در حال بارگذاری ...
این روزهای هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با یک بازیگر و کارگردان

محمدهادی عطایی: در هیچ شرایطی نباید تئاتر را تعطیل کرد

محمدهادی عطایی، بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه هنرمندان همیشه و در هر شرایطی سعی‌شان به تداوم و حفظ تئاتر بوده است، تاکید کرد در هیچ شرایطی نباید این هنر را تعطیل کرد.

به گزارش ایران تئاتر، طی هفته‌های گذشته و با توجه به ناآرامی‌های اجتماعی، جهت‌گیری‌های متفاوتی درباره اجراهای روی صحنه تئاتر شکل گرفته است. بسیاری از هنرمندان معتقدند هنر، جریانی متداوم است که نمی‌توان آن را متوقف کرد. این هنرمندان معتقدند که تئاتر، شغل آن‌هاست و مانند دیگر مشاغل اجتماعی، تعطیل‌پذیر نیست.

در این راستا، محمدهادی عطایی، بازیگر و کارگردان، با اشاره به ضرورت روشن ماندن چراغ تئاتر گفت: «جوان‌هایی که با توجه به ناآرامی‌های جامعه معتقدند تئاتری نباید روی صحنه باشد و لزومی برای اجرا وجود ندارد، آیا می‌دانند چه بزرگانی چون زنده‌یادان خسرو بامداد، حمید سمندریان و سایر هنرمندان بزرگ تئاتر عمرشان را صرف کردند تا چراغ این هنر تحت هیچ شرایطی خاموش نشود.»

او ادامه داد: «این روزها ما تنها از جملات و کلماتی از بزرگان وام می‌گیریم که به نفع‌مان است و متاسفانه این بسیار نگران‌کننده است.»

این هنرمند با اشاره به اینکه در زمان همه‌گیری ویروس کرونا نیز بسیاری از هنرمندان حتی در فضای مجازی تلاش کردند تا تئاتر فراموش نشود، افزود: «هنرمندان همیشه و در هر شرایطی چون جنگ نیز سعی‌شان به تداوم و حفظ تئاتر بوده است و تئاتری‌ها زمانی که بسیاری از تماشاگران به دنبال سلفی گرفتن با بازیگران بودند، برای نمایش مشکلات جامعه روی صحنه، جنگیده‌اند.»  

عطایی گفت: «در اینکه تئاتر همواره مورد بی‌مهری قرار گرفته است، شکی ندارم اما آیا می‌توان همه چیز را از ریشه زد و تئاتر را رها کرد؟! ای کاش هوش هیجانی خود را کنترل کنیم و بیش از پیش برای بهتر شدن شرایط تلاش کنیم.»

این بازیگر با اشاره به لزوم توجه بیشتر به اقتصاد تئاتر توضیح داد: «در تمامی شرایط سخت از بلایای طبیعی گرفته تا همه‌گیری ویروس کرونا و ناآرامی‌های اجتماعی، این بچه‌های تئاتر بودند که فعالیت‌شان مختل شد و درآمدی نداشتند، آن هم تئاتری که اگر اجرا نرود، دستمزدی نخواهد داشت.»

او ادامه داد: «خیلی‌ها در شرایط فعلی دوست ندارند تئاتر کار کنند و این موضع‌گیری شریف است اما من دوست دارم تا در عرصه فعالیت و شغلی که دارم، کار کنم و این تصمیم نیز شریف است. امیدوارم دیگران جای ما تصمیم نگیرند و نقش خود را بازی کنند و اجازه بدهند ما هم نقش خود را بازی کنیم.»

عطایی افزود: «موضوع خطرناک این است که عده‌ای منتظرند هنرمندان برای آن‌ها تصمیم بگیرند و عده‌ای دیگر نیز منتظرند برای هنرمندان تصمیم بگیرند که هر دو طرز تفکر آسیب‌زاست.»

این کارگردان و بازیگر تئاتر گفت: «دموکراسی یعنی اینکه ما در کنار هم با احترام و بدون توهین کار کنیم؛ من 22 سال است در تئاتر زحمت کشیده‌ام و تنها می‌توانم برای خودم اظهار نظر کنم که روی صحنه بروم یا نه.»

او ادامه داد: «منِ هادی عطایی اگر در این شرایط نامطلوب و بد اجتماعی با کاری که روی صحنه می‌برم، حال یک نفر را خوب کنم، رسالتم را انجام داده‌ام.»

این هنرمند در پایان ضمن عرض تسلیت به جامعه هنری و خانواده زنده‌یاد خسرو بامداد، استاد و پیشکسوت عرصه تئاتر گفت: «متاسفانه ما بعد از دست دادن آدم‌ها تازه یادمان می‌افتد که باید برای آن‌ها بزرگداشت بگیریم. حتی در بزرگداشت‌ این عزیزان نیز آدم‌های ثابتی حضور دارند و همه ما به یک گفتن یک تسلیت در فضای مجازی اکتفا می‌کنیم. این روزها بسیاری از بزرگان تئاتر در حال مشغول تحلیل، پژوهش و ترجمه هستند و ما این عزیزان را به خوبی نمی‌شناسیم. در حالیکه حضور و حتی تعریف خاطرات‌شان در دانشگاه‌ها، ده برابر واحدهای درسی ارزشمند است. امیدوارم از مجازی بودن فرار کنیم و قدر این عزیزان را تا زمانی که زنده هستند، بدانیم.»




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با بازیگر نمایش «حقایقی درباره سگ‌ها و گربه‌ها»

ویدا جوان: به تقدس تئاتر، اخلاقیات و معیارهای این هنر اعتقاد دارم
گفت‌وگو با بازیگر نمایش «حقایقی درباره سگ‌ها و گربه‌ها»

ویدا جوان: به تقدس تئاتر، اخلاقیات و معیارهای این هنر اعتقاد دارم

ویدا جوان، بازیگر نمایش «حقایقی درباره سگ‌ها و گربه‌ها» با بیان این‌که تئاتر و بازیگری روی این صحنه مقدس تنها مسئله‌ای است که نسبت به آن متعصب هستم و شدیداً به تقدس تئاتر، اخلاقیات، معیارها و انضباط و تلاش در آن اعتقاد دارم.

|

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

نظرات کاربران