در حال بارگذاری ...
کارگردان «روایت‌هایی از زارا» مطرح کرد

کیانوش احمدی: پخش تله‌تئاتر یکی از راه‌های رونق هنرهای نمایشی در ایران است

نویسنده و کارگردان نمایش «روایت‌های زارا» معتقد است پخش تله‌تئاترها از رسانه ملی و شبکه‌های تلویزیونی یکی از راه‌های رونق تئاتر و هنرهای نمایشی در ایران است.

به گزارش ایران تئاتر، کیانوش احمدی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «روایت‌های زارا» به نویسندگی و کارگردانی او در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه است، درباره این نمایش توضیح داد.  

‌احمدی درباره تاثیر هنر نمایشی و تئاتر در جامعه گفت: «هنر موجب ارتباط بین فرهنگ‌ها می‌شود و هر جامعه‌ای که هنرش ضعیف باشد، قطعا فرهنگ ناقصی دارد. تئاتر هم جزوی از همین هنر است. تئاتر می‌تواند به مردم آگاهی بدهد و آن‌ها را حتی سرگرم کند؛ در نتیجه این هنر نمایشی باعث فرهنگسازی می‌شود.»

او افزود: «زمانی که تله‌تئاتر‌ها از شبکه‌های تلویزیونی و رسانه ملی پخش می‌شد، مردم بیشتر برای تماشای تئاتر مشتاق بودند و جریان خوبی از آموزش و آگاهی را شاهد بودیم؛ اما چند سالی است که رویکرد تولید تله‌تئاترها تغییر پیدا کرده و کم‌کم از شبکه‌ها حذف شده است.»

نویسنده نمایش «پاره‌هایی از چند زندگی» با اشاره به سلیقه‌های متفاوت مخاطبان ادامه داد: «با توجه به این‌که مخاطبان ما شامل قشرها و سلیقه‌های مختلفی هستند، تله‌تئاترها پتانسیل این را داشتند که متناسب تمام روحیه‌ها ساخته شوند؛ مانند تله‌تئاترهای اقتباسی، مذهبی، اجتماعی و...»

احمدی گفت: «به تازگی یکی از بازیگران نمایش من، در تله‌تئاتری تحت عنوان «کاتب اعظم» ایفای نقش کرده است و پس از چند سال وقفه در این حوزه، پخش این تله‌تئاتر را اتفاق مثبتی می‌دانم. از مسئولان سازمان حوزه هنری باید تشکر کرد که شروعی برای احیای این ژانر بودند و امیدوار هستم که سازمان‌های دیگر هم به فکر تولید نمایش‌های تلویزیونی بیفتند.»

این کارگردان درباره لزوم همکاری بازیگران تئاتری با چهره‌های هنری در تله‌تئاترها توضیح داد: «بچه‌های تئاتر نوعی رزمنده در خط نمایش به حساب می‌آیند و گاهی برای دیده شدن آثارشان و حتی تله‌تئاتر وجود چهره‌ها نیاز است. به هر حال برای این‌که مخاطب جذب این ژانر شود، نیاز است تا چهره‌های سینمایی در کنار بازیگران تئاتر حضور داشته باشند. کما اینکه این کار موجب می‌شد هنر بچه‌های تئاتری هم بیشتر دیده شود و در نتیجه «تئاتر دیدن» رونق پیدا کند.»

او ادامه داد: «امیدوارم ارگان‌های دیگر همانند سازمان سینمایی سوره حوزه هنری از تئاتر حمایت کنند و پشتیبان بچه‌های تئاتر باشند تا ما هم بتوانیم با اثری که روی صحنه می‌بریم، تماشاگر را به سالن‌ها بیا‌وریم.»

این هنرمند درباره تازه‌ترین اثر نمایشی خود به نام «روایت‌های زارا» افزود: «موضوع این نمایش درباره پرستارهاست و روایت آن از سال ۱۳۵۸ آغاز می‌شود و تا زمان حال ادامه دارد. داستان از مقطعی از زندگی پرستاری شروع می‌شود که پدر و برادرش راهی جنگ شده و پس از مدتی شهید می‌شوند و در این راه، ماجراهایی در زندگی او رخ می‌دهد.»

کیانوش احمدی در پایان گفت: «اجرای نمایش «روایت‌های زارا» تا مهرماه ادامه دارد. تاکنون بازخوردهای خوبی گرفته‌ایم و تماشاگران راضی بوده‌اند. باید بپذیریم که انسان امروزی خیلی زود خسته می‌شود و شاید حوصله چندانی هم نداشته باشد، در نتیجه رضایت تماشاگر برای من اصل است که آن‌ها را  تا پایان نمایش مجذوب نگه دارم.»




مطالب مرتبط

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فراخوان اجرای نمایش در تماشاخانه‌های مهر و ماه خود را در راستای اهداف و سیاست‌های خود و به‌منظور انتخاب آثار نمایشی شایسته‌ برای اجرا در سال 1403 از گروه‌ها و کارگردانان فعال، اساتید دانشگاه، دانشجویان تئاتر و جوانان خلاق دعوت کرد.

|

در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید
در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان رادیوتئاتر «نا» بر این باور است که قصه‌های بزرگ علوی فارغ از دوره نگارش متن به نمایشنامه‌نویس فرصت ساخت شخصیت‌های جدید با چالش‌های جدید می‌دهد.   

|

نظرات کاربران