در حال بارگذاری ...
هنرمندی که با «قوی‌تر» به صحنه برمی‌گردد

علی عبادت‌طلب: دیگر از عهده هزینه‌های درمان برنمی‌آیم

علی عبادت‌طلب، بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه دیگر از عهده پرداخت هزینه‌های درمان بیماری‌اش برنمی‌آید، گفت امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد، نهادهای حمایتی را که برای رسیدگی به احوال هنرمندان در نظر گرفته است جدی‌تر زیر ذره‌بین قرار بدهد تا آن‌ها بتوانند خدمات بیشتری به هنرمندان ارائه کنند.

نگار امیری: در مهرماه 1397 درست دو روز پیش از اجرای دور دوم نمایش «دمی در بازار هیزم‌فروشان» به کارگردانی شایان طهماسب‌پور که قرار بود با بازی علی عبادت‌طلب در برج آزادی روی صحنه برود، راهی بیمارستان شد.

روز هفده مهرماه سال 97 زمانی که این هنرمند برای خرید به سه راه آذری رفته بود مورد حمله دو نفر موتورسوار قرار گرفت و بعد از اینکه قسمتی از زنجیر گردنبندش سرقت شد روی زمین افتاد، هنوز از جای خود بلند نشده بود که یک وانت با او به‌شدت برخورد کرد. این خبر که دهان به دهان چرخید بسیاری از هنرمندان را نگران کرد. علی عبادت‌طلب برای درمان روزهای بسیار فرساینده و سختی را گذراند. اکنون حدود سه سال از این سانحه می‌گذرد و به دلیل شدت صدماتی که به این هنرمند وارد شده است، روند درمانش همچنان ادامه دارد.

این روزها حال جسمی‌تان چطور است؟

خدا را شکر حال جسمی‌ام نسبت به گذشته خیلی بهتر است. البته به‌تازگی بخشی از پلاتین‌هایی را که به علت شدت ضربه‌های وارد شده در سانحه در کمرم قرار گرفته بود، طی جراحی از بدنم خارج کردند و با هر اتفاق کوچکی امکان دارد که دوباره مشکلات برگردد. البته همچنان باید تحت نظر پزشک باشم و روند درمان و جراحی‌های که باید انجام شود به پایان نرسیده است.

من همه زندگی‌ام را در این سه سال و نیم فروخته‌ام و هزینه 29 جراحی را پرداخت کردم؛ اما متأسفانه هزینه‌های درمان یک‌باره صد برابر شده است و دیگر از عهده آن برنمی‌آیم. اگر هرکسی غیر از من دچار چنین مشکلی شود و توان مالی نداشته باشد، شک نکنید که خواهد مرد.

برای پرداخت هزینه‌های درمان امکان استفاده از بیمه هنرمندان برای‌تان مهیا نبود یا کمکی از سوی سازمان‌های مرتبط انجام نشد؟

در همان اوایل اتفاق افتادن این سانحه از طرف صندوق اعتباری هنر نزدیک به 10 میلیون تومان هزینه برای درمان به من پرداخت شد؛ اما متأسفانه با وجود اینکه هر سال هزینه بیمه تکمیلی را پرداخت می‌کنم دستم از بیمه تکمیلی هم کوتاه است. امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد، نهادهای حمایتی را که برای رسیدگی به احوال هنرمندان در نظر گرفته است، جدی‌تر زیر ذره‌بین قرار بدهد تا آن‌ها بتوانند خدمات بیشتری به هنرمندان ارائه بدهند.

مدیرکل هنرهای نمایشی وقت آقای شهرام کرمی نیز در آن زمان برای دیدار از من تا کرج آمدند و کمک‌هایی هم از سمت ایشان انجام شد اما این کمک‌ها در زمینه پرداخت هزینه‌های درمان نبود. آقای اصغر همت و دوستان خانه تئاتر نیز تنها افرادی بودند به دیدن من آمدند، درحالی‌که آدم وقتی بیمار می‌شود، دوست دارد تا همکارانش حالی از او بپرسند. مسائل مالی به کنار اما شرایط معنوی قصه دیگری است.

با توجه به شرایط فعلی و ادامه‌دار بودن روند درمان این روزها را چگونه می‌گذرانید؟

متأسفانه هزینه‌های درمان این‌قدر گران است که بابت آن‌ها دچار مشکل هستم و مجبورم که سر کلاس بروم یا کار تصویر قبول کنم با اینکه باید استراحت مطلق داشته باشم.

فعالیت‌ منجر به تشدید مصدومیت شما نمی‌شود؟

چرا، اما ناچارم برای اینکه هزینه‌های درمانم را پوشش بدهم، فعالیت‌های هنری‌ام را ادامه بدهم و به همین دلیل به‌تازگی قراردادی برای یک سریال اپیزودیک ده‌قسمتی با نام «توبه» به کارگردانی مسعود رشیدی و تهیه‌کنندگی محمد رشیدی بسته‌ام که در یک قسمت آن به همراه محمود مقامی و فریبا ترکاشوند به ایفای نقش می‌پردازم. این سریال قرار است از شبکه پنج سیما پخش شود. 

برای بازگشت به دنیای تئاتر هم فعالیتی را آغاز کرده‌اید؟

نمایش «قوی‌تر» استریندبرگ را برای اجرا آماده دارم که به‌احتمال‌زیاد، دو تا سه ماه آینده در تالار محراب روی صحنه خواهد رفت. این نمایش بعد از اجرای دور اول «دمی در بازار هیزم‌فروشان» که در تالار وحدت روی صحنه رفت، اولین کار من به شمار می‌آید.

نمایش «قوی‌تر» به دلیل کم‌پرسوناژ بودن برای اجرا انتخاب شده است یا دلیلی دیگری دارد؟

من علاقه زیادی به نوشته‌های استریندبرگ دارم و به دلیل تشابهاتی که از نظر محتوایی با دوران ما دارد، این متن را انتخاب کردم. استریندبرگ در طول زندگی‌اش چهار بار ازدواج کرده اما همیشه منتقدِ مردان به‌اصطلاح زن‌باره و فضای حاکم بر جامعه خود بوده است. من در بازنویسی متن سعی کردم بخش انتقادی کار را قوی‌تر کنم. در متن اصلی دو بازیگر زن وجود دارند که من به این متن یک شخصیت مرد و سه شخصیت زن دیگر اضافه کرده‌ام تا کشمکش کار بیشتر شود.

ایفای نقش بازیگر مردی را که به نمایش اضافه شده است، خودتان بر عهده دارید؟

برای بازبینی اولیه خودم این نقش را بر عهده گرفتم اما ترجیح می‌دهم که به دلیل شرایط جسمانی‌ام بیشتر روی کارگردانی تمرکز کنم و قطعاً اگر بازیگر مردی را که برای ایفای این نقش مدنظرم هست، پیدا کنم حتماً از او استفاده خواهم کرد.




مطالب مرتبط

اجرای نمایش «شور تماشایی من» در برج آزادی

اجرای نمایش «شور تماشایی من» در برج آزادی

نمایش «شور تماشایی من» که دربرگیرنده آیین‌های سنتی و فولکلوریک مناطق مختلف ایران است، با حضور 50 بانوی اجراگر و پنج گروه حرکتی، در سالن اصلی برج آزادی اجرا خواهد شد.

|

نظرات کاربران