در حال بارگذاری ...
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه مطرح کرد

علی صفدری: 40 اثر نمایشی در رویداد «اربعین، فراتر از کلام» اجرا خواهد شد

علی صفدری، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه آغاز فعالیت موکب فرهنگ و هنر این استان را از چهاردهم شهریور با اجرای ۴۰ اثر نمایشی در قالب رویداد «اربعین، فراتر از کلام» اعلام کرد.

به گزارش ایران تئاتر، در استان کرمانشاه نیز همچون دیگر استان‌های حاضر در رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» برنامه‌های متنوعی برای عزاداران حسینی در نظر گرفته شده است و هنرمندان کرمانشاهی نیز در قالب این رویداد به اجرای برنامه می‌پردازند.

درباره روند برگزاری «اربعین؛ فراتر از کلام» در کرمانشاه با علی صفدری، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان، گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه درباره جزئیات این رویداد گفت: «ما از هفته‌های گذشته به دنبال فراهم کردن شرایط و بستر مناسب به‌منظور برپایی موکب فرهنگ و هنر در سرپل ذهاب، اسلام‌آباد غرب، قصر شیرین و مرز خسروی بودیم.»

او ادامه داد: «پس از انجام مراحل اولیه، روز دوشنبه ۱۴ شهریور زیرساخت‌های نهایی برگزاری رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» فراهم شدند و گروه‌های نمایشی در جایگاهی که در مرز خسروی فراهم شد، اجراهای خود را آغاز کردند.»

صفدری افزود: «برنامه‌ریزی ما برای ده شبانه‌روز اجرا، پیش و بعد از اذان مغرب در سرپل ذهاب، قصر شیرین و مرز خسروی است. گروه‌های نمایشی تا روز ۲۵ شهریور برابر با شب اربعین حسینی میزبان عزاداران حسینی است.»

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه گفت: «مرز خسروی صبح زود ساعت ۶ تا ساعت ۱۷ محل تردد زوار است و به همین دلیل ساعت اجراها برای ۱۷ بعدازظهر در نظر گرفته شده است.»

او با اشاره به اجراهای مدنظر در رویداد «اربعین، فراتر از کلام» افزود: «در حوزه تئاتر با حضور ۱۲ گروه نمایش خیابانی و دو گروه تعزیه به‌طور کل ۴۰ نمایش در کرمانشاه اجرا خواهد شد.»

صفدری درباره دیگر برنامه‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه ادامه داد: «4 گروه موسیقی آیینی، زنده‌نویسی خط، زنده‌نگاری نقاشی و نمایشگاه عکس بخش‌های دیگری است که در کنار اجرای گروه‌های نمایشی در حال برگزاری هستند.»

او در پایان درباره ادامه این رویداد پس از روز اربعین حسینی گفت: «ازآنجاکه از روز بیست و ششم شهریور، زوار در حال برگشت به ایران هستند و در مرزها توقفی نخواهند داشت، بهترین زمان به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های هنری ایجادشده در مرزهای کشور تا همان روز بیست و پنجم شهریور خواهد بود و برنامه‌ها پس‌ازآن بیشتر درون‌شهری و برای ساکنان منطقه در نظر گرفته شده است.»

نمایش‌های خیابانی «نوای نینوا» در مرز خسروی و «یحیی» در قصر شیرین به کارگردانی علی زیستی، «کاروان» به کارگردانی سعید ذبیحی در اسلام‌آباد غرب، اجراهای سیلورمن به کارگردانی بهمن نوری و علی صالحی در اسلام‌آباد غرب، پوریا ریزوندی و ایوب نعمتی در قصر شیرین،  ناصر نوروزی و احسان زین‌الدینی در کرمانشاه از آثاری هستند که جمعه بیست و پنجم شهریور در رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» اجرا خواهد شد.

اداره کل هنرهای نمایشی با همراهی امور استان‌های این اداره کل و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهار استان مرزی و منطقه آزاد اروند، رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» را به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی از 24 تا 26 شهریور در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کردستان و منطقه آزاد اروند برگزار می‌کند.

رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» در مسیر راهپیمایی زائران حسینی شامل مسیرهای منتهی به مرز شلمچه، مهران، دهلران، قصر شیرین، اسلام‌آباد غرب، مرز خسروی و باشماق با حضور گروه‌های نمایشی میزبان عزاداران حسینی خواهد بود.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

با حضور کاظم نظری

برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز معرفی شدند
با حضور کاظم نظری

برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز معرفی شدند

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز، با اعلام فهرست آثار و هنرمندان برتر، دو نمایش «تاسه» و «بوچیکمان هه یه و زه ماوه ندی» (سنندج) را به چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر و نمایش «ئودیپی شاریار» (سقز) را به جشنواره تئاتر کرکوک عراق معرفی کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره تئاتر فجر مطرح کرد

از بها دادن به توان‌خواهان تا مذاکره با سیمافیلم برای جذب استعدادها
مدیرکل هنرهای نمایشی درباره تئاتر فجر مطرح کرد

از بها دادن به توان‌خواهان تا مذاکره با سیمافیلم برای جذب استعدادها

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در سخنانی درباره چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از استعدادهایی گفت که تاکنون دیده نشده بودند و به واسطه جشنواره منطقه‌ای این اتفاق افتاد. او گفت در حال شبکه‌سازی در این عرصه‌اند تا غیر از عرصه صحنه، این استعدادها به سریال‌ها و ...

|

نظرات کاربران