در حال بارگذاری ...
مدیرکل بنیاد شهید شهرستان‌های تهران خبر داد

راه‌یابی یک اثر برگزیده‌ از جشنواره تئاتر استان تهران به جشنواره ملّی تئاتر ایثار

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های تهران، از راه‌یابی اثر برگزیده بخش ایثار بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران به هفتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار به میزبانی استان یزد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در استان تهران، بخش ایثار بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران با حمایت اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های این استان، در قالب دومین فصل‌واره فرهنگی و هنری ایثار برگزار می‌شود.

عبدالله مرتضوی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های تهران، با دعوت از گروه‌های نمایشی، به تشریح موضوعات بخش ایثار بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران پرداخت و افزود: «ایثار و ایثارگری در طول تاریخ، شهدا، جانبازان و آزادگان دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای مدافع امنیت و...، ایثار و شهادت در فرهنگ عاشورایی، ایثار کادر درمان و آتش نشان‌ها و ایثار اجتماعی، موضوعات این بخش از جشنواره تئاتر استان تهران به شمار می‌روند.»

او ادامه داد: «هر یک از نمایش‌های راه‌یافته به بخش ایثار بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران، ۲۰۰ میلیون ریال کمک هزینه تولید و اجرای عمومی دریافت خواهند کرد.»

دبیر دومین فصل‌واره فرهنگی و هنری ایثار افزود: «طبق زمان بندی دبیرخانه دومین فصل‌واره و ستاد برگزاری جشنواره تئاتر استان تهران، هر نمایش در طول جشنواره، ۲ اجرا خواهد داشت و می‌بایست پس از جشنواره در شهرستان محل تولید، ۸ اجرای همزمان با فصل‌واره فرهنگی هنری ایثار داشته باشد.»

مرتضوی با اشاره به اینکه آثار بخش ایثار بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران توسط هیئت داوران به صورت مستقل داوری می‌شوند و بازبینی آنها از ۱۷ تا ۲۰ مهرماه به شکل زنده در مجموعه تالار محراب خواهد بود، تاکید کرد: «نمایشنامه‌های منتخب تازه تولید شده و راه‌یافته به بخش ایثار جشنواره در قالب کتاب دومین فصل‌واره فرهنگی هنری ایثار چاپ می‌شوند و از نمایشنامه‌نویسان تا سقف ۴۰ میلیون ریال حمایت خواهد شد.»

او همچنین گفت: «اثر برگزیده بخش ایثار بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران به هفتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار به میزبانی استان یزد راه پیدا می‌کند و یک اثر به تشخیص هیئت داوران به چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهد شد.»

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های تهران با اشاره به برگزاری بخش تئاتر خیابانی به صورت رقابتی و اجرای عموم به صورت استانی و بخش نمایشنامه‌نویسی صحنه‌ای و طرح و ایده خیابانی به صورت ملی، فصل تئاتر ایثار تهران را پر رونق و بی‌نظیر دانست که می‌تواند بسیاری از خلاءهای موجود در زمینه تولیدات این حوزه را پوشش داده و انگیزه‌ای مضاعف در هنرمندان جهت تولیدات تازه و بدیع در سال ایجاد کند.

دبیر دومین فصل‌واره فرهنگی و هنری ایثار در پایان گفت: «طبق فراخوان، نمایشنامه‌نویس برتر بخش ایثار بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران جایزه نقدی ۵ میلیون و تومانی و نمایشنامه‌نویس برگزیده جایزه نقدی ۲ میلیون تومانی را دریافت خواهد کرد. همچنین در بخش بازیگری مرد، جایزه نقدی رتبه برتر ۴ میلیون تومان و جایزه نقدی رتبه برگزیده ۲ میلیون خواهد بود. در بخش طراحی صحنه جایزه نقدی رتبه برتر ۴ میلیون تومان و جایزه نقدی رتبه برگزیده ۲ میلیون خواهد بود. در بخش طراحی صحنه جایزه نقدی رتبه برتر ۴ میلیون و جایزه نقدی رتبه برگزیده ۲ میلیون است. در بخش طراحی نور و طراحی پوستر جایزه رتبه برگزیده ۲ میلیون و در بخش کارگردانی جایزه نقدی رتبه برتر ۵ میلیون و جایزه نقدی رتبه برگزیده ۲ میلیون خواهد بود. طبق برنامه‌ریزی در بخش بازیگری زن، جایزه نقدی رتبه برتر ۴ میلیون و جایزه نقدی رتبه برگزیده ۲ میلیون است. همچنین نفر برگزیده بخش گریم و تیزر ۲ میلیون جایزه نقدی دریافت خواهند کرد. در این بین به برگزیده بخش موسیقی نیز جایزه نقدی ۳ میلیونی اهدا خواهد شد.»

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به درگاه اینترنتی https://tehran.theater.ir مراجعه کنند.

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران به دبیری امیرحسین شفیعی، آذرماه ۱۴۰۱ در تماشاخانه‌های پایتخت برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران