در حال بارگذاری ...
انتشار دو نمایشنامه‌ از ویلیام شکسپیر

«توفان» و «آن‌طور که میل شماست» راهی کتابفروشی‌ها شدند

نمایشنامه‌های «توفان» و «آن‌طور که میل شماست» به نویسندگی ویلیام شکسپیر و با ترجمه جواد شمس از نشر قطره منتشر شده است.

به گزارش ایران تئاتر، ویلیام شکسپیر یکی از بزرگترین و نام‌آورترین نمایش‌نامه‌نویسان جهان به شمار می‌رود که با خلق ۳۹ نمایشنامه شاخص به شهرت جهانی دست یافت، او علاوه بر نمایشنامه‌نویسی، شاعر هم بود و ۱۴۵ غزل و ۲ قصیده از خود به یادگار گذاشت، این آمار او را تبدیل به پرکارترین نویسنده‌ سده شانزدهم کرده است.

در این گزارش به معرفی دو کتاب نمایشنامه «توفان» و «آن‌طور که میل شماست» به نویسندگی ویلیام شکسپیر و ترجمه جواد شمس که انتشارات قطره به‌تازگی منتشر و روانه بازار نشر کرده است، می‌پردازیم.

«توفان»

«توفان» نمایشنامه‌ای است در پنج پرده، اثر ویلیام شکسپیر، که نخستین بار حدود 1611 نوشته و اجرا شد و در 1623 به چاپ رسید.

 داستان با توفانی آغاز می‌شود که پراسپِرو آن را برانگیخته، کسی که سال‌ها پیش دوکِ به‌حقِ میلان بوده و برادرِ غاصبش، آنتونیو، او و دختر سه‌ساله‌اش، میراندا را سوار قایقی کرده و به جزیره‌ای دورافتاده فرستاده است، جایی که تنها ساکن آن وحشی‌ای به نام کالیبان است. با این توفان و به کمک روحی به نام آریِل، کشتیِ حامل برادر و اطرافیانش در جزیره‌ای که پراسپِرو با دخترش در آن ساکن شده است به گل می‌نشیند و فرایند انتقام پراسپِرو آغاز می‌شود.

نمایشنامه «توفان» با قیمت 57 هزارتومان در 132 صفحه منتشر شده است.

«آن‌طور که میل شماست» 

«آن‌طور که میل شماست» کمدی‌ای است در پنج پرده که نخستین بار بین سال‌های 1598 و 1600 اجرا شد و در 1623 به چاپ رسید. شکسپیر این نمایشنامه را بر مبنای رُمانسِ منثورِ رُزالیند (1590)، اثر تامِس لاج نگاشت.

قهرمان داستان رُزالیند نام دارد که به‌همراه دخترعمویش از دربارِ عموی غاصبش می‌گریزد و در جنگل آردِن و درحالی‌که جامه‌ مردانه به تن دارد با عشق زندگی‌اش و شمار زیادی شخصیت جالب دیگر ملاقات می‌کند، ازجمله ژاک (یا به تلفظ انگلیسی، جِیکوییز) که شماری از به‌یادماندنی‌ترین مونولوگ‌های شکسپیر و به تبع آن، تاریخ ادبیات نمایشی را بر زبان می‌آورد، مونولوگ‌هایی همچون: «جهان یکسره صحنه‌ نمایش است...»

نمایشنامه «آن‌طور که میل شماست» با قیمت 62 هزارتومان در 140 صفحه منتشر شده است.




مطالب مرتبط

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم
فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم

فرهاد قائمیان در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت اعتراف می‌کنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرت‌آوری بودم که موجب شد تمام مردم روستای‌ کردر زندگی و امکنات‌شان را در اختیار هنرمندان و ...

|

مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند
مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت «هفته هنر انقلاب اسلامی» در پیامی نوشت هنر انقلاب کوشید برای اصالت روح و‌ مضامین هنری، تجلی صورت و شکل نیاز بیابد و فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد سازد.

|

نظرات کاربران