در حال بارگذاری ...
مهدی زعفرانی خبر داد

میزبانی گروه نمایشی «دژاوو» از کودکان کار

مهدی زعفرانی، کارگردان نمایش «دژاوو» که این روزها روی صحنه است، از حضور کودکان کار برای تماشای این اثر نمایشی در پردیس تئاتر تهران خبر داد و این حضور و میزبانی را برای خود و اعضای گروه لذت‌بخش خواند.

به گزارش ایران تئاتر، مهدی زعفرانی کارگردان نمایش آیینی «دژاوو» است که این شب‌ها در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود. زعفرانی بازی در نمایش‌های «مثل ماه برای آسمان»، «کویر»، «معمای پریشانی»، «دل آخته» و... را در کارنامه هنری خود دارد.

مهدی زعفرانی کارگردان نمایش آیینی «دژاوو» در گفت‌وگویی درباره داستان این نمایش به خبرنگار ایران تئاتر گفت: «پیش‌تر نمایش «دژاوو» با عنوان دیگری در سال 97 اجرا داشتیم و ما با تغیراتی در اجرا دوباره به صحنه برگشتیم. «دژاوو» در فضایی سوررئال است، به این معنا که وقایع در فضایی غیرواقعی رخ می‌دهد. واژه «دژاوو» به معنی آشناپنداری است یعنی اتفاقاتی که در این نمایش رخ می‌دهد، اتفاقی است که برای همه ما آشنا بوده و با آن احساس قرابت می‌کنیم.»

واژه «دژاوو» به معنی آشناپنداری است یعنی اتفاقاتی که در این نمایش رخ می‌دهد، اتفاقی است که برای همه ما آشنا بوده و با آن احساس قرابت می‌کنیم

او افزود: «این نمایش داستان مواجهه کاراکترهای مختلفی را بیان می‌کند که در فضایی مبهم و ناشناخته گرفتار شده‌اند و به دنبال راهی برای بیرون رفتن از آن می‌گردند که در این مسیر با یکدیگر همراه می‌شوند و در جریان تلاش برای رهایی، به نزاع می‌پردازند به طوری که این نزاع‌ها زمینه‌ساز گرفتاری آن‌ها شده و مسیر آن‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند. امیال و خواسته‌هایشان بروز پیدا نمی‌کند و در مسیر رسیدن به امیال خود از هدف نهایی‌شان که رهایی از این فضای مبهم است باز می‌مانند.»

کارگردان این نمایش آیینی از اجرا در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران گفت: «ما قصد اجرای این نمایش را در تالار اندیشه حوزه هنری داشتیم که متاسفانه سالن درحال تعمیرات بود. درخواست اجرا برای تئاتر شهر را دادیم اما زمان خالی برای اجرا در سالن اصلی وجود نداشت. با پیشنهاد یکی از دوستان به پردیس تئاتر تهران رفتیم و مدیریت پردیس تئاتر از اجرای «دژاوو» و نمایشنامه آن بسیار استقبال کردند.»

                                              

او ادامه داد: «پردیس تئاتر تهران سالن، امکانات نور، صدا و صحنه بسیار خوبی دارد که بسیار در کیفیت این نمایش کمک کننده است.»

زعفرانی از گریم بازیگران در این نمایش می‌گوید: «در کارگاه گریم صورتک‌هایی یرای بازیگران ساخته شد، چون بازیگران «دژاوو» گریم ندارند بلکه صورتک‌هایی مرتبط با نقش‌شان دارند و فکر می‌کنم برای اولین بار در نمایش‌های آیینی است که از صورتک برای همه بازیگران استفاده می‌شود.»

این کارگردان درباره جوانان هنرمندی که به‌عنوان بازیگر در این اثر نمایشی حضور دارند، توضیح داد: «بازیگران این نمایش جوانانی با پشتکار بالا و همیشه همراه هستند که من از کار کردن با آن‌ها لذت می‌برم، این هنرمندان همه از متولدین دهه 70 و 80 هستند.

او ادامه داد: «بیشتر به این فکر می‌کردم که جوانان را باید پررنگ‌تر ببینیم چون می‌توان از تفکرات و ایده‌های نو و جدید آن‌ها استفاده کرد و بر همین اساس حضور جوانان در این نمایش بسیار پررنگ است.»

 به این فکر می‌کردم که جوانان را باید پررنگ‌تر ببینیم چون می‌توان از تفکرات و ایده‌های نو و جدید آن‌ها استفاده کرد

مهدی زعفرانی درباره رایگان بودن این نمایش گفت: «کار ما بانی‌محور است، همه اعضای گروه سعی بر این داشته‌اند که گوشه‌ای از کار را بگیرند و این نمایش را رایگان اجرا کنند تا عموم مردم و قشرهای مختلف «دژاوو» را ببینند؛ البته هدف‌گذاری ما فارغ از اتفاقات و رخدادهای این روزها است.»

او در پایان گفت: «روز گذشته و در اجرای دوم میزبان جمعی زیادی از کودکان کار بودیم که این حضور برای من و اعضای گروه بسیار لذت‌بخش بود. همه ما به این فکر کردیم سراغ کودکان کار برویم که متاسفانه زودتر از سنی که دارند وارد بازار کار و فضای جامعه شدند و خواستیم یک کار فرهنگی برایشان انجام داده باشیم که خداراشکر این کودکان با تجربه‌ و خاطره‌ای خوب سالن را ترک کردند.»

میزبان جمعی زیادی از کودکان کار بودیم که این حضور برای من و اعضای گروه بسیار لذت‌بخش بود

محمدحسین کاشانی، مهدیار زمانی‌فر، رضا عادلی، علیرضا شمائی، محمدرضا احمدلو، محمدطاها عبداللهی بازیگران این اثر نمایشی هستند و تهیه‌کننده این اثر عرفان ورشوچی‌منفرد است.

این نمایش در پردیس تئاتر تهران از ساعت ۲۰ به مدت هشت شب روی صحنه خواهد بود و تماشای این اثر برای عموم و علاقه‌مندان به تئاتر رایگان است.

گفت‌وگو: علی کیهانی




مطالب مرتبط

جواد انصافی، هنرمند پیشکسوت:

جشنواره تئاتر منطقه‌ای، فرصتی برای شناخت آیین‌های بومی است
جواد انصافی، هنرمند پیشکسوت:

جشنواره تئاتر منطقه‌ای، فرصتی برای شناخت آیین‌های بومی است

جواد انصافی، کارگردان و بازیگر پیشکسوت نمایش‌های سنتی، پیشنهاد می‌کند هنرمندان استانی، آثاری با موضوع آداب و آیین‌های بومی خود تولید کنند و آن‌ها را به جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای کشور بیاورند.

|

فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم
فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم

فرهاد قائمیان در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت اعتراف می‌کنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرت‌آوری بودم که موجب شد تمام مردم روستای‌ کردر زندگی و امکنات‌شان را در اختیار هنرمندان و ...

|

نظرات کاربران