در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران

کاظم نظری: ظرفیت تئاتر شهرستان‌های تهران، از پایتخت بیشتر است

کاظم نظری، باور دارد ظرفیت هنری تئاترِ شهرستان‌‌های استان تهران، از خود پایتخت هم بیشتر است که باید از این توان، برای توسعه هنرهای نمایشی، بهره گرفت. او، برگزاری جشنواره تئاتر استانی را، یکی از راهکارهای تجلی این ظرفیت نهفته می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در استان تهران، بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران به دبیری امیرحسین شفیعی، از سه‌شنبه یکم آذر در  پردیس تئاتر تهران آغاز به کار خواهد کرد. 

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، درباره ضرورت برگزاری جشنواره تئاتر استان تهران گفت: «جشنواره تئاتر استان تهران، رویدادی هنری مختص به هنرمندان شهرستان‌های استان تهران است و ظرفیت‌هایی در این شهرستان‌ وجود دارد که شاید از تهران هم فراتر باشد. بنابراین هرچه در شهرستان‌های استان تهران، بهره‌برداری از امکانات و ظرفیت‌ها افزایش یابد، به توسعه تئاتر کمک می‌شود.»

مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: «طی یک سالی که مدیریت مرکز هنرهای نمایشی را برعهده‌گرفته‌ام، از نزدیک فعالیت‌های انجمن هنرهای نمایشی استان تهران را رصد کرده‌ام و متوجه شده‌ام که به‌واسطه حضور شفیعی، عملکرد این مجموعه بسیار خوب و قابل‌قبول بوده است.»

وی افزود: «اگرچه نقص‌ها و کاستی‌هایی نیز در انجمن هنرهای نمایشی وجود دارد اما باید به این نکته اشاره کرد که بخشی از ضعف‌ها به افراد مربوط نمی‌شود بلکه به مباحث مالی و لجستیکی برمی‌گردد که با مرور زمان اصلاح می‌شود. همچنین اگرچه انتظار ما از انجمن هنرهای نمایشی استان تهران بیش از این حد است و می‌گوییم باز امکان هست که از ظرفیت‌های هنرهای نمایشی (هم هنرمندان و فضاهای اجرایی) شهرستان و شهرهای تابعه استان تهران استفاده شود اما لازم است یک‌سری حمایت‌ها در راستای رشد تئاتر شهرستان‌های استان تهران انجام شود.» 

نظری با تاکید بر تقویت اقتصاد تئاتر شهرستان‌ها، گفت: «وقتی مسائل رزق و اقتصادی و فرهنگی هنرمند رفع شود، دیگر نیازی به مهاجرت به تهران و مرکز استان نخواهد بود. برای مثال شهریار، شهر نسبتاً بزرگی است و گروه‌های نمایشی زیادی دارد و کارگردان‌های تئاتری دارد که ساکن آنجا هستند اما چرا بستر فعالیت نمایشی در آنجا نیست تا این افراد در همان شهر به تولیدات هنری و اجرای آثارشان بپردازند؟ تنها دلیل این است که تمرکز امکانات در تهران به وجود آمده و فرد مجبور به مهاجرت به تهران شده است و شهر خود را رها کرده است.»

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره حمایت از هنرمندان شهرستان‌های استان توضیح داد: «تا الآن به دلیل مشکلات مالی و فشارهای اقتصادی کار خاصی نتوانسته‌ایم انجام دهیم و بسته حمایتی داشته باشیم ولی درصدد هستیم همچون تهران که هنرمندانش در حال استفاده از بسته‌های حمایتی هستند، بتوانیم برای شهرستان‌ها به‌ویژه شهرهای استان تهران نیز این امکان را فراهم کنیم.» 

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران از 1 تا 6 آذرماه به دبیری امیرحسین شفیعی در  پردیس تئاتر تهران برگزار خواهد شد. 




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

با حضور کاظم نظری

برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز معرفی شدند
با حضور کاظم نظری

برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز معرفی شدند

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز، با اعلام فهرست آثار و هنرمندان برتر، دو نمایش «تاسه» و «بوچیکمان هه یه و زه ماوه ندی» (سنندج) را به چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر و نمایش «ئودیپی شاریار» (سقز) را به جشنواره تئاتر کرکوک عراق معرفی کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره تئاتر فجر مطرح کرد

از بها دادن به توان‌خواهان تا مذاکره با سیمافیلم برای جذب استعدادها
مدیرکل هنرهای نمایشی درباره تئاتر فجر مطرح کرد

از بها دادن به توان‌خواهان تا مذاکره با سیمافیلم برای جذب استعدادها

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در سخنانی درباره چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از استعدادهایی گفت که تاکنون دیده نشده بودند و به واسطه جشنواره منطقه‌ای این اتفاق افتاد. او گفت در حال شبکه‌سازی در این عرصه‌اند تا غیر از عرصه صحنه، این استعدادها به سریال‌ها و ...

|

نظرات کاربران