در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «ادیپ شهریار» مطرح کرد

مهتاب عسکری: تئاتر هنری زنده است که باید مبتنی بر شرایط زمانه پیش برود

مهتاب عسکری، کارگردان نمایش «ادیپ شهریار» با بیان اینکه تئاتر هنری زنده است که باید مبتنی بر شرایط زمانه پیش برود، گفت «ادیپ شهریار» اولین اثر نمایشی من در ژانری متفاوت از دفاع مقدس است.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «ادیپ شهریار» نوشته سوفوکل، مشهورترین تراژدی‌نویس یونان باستان این شب‌ها به کارگردانی مهتاب عسکری در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران روی صحنه است.

مهتاب عسکری، درباره دلیل انتخاب این نمایشنامه برای کار روی صحنه گفت: «برای هر کارگردانی نزدیک شدن به آثار کلاسیک و معتبر جهان یک افتخار بزرگ به شمار می‌آید، از مدت‌ها پیش تصمیم داشتم تا یکی از نمایشنامه‌های کلاسیک را روی صحنه ببرم.»

او ادامه داد: «اجرای نمایشنامه‌های کلاسیک به عنوان درس و تجربه بزرگی در کارنامه هنری کارگردانان تئاتر است.»

عسکری افزود: «در ابتدا نمایش «پرومته در زنجیر» را برای اجرا روی صحنه آماده کردم اما در نهایت تصمیم گرفتم تا نمایش «ادیپ شهریار» را اجرایی کنم.»                          

این کارگردان درباره روند اجرای این نمایش گفت: «بازیگران این نمایش حدود 110 نفر هستند و ما برای اجرا حدود شش ماه تمرین کردیم. تعداد بیشتر این عزیزان به اجرای حرکات فرم در راستای القای بهتر مفهوم نمایش می‌پردازند.»

                                                                                     

او ادامه داد: «مدت زمان اصلی که برای اجرای این نمایشنامه پیش‌بینی می‌شود حدود 2 ساعت و 30 دقیقه است اما با توجه به اینکه مخاطب امروز فرصت و البته حوصله تماشای آثار طولانی برایش فراهم نیست، با حفظ اصالت اثر و وفادار ماندن به نمایشنامه، بازنویسی‌هایی روی کار انجام شد و اجرا به مدت 75 دقیقه روی صحنه است.»

تئاتر هنری زنده و براساس شرایط زمانه است. قطعا هنرمندان خیلی بهتر می‌توانند با مردم ارتباط بگیرد و تاثیر بیشتری روی مردم بگذارند. قطعا تئاتری که حرف روز جامعه در آن گفته می‌شود، باید روی صحنه زنده بماند

کارگردان نمایش «ادیپ شهریار» با توجه به لزوم اجرای این نمایش گفت: «تعداد بازیگران کار ما بسیار زیاد است و هماهنگ کردن این تعداد برای تمرین و اجرای مجدد کار سختی بود. بسیاری از این بازیگران نمایش، اولین تجربه بازیگری‌شان را روی صحنه ایفا می‌کنند و کنسل شدن کار از نظر روحی ضربه بزرگی به آن‌ها می‌زد. به علاوه با شرایط فعلی، نه می‌دانستیم فردا چه خبر خواهد بود و نه می‌توانستیم برای اجرا تصمیم دیگری بگیریم.»

عسکری افزود: «تئاتر هنری زنده و مبتنی بر شرایط زمانه است. قطعا هنرمندان خیلی بهتر می‌توانند با مردم ارتباط بگیرد و تاثیر بیشتری روی مردم بگذارند. قطعا تئاتری که حرف روز جامعه در آن گفته می‌شود باید روی صحنه زنده بماند. ما کارگردان‌ها و نویسندگان باید حرف دل مردم را بزنیم و باید با جامعه پیش برویم.»

پرداختن به آثاری با موضوع دفاع مقدس از علاقه و ارادتی که من به این عزیزان دارم، می‌آید و قطعا اگر دوباره شرایط فراهم شود، از این دست اجراها روی صحنه خواهم برد

این کارگردان با اشاره به اینکه نمایش «ادیپ شهریار» اولین اثر نمایشی او در ژانری متفاوت است، توضیح داد: «من سال‌ها کارگردانی آثاری با محوریت دفاع مقدس را روی صحنه اجرا کردم. همیشه برخی از دوستان در مقابل آثار دفاع مقدس گارد داشتند و این سوال همیشگی‌شان بود که چرا به این آثار می‌پردازی؟ برای روی صحنه بردن آثار نمایشی کمک هزینه دریافت کرده‌ای؟ و تمام این حرف‌ها که در شرایط فعلی هم باز ادامه دارد. پرداختن به آثاری با موضوع دفاع مقدس از علاقه و ارادتی که من به این عزیزان دارم، می‌آید و قطعا اگر دوباره شرایط فراهم شود، از این دست اجراها روی صحنه خواهم برد.»

مهتاب عسکری در پایان گفت: «من 10 نمایشنامه در ژانر جنگ و دفاع مقدس نوشته‌ام که اکنون آماده چاپ است. تعدادی از این نمایشنامه‌ها را کارگردانی کرده‌ام و قطعا بقیه این نوشته‌ها را در اولین فرصت و شرایطی که مهیا شود، روی صحنه خواهم برد.»




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

نظرات کاربران