در حال بارگذاری ...
مدیر اجرایی رویداد «اربعین، فراتر از کلام» در کرمانشاه مطرح کرد

جمال برفی: نمایش؛ فرصتی مغتنم برای انتقال مفاهیم عاشورایی است

معاون هنری_سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه می‌گوید: اجرای نمایش در رویداد «اربعین، فراتر از کلام»، فرصتی مغتنم است که می‌توانیم طی آن به انتقال مفاهیم باشکوه حسینی بپردازیم. باید آثاری را تولید کنیم که در کوتاه‌ترین زمان بتوانند با بهترین حالت و کیفیت، پیام اربعین را انتقال دهند.

به گزارش ایران تئاتر، ویژه‌برنامه اجراهای نمایشی در قالب رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» در استان‌های خوزستان، ایلام، منطقه آزاد اروند، کرمانشاه و کردستان توسط اداره کل هنرهای نمایشی طی روزهای 24 تا 26 شهریورماه 1401 برگزار می‌شود که در این ویژه‌برنامه نمایشی، یازده گروه نمایشی و یک گروه تعزیه به اجرای نمایش‌های مذهبی در مسیر زوار اربعین حسینی در استان کرمانشاه می‌پردازند.

جمال برفی معاون هنری_سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه و مدیر اجرایی رویداد «اربعین، فراتر از کلام» در این استان، با اشاره به این‌که اجراهای نمایشی در این استان از 15 شهریور آغاز تا 26 شهریور ادامه خواهد داشت، می‌گوید: «برنامه‌های ما، پیش از آغاز رویداد «اربعین، فراتر از کلام» آغاز شد و یازده گروه نمایش خیابانی، هرکدام 4 اجرا در شهرهای اسلام‌آباد، سرپل ذهاب، قصر شیرین و خسروی برگزار می‌کنند و مجموعاً 44 اجرا خواهند داشت. این نمایش‌ها در مرز خسروی و قصر شیرین جایگاه‌های ثابت دارند و در سرپل ذهاب و اسلام‌آباد به‌صورت سیار اجرا می‌کنند. زمان‌بندی اجراهای خیابانی و تعزیه را طوری تنظیم کرده‌ایم که همه گروه‌ها در همه‌ مراکز تعیین‌شده اجرا داشته باشند.»

                                                   

او با اشاره به شرایط خاص مرز خسروی می‌افزاید: «مرز خسروی هر شب ساعت 18 بسته می‌شود و درنتیجه زائران در حال حرکت نیستند؛ ساکن می‌شوند و حتی گاهی شب می‌مانند. ازاین‌رو ما نمایش‌های باکلام و تعزیه هم اجرا می‌کنیم تا زائران سرگرم شوند و از تماشای آثار لذت ببرند. از یازده نمایش حاضر در این رویداد، شش اثر بی‌کلام و بقیه باکلام هستند.»

برفی درباره اجرای مجالس تعزیه در رویداد «اربعین، فراتر از کلام» ادامه میدهد: «اجراهای تعزیه با سه روز تأخیر و از 18 شهریورماه آغاز شد چون ما باید زیرساخت‌های صوت و سکو را برای اجرایشان آماده می‌کردیم. یک سکو در مرز خسروی و یکی دیگر در قصر شیرین ساخته شد. یک گروه تعزیه حرفه‌ای از کنگاور قبل و بعد از اذان مغرب برای زائران تعزیه اجرا می‌کند و تا روز 26 شهریور 32 اجرا خواهد داشت.»

او با اشاره به شرایط خاص و ویژه مخاطبان و زائران در مرز می‌گوید: «مجالس تعزیه به‌طور کامل اجرا نمی‌شوند و فقط فرازهای مهم و تأثیرگذار آن در زمان کوتاه اجرا می‌شود که برای زائران در آن شرایط خسته‌کننده نباشد و از تماشای آن لذت ببرند.»

جمال برفی برخورد تماشاگران با اجراهای «اربعین؛ فراتر از کلام» را بسیار تأثیرگذار توصیف می‌کند و ادامه‌ می‌دهد: «ما شاهد مناظر زیبایی از عکس‌العمل‌ها و ارتباط خاص مخاطبان با نمایش‌ها بوده‌ایم؛ زائران به تماشای آثار می‌نشینند، با آن همراهی می‌کنند و گاهی اشک می‌ریزند.»

                                            

معاون هنری_سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با تأکید بر این‌که در مرز خسروی آمادگی و زیرساخت‌های لازم برای یک رویداد سراسری تئاتری وجود دارد، می‌گوید: «با توجه به این‌که در این مسیر، زائرانی از سراسر ایران حضور دارند، ما آمادگی داریم پذیرای گروه‌های نمایشی و تعزیه از سراسر کشور باشیم و اجراها محدود به گروه‌های نمایشی مرزی نشود. امیدواریم از همه ایران با تمام گویش‌ها حضور داشته باشند و حتی اجراهایی به زبان‌های ترکی، لری، کردی و... هم داشته باشیم.»

او درباره رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» و تولید آثار مناسب برای اجرا در مسیر زائران توضیح می‌دهد: «این فرصتی است که می‌توانیم در آن به انتقال مفاهیم باشکوه حسینی بپردازیم. باید آثاری را تولید کنیم که در کوتاه‌ترین زمان بتواند در بهترین حالت، پیام اربعین را انتقال دهند چون در بیشتر مرزها زوار در حال حرکت هستند و شاید فرصت کمی برای ایستادن و تماشای نمایش داشته باشند. ما هم برای انتخاب آثار شرکت‌کننده در رویداد «اربعین، فراتر از کلام»، این نکات را مدنظر داشتیم.»

 برفی در پایان گفت: «مقارن با روز اربعین، برگزیده‌ای از نمایش‌هایی که در طول برگزاری رویداد «اربعین، فراتر از کلام» برای زائران اجرا شده‌اند، در شهر کرمانشاه مرکز استان و در قالب برنامه «جاماندگان اربعین» اجرا خواهند شد.»




مطالب مرتبط

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند
گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند

داریوش نصیری، کارگردان نمایش خیابانی «بازگشت به خان نخست» بر این باور است که ارتباط مخاطبان با نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی زمانی شکل می‌گیرد که تماشاگر خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند.

|

همزمان با جشن میلاد امیرالمومنین (ع) در حاشیه جشنواره تئاتر فجر42

مراسم دف‌نوازی و دمام‌نوازی از محوطه مجموعه تئاترشهر تا پهنه رودکی اجرا می‌شود
همزمان با جشن میلاد امیرالمومنین (ع) در حاشیه جشنواره تئاتر فجر42

مراسم دف‌نوازی و دمام‌نوازی از محوطه مجموعه تئاترشهر تا پهنه رودکی اجرا می‌شود

کانون نمایش‌های خیابانی در حاشیه برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و به مناسبت میلاد باسعادت امام علی(ع) و روز پدر مراسم دف‌نوازی و دمام‌نوازی برگزار می‌کند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

مهدی فتحی: آثار شاخص راه یافته از مناطق، حرف برای گفتن دارند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

مهدی فتحی: آثار شاخص راه یافته از مناطق، حرف برای گفتن دارند

مهدی فتحی، کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه اضافه شدن بخش‌های مختلف به جشنواره، تقویت‌کننده آن است، می‌گوید آثار شاخص راه یافته از مناطق نیز حرف برای گفتن دارند.

|

نظرات کاربران