین حسینی هم فضا را معنوی‌تر می‌کند و هم به زیبایی‌های پیاده‌روی اربعین می‌افزاید و هم کمک می‌کند تا هنرمندان حداقل خدمت را به حضرت سید‌الشهدا داشته باشند و حتی این رویداد برای آشنایی زوار با تئاتر استان خوزستان نیز مفید است.

ویژه‌برنامه اجراهای نمایشی در قالب رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» در استان‌های خوزستان، ایلام، منطقه آزاد اروند، کرمانشاه و کردستان توسط اداره کل هنرهای نمایشی طی روزهای 24 تا 26 شهریورماه 1401 برگزار می‌شود که در این ویژه‌برنامه نمایشی، چهار گروه نمایشی به همراه پنج سیلورمن از استان خوزستان به اجرای نمایش‌های مذهبی در مسیر زوار اربعین حسینی می‌پردازند.

گروه تئاتر ازدهار شهرستان سوسنگرد همواره با تولیدات نمایشی به زبان عربی در سطح استان خوزستان و کشور حضور موفقیت داشته است و هم‌اکنون با نمایش عربی «جربه» به کارگردانی مریم طرفی در رویداد نمایشی اربعین «فراتر از کلام» حضور دارد و آماده اجرا در ایام اربعین می‌شود.

به همین بهانه با این کارگردان و بازیگر باسابقه تئاتر سوسنگرد به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

مریم طرفی سال‌های گذشته نیز سابقه حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی و اجرای نمایش را داشته است، او دراین‌باره می‌گوید: «اجرای نمایش در مسیر پیاده‌روی زوار اربعین حسینی هم فضا را معنوی‌تر می‌کند و هم به زیبایی‌های پیاده‌روی اربعین می‌افزاید و هم کمک می‌کند تا هنرمندان حداقل خدمت را به حضرت سیدالشهدا داشته باشند و حتی این رویداد برای آشنایی زوار با تئاتر استان خوزستان نیز مفید است.»

مریم طرفی بازیگر و کارگردان نمایش عربی «جربه» (مشک) در خصوص آماده‌سازی این نمایش توضیح می‌دهد: «برای تولید این نمایش مراحل مختلفی را پشت سر گذاشتم. با توجه به این‌که ما چهار سال گذشته بین مواکب اجرا می‌کردیم امسال باز توفیق این را داریم که با دعوت رسمی اداره کل هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا کنیم.»

طرفی درباره حضورش در این رویداد می‌گوید: «به‌هرحال هر کس به نحوی از توانایی‌های خود برای خدمت به اباعبدالله الحسین (ع)  استفاده می‌کند و داشته‌ من هم هنر تئاتر است که با این توانایی امیدوارم این توفیق را داشته باشم که هرسال به حضرت سیدالشهدا (ع) و زوار اربعین حسینی خدمت کنم«.

 کارگردان نمایش «جربه» درباره داستان نمایش افزود: «نمایش مختصری از روایت حادثه کربلا و شهادت طفلان معصوم و شهادت حضرت ابوالفضل (ع) است و در آن حادثه سبایا و شهادت حضرت رقیه (س) را به نمایش گذاشته‌ایم؛ و البته نمایش به‌صورت بی‌کلام است و فقط خطبه‌های حضرت زینب (س) به‌صورت عربی بیان می‌شود«.

مریم طرفی در پایان می‌گوید: «در نمایش «جربه» زینب چلداوی، فاطمه نعیم زاده، زینب نعیم‌زاده، فاطمه علوانی سوده، نگین منصوری، شقایق عفراوی، مصطفی عچرش، علی حویزی، مهدی حویزی، رضا سعدی، عادل حردانی و مسعود کنعانی به‌عنوان بازیگر حضور دارند و این نمایش در قالب برنامه «اربعین؛ فراتر از کلام» اداره کل هنرهای نمایشی کشور طی روزهای 24 تا 26 شهریورماه 1401 در شهرستان سوسنگرد اجرا خواهد داشت.»

 

گفت‌و‌گو از ساسان شکوریان




مطالب مرتبط

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت
جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت

در حالی که این روزها سه نمایش از شهرهای شیراز، بهبهان و ماهشهر با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی در تهران در حال اجرای عمومی هستند، کارگردان‌های این آثار، ضمن امیدواری به ادامه و استمرار این جریان، از سختی‌های حضور گروه‌های تئاتری استان‌ها در پایتخت می‌گویند.

|

برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند
برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند

مجید افشار، هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی در آیین شب‌چراغ «شاماران»، از خوشحالی خود بابت توجه مدیران هنری کشور به نمایش ایرانی و همچنین حضور هنرمندان جوان در این عرصه گفت.

|

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» از اندیمشک، «سایلنت هملت؛ سایلنت» و «رسم‌الخط» اهواز و در بخش خیابانی نمایش «درد و ایده» از اهواز و نمایش «قهرمان غریب» از سوسنگرد به جشنواره منطقه‌ای ...

|

نظرات کاربران