در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با هنرمندی که 24 سال با تئاتر شهرستان‌ها همراه بوده است

مهرداد کوروش‌نیا: جشنواره‌های استانی باید بخش نمایشنامه‌نویسی داشته باشند

مهرداد کوروش‌نیا بر این باور است که یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای جشنواره‌های تئاتر استانی، می‌تواند کشف و تشویق نویسندگان جوان باشد و اگر سالی دو نویسنده هم از استان‌ها به جامعه هنری معرفی شوند، رویداد خوبی اتفاق افتاده است. او پیشنهاد می‌دهد هر جشنواره استانی، بخش مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی هم داشته باشد و حتی بهتر است هنرمندان مجبور شوند متن‌های نویسندگان بومی استان خود را روی صحنه ببرند.

به گزارش ایران تئاتر، از آبان امسال، جشنواره‌های تئاتر استانی 1401، آغاز به کار خواهند کرد. در این راستا، استان تهران، شاهد بیست و هفتمین دوره این رویداد نمایشی خواهد بود. 

مهرداد کوروش‌نیا، نویسنده، کارگردان و مدرس هنرهای نمایشی که سالهاست در عرصه تئاتر شهرستان‌ها فعال بوده است، جشنواره‌های تئاتر استانی را بستر مناسبی برای رشد و باروری هنرمندان جوان می‌داند که پس از شکوفایی، باید مورد حمایت و مراقبت قرار بگیرند. 

هنرمندان با آثار نویسندگان استان خودشان به جشنواره بیایند 

این نویسنده با اشاره به اهمیت متن و نمایشنامه در بارور شدن تئاتر استان‌ها می‌گوید: «متاسفانه بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران، تنها دوره‌ای بود که بخش نمایشنامه‌نویسی داشت و دیگر ادامه پیدا نکرد. در آن دوره به همراه ابراهیم گله‌دارزاده و اردشیر صالح‌پور، داوری این بخش را به عهده داشتیم که دستاورد خوبی هم داشت.»

بهتر است هنرمندان تنها با آثار نویسنده‌های استان خودشان در جشنواره استانی حضورداشته باشند

او با اشاره به اینکه پایه هر اثر تئاتری، نمایشنامه است، توضیح می‌دهد: «برای تولید هر اثر نمایشی باید در ابتدا متن خوب داشته باشید اما کمبود نمایشنامه و نمایشنامه‌نویس خوب همواره یکی از مشکلات ماست.»

کوروش‌نیا می‌افزاید: «خیلی خوب است که هنرمندان تنها با آثار نویسنده‌های استان خودشان در جشنواره استانی حضورداشته باشند. چون هنرمند وقتی در این موقعیت جبری قرار می‌گیرد، به‌ناچار نمایشنامه می‌نویسد، به صحنه می‌برد و مورد قضاوت قرار می‌گیرد و همین جبر، باعث رشد و پیشرفت او می‌شود. تشویق و جایزه حتی می‌تواند انگیزه امرارمعاش را ایجاد کند، ازاین‌رو هنرمند بیشتر زمان می‌گذارد و بیشتر تلاش می‌کند.»

نویسندگان جوان را کشف کنیم 

این کارگردان با بیان اهمیت وجود بخش نمایشنامه‌نویسی در جشنواره‌های استانی می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای جشنواره‌های تئاتر استانی، می‌تواند کشف و تشویق نویسندگان جوان باشد و اگر سالی دو نویسنده هم از استان‌ها به جامعه هنری معرفی شوند، رویداد خوبی اتفاق افتاده است. اگرچه این تنها راه نیست ولی یکی از بهترین راه‌هاست.»

یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای جشنواره‌های تئاتر استانی، می‌تواند کشف و تشویق نویسندگان جوان باشد

او درباره چگونگی داوری نمایشنامه در جشنواره‌ها توضیح می‌دهد: «برای داوری نمایشنامه‌نویسی، ما ابتدا با رویکرد موضوعی و اولویت‌های هر جشنواره، باید عناصر اصلی نمایشنامه را بررسی می‌کنیم. اینکه با چه مدل داستانی، چه موضوعی را مطرح می‌کند و شخصیت‌پردازی، فرم کلی اثر، مجموع آورده‌های فرهنگی، زیبایی‌شناسی و خلاقیت اثر چگونه است. به‌طورکلی از یک اثر دراماتیک، چهار محور سرگرمی، زیبایی‌شناسی، خلاقیت و نوآوری و اندیشه‌ورزی را انتظار داریم.»

کوروش‌نیا با اشاره به این‌که داوران سلایق شخصی خود را هم دارند، ادامه می‌دهد: «ممکن است یک داور، اثر مینی مالیستی را دوست داشته باشد و دیگری رئالیستی، اما اگر داوران دانش کافی داشته باشند، در جزییات تخصصی هم‌نظر هستند و در جلسات داوری و گفت‌وگوهای بین آن‌ها، هیچ اثر خوبی بیرون نخواهد ماند.»

او با اشاره به امکان ایجاد فضا برای خلاقیت و محدود نکردن نویسندگان جوان می‌گوید: «باید اجازه بدهیم نویسنده خلاقیت نشان بدهد. گاهی پیش‌آمده از اثری در دوره خودش به‌قدر کافی استقبال نشده، چون نوآوری کرده و از فاکتورهای کلاسیک خارج‌شده و خیلی‌ها دوستش نداشتند، اما بعدها همان نمایشنامه به بهترین الگوهای روایتی تبدیل‌شده‌ است، مثل آثار علیرضا نادری که از بهترین الگوهای روایتی برای آثار اندیشه‌ورز به شمار می‌روند.»

از هنرمندانی که محصول جشنواره استانی هستند، مراقبت کنیم 

این هنرمند که 24 سال است فعال هنرهای نمایشی است و در بسیاری از جشنواره‌ها، سیاست‌گذار و برنامه‌ریز بوده‌ است، اعتقاد دارد: «در جشنواره‌های استانی بودجه و امکاناتی را خرج می‌کنیم تا تعدادی هنرمند رشد کنند. وقتی دریک مزرعه امکاناتی را صرف می‌کنیم، حتماً محصولی خواهد رویید، شاید دیر و یا کم ولی حتماً می‌روید، حتی من باور دارم در یک زمین بی‌بار و برهوت هم ممارست و سرمایه‌گذاری، محصول به بار خواهد آورد.»

هنرمندی را که در جشنواره‌ استانی کشف و حتی پدیده می‌شود، نباید رهایش کنیم، باید مثل باغبان از این نهال مراقبت کنیم، امکانات در اختیارش بگذاریم تا رشد کند

کوروش‌نیا درباره مسیر رشد برگزیدگان استانی می‌گوید: «باید پتانسیل‌ها را بالفعل کنیم، به شرطی که استمرار داشته باشیم. تشویق و ترغیب مهم است اما استمرار و مراقبت مهم‌تر است. از محصول باید مراقبت کرد. یک هنرمند در جشنواره‌ای کشف می‌شود و حتی پدیده جشنواره می‌شود، بعدش چی؟ نباید رهایش کنیم، باید مثل باغبان از این نهال مراقبت کنیم، امکانات در اختیارش بگذاریم تا رشد کند ریشه بدواند و به ثمر بنشیند.»

این هنرمند با بیان اینکه هنرمندان توانمند بسیاری در استان‌ها و حتی در همین شهرهای اطراف تهران زندگی می‌کنند که فقط باید به آن‌ها اعتماد کرد و در مسیر صحیح قرارشان داد تا رشد و پیشرفت کنند، می‌افزاید: «در سال 76-77 وقتی در تهران می‌خواستند تئاتری را تمسخر کنند، می‌گفتند «تئاتر ساوجبلاغی». من سال 78  کارمند ارشاد ساوجبلاغ شدم و بر اساس یک برنامه منظم، آموزش و تمرینات را با هنرمندان جوان آغاز کردیم و پیش رفتیم تا جایی که اسفندماه 84 در اولین همایش تئاتر شهرستان‌های کشور، استاد علی نصیریان با 60 سال سابقه، شهرستان ساوجبلاغ را به‌عنوان الگوی همه شهرستان‌ها معرفی کرد و همان سال یک اثر از ساوجبلاغ به جشنواره‌ای خارجی رفت. آموزش، تمرین، اجرا، مراقبت و پیگیری، به بار می‌نشیند؛ نوید محمدزاده، پوریا رحیمی‌سام، رضا رباط‌جزی و بسیاری هنرمندان دیگر که این روزها چهره شناخته‌شده کشور هستند، محصول همان دوره هستند.»

گفت‌وگو: میترا رضائی




مطالب مرتبط

ارزیابی مهرداد کوروش‌نیا از آثار بخش تازه‌های تئاتر جشنواره فجر

بازی‌‌های شگفت‌انگیز در کنار متن‌های ضعیف
ارزیابی مهرداد کوروش‌نیا از آثار بخش تازه‌های تئاتر جشنواره فجر

بازی‌‌های شگفت‌انگیز در کنار متن‌های ضعیف

مهرداد کوروش‌‌نیا، عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر ایران در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر، بازیگری را نقطه قوت آثار رسیده و پاشنه آشیل آن‌ها را ضعف متون معرفی کرد. او به همین دلیل، خواستار توجه کامل، درست و هنری به بحث نمایشنامه‌نویسی در کلیت تئاتر کشور شد.

|

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

سی‌وپنجمین دوره جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در تبریز با حضور هنرمندان آذربایجان شرقی، در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی آغاز شد و ۳۲ جشنواره استانی با حضور ۴۰۰ نمایش و هزاران هنرمند از سراسر کشور از ۶ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

نمایش محیطی «من نوید نیستم!» به کارگردانی سیدعلی خوشرو برای دور دوم اجرا در کافه‌تریای قشقایی تئاتر شهر پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

نظرات کاربران