در حال بارگذاری ...
اصغر نوبخت، دبیر بیست‌وسومین جشنواره استان قم

24 گروه نمایشی، متقاضی حضور در جشنواره استانی تئاترِ قم شده‌اند

اصغر نوبخت، دبیر بیست‌وسومین جشنواره استانی قم می‌گوید ۲۴ گروه نمایشی جهتِ بازبینیِ کارشان در جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند که در نهایت ۱۸ گروه نمایشی، روزهای ۴ و ۵ آبان در حضور هیئت انتخاب اجرا خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در قم، اصغر نوبخت از هنرمندان پیشکسوت هنرهای نمایشی، به عنوان دبیر بیست‌وسومین جشنواره استانی تئاتر قم منصوب شده‌است. او که سابقه چند دوره ریاست انجمن هنرهای نمایشی قم و عضویت در شورای نظارت بر نمایش قم را در دارد، پیش‌تر نیز دبیری جشنواره استانی تئاتر قم را در دوره‌های هجدهم تا بیستم تجربه کرده بود.

نوبخت درباره فعالیت‌های دبیرخانه بیست و سومین جشنواره تئاتر استانی قم توضیح داد: «ما در آغازین روزهای فعالیتِ این دوره از جشنواره، به همراهِ مسئولینِ کمیته‌های اجرایی، به دیدارِ دکتر نظری، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی رفتیم. سپس جلساتی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی، مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم تشکیل دادیم. نشست با حسن دلیر، معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی فرحناک، رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی استان و احمد سلیمانی مسئولِ واحد نمایشِ حوزه‌ هنری از دیگر فعالیت‌هایی بود که انجام شد. همچنین جلسه با محمدرضا شاه‌مردی، کارشناسِ روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان و دیدار با علیرضا آغاز، مدیرِ سینما ونوس، از مهم‌ترین رویدادهایِ چند ماهِ گذشته بود.»

او درباره چگونگیِ استقبال هنرمندان از جشنواره افزود: «هنرمندانِ تئاترِ استان، باوجود اینکه فراخوان دیر منتشر شد، اما سنگِ تمام گذاشتند و با وجودِ فرصتِ کوتاه، ۲۴ گروه نمایشی جهتِ بازبینیِ جشنواره اعلام آمادگی کردند؛ در نهایت ۱۸ گروه نمایشی، روزهای ۴ و ۵ آبان در حضور هیئت انتخاب اجرا خواهند کرد.»

نوبخت، زمان برگزاری جشنواره را ۷ لغایت ۱۱ آذرماه اعلام کرد و دلیل این تأخیر را هم‌زمانی برگزاری کنگره ملی شهدای قم در آبان ماه دانست.

این هنرمند، در معرفی بخش‌های مختلفِ جشنواره گفت: «بخشِ صحنه‌ای و بخشِ خیابانی به‌صورت رقابتی برگزار خواهد شد و احتمالاً تجربه‌های جوان از بخش‌های اصلیِ بیست و سومین جشنواره تئاتر استانی قم است.»

او از اجرای ۵ نمایشِ سه‌دقیقه‌ای در مراسمِ اختتامیه خبر داد و افزود: «به سه برگزیده‌ این بخش هم جوایزی اهدا خواهدشد.»

نوبخت در ادامه به برپایی چند غرفه با نام‌های سلامت (جهت تقدیر از مدافعان سلامت)، صنایع‌دستی موسسه خیریه، صنایع‌دستی زندانیان در حاشیه جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: «اجرای نمایشِ کودکانِ اتیسم و اجرای یک نمایش از زندانیان، در حاشیه این جشنواره از رویدادهای حائز اهمیت هستند.»

دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر استانی قم از همراهی دکتر عموزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با این رویداد قدردانی کرد و افزود: «برای اولین بار است که سالن‌های اجرایی به‌صورت رایگان در اختیار گروه‌ها قرار می‌گیرد و کارگردانان دغدغه اجاره سالن را ندارند و بلیت‌هایی که در جشنواره فروخته می‌شود به گروه‌ها تعلق می‌گیرد.»

او ادامه داد: «تمامی هزینه‌های مالیِ جشنواره به عهده‌ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم است.»

این هنرمند با تأکید بر حمایت سازمان فرهنگی-هنری-ورزشی شهرداری قم از جشنواره استانی تئاتر افزود: «باوجوداینکه هیچ‌کدام از نمایش‌ها به‌طور ویژه مربوط به شهروندی و شهرداری نیست اما این سازمان در زمینه‌ تبلیغاتِ شهری و نصبِ بنر و ... قول مساعدت و همکاری داده است.»

اصغر نوبخت با اشاره به اهمیت پورتال‌های استانی سایت ایران تئاتر، توضیح داد: «پورتال‌های استانی برای هنرمندانِ سراسرِ کشور، همانندِ کتابِ الکترونیکیِ تاریخِ تئاتر ایران است که حتی در آینده قابلیت تبدیل‌شدن به کتابِ تاریخِ تئاتر را نیز دارد.»

او افزود: «در شهرستان‌ها شاهد جشنواره‌های متعدد، مانند طنز، نمایشنامه‌خوانی، خیابانی و ... هستیم که حتماً باید تمام اتفاقات در پورتال استانی ثبت شود و اگر کوتاهی انجام شود، صد در صد این رویداد هنری، برای آیندگان فراموش خواهد شد و این فراموشی نتیجه‌ای جز کم توجهی و بی‌مهری به زحمات هنرمندان در آن برهه از زمان را در بر نخواهد داشت.»




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

نظرات کاربران