در حال بارگذاری ...
انتشارات سروش روانه بازار نشر کرد

دوره سه جلدی «مجموعه آثار استانیسلاوسکی» تجدیدچاپ شد

کتاب‌های «آماده‌سازی هنرپیشه»، «شخصیت‌سازی» و «نقش آفرینی» در یک دوره ۳ جلدی «مجموعه آثار استانیسلاوسکی» تألیف کی. اس. استانیسلاوسکی. ترجمه مهین اسکوئی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط‌عمومی انتشارات سروش، در جلد اول کتاب «آماده‌سازی هنرپیشه: کار هنرپیشه روی خود در جریان تأثر» آمده، استانیسلاوسکی نام هنری مستعاری است که کنستانتین الکسی یف بازیگر و کارگردان مشهور و صاحب نظریه اهل روسیه در 22 سـالگی برخود نهاد. او در 1863 در مسکو به دنیا آمد و در 1938 درگذشت، بنابراین در بحبوحه جریان‌های پیش و پس از انقلاب کمونیستی و نیز جنگ جهانی اول در اوج فعالیت‌های تئاتری خود بود. استانیسلاوسکی، در پی سال‌ها ممارست در عرصه تئاتر به نظریه‌ای در بازیگری مشهور به «سیستم» دست یافت که در این سه جلد تشریح شده است.

جلد دوم کتاب «شخصیت‌سازی: کار هنرپیشه روی خود در جریان تجسّم» درک صحنه‌ای عمومی به دلیل تک‌تک عناصر تشکیل‌دهنده آن ساده‌ترین و طبیعی‌ترین حالت انسانی است. در زندگی روزمره هم ضرورت‌های پیچیده‌ای وجود دارد که بدن باید خودبه‌خود و به‌نحوی مناسب به آن‌ها پاسخ بدهد، اما این در موقعیت‌های استثنایی و افراطی صورت می‌گیرد. برعکس، در زنـدگی‌ِ روی صحنه هر موقعیتی افراطی اسـت، چون اگر نباشد نمی‌تواند «موقعیت واقعی» باشد یا به‌جای موقعیتی واقعی عمل کند. آنچه برای ذهن ـ بدن روی صحنه معیاری عادی است، در زندگی روزمره استثنایی است. طبیعی بـودن روی صحـنـه، نوع تـقـویت‌شده‌ای از طبیعی بودن روزمره است. بنابراین باید آن را به وسیلۀ سیستم‌ از نو ایجاد کرد.

جلد سوم کتاب «نقش آفرینی: کار هنرپیشه روی نقش»، نقـش (بـازی‌شده)، شخصیتی است که به سوی «فراعینی شدن» جهت یافته و باید در گذشته و آینده نقش وجود داشته باشد. شخصیت موجودی فراتر و بالاتر از اعمالی است که به عنوان پاره‌ای از نقش انجام می‌دهد. هماهنگی ذهن بدن در بدنی آشکار می‌شود که در خلأ عمل نمی‌کند، که از کنش لازم نمی‌پرهیزد، که به نحوی تناقض‌آلود و سترون، واکنش نمی‌کند. ذهن بدن طبیعی عملاً ساده‌ترین و طبیعی‌ترین شرایط انسانی است. برای بازآفرینی این سرشت طبیعی، این صدای زندگی انسانی، کار، مطالعه و تکنیک لازم است. سیستم این است.

مترجم این مجموعه مرحوم مهین اسکوئی (1384-1309) دانش‌آموخته دانشکده هنرهای تئاتری مسکو بود و سیستم استانیسلاوسکی را به‌طور کامل آموزش دیده بود. او پس از بازگشت به کشور نمایشنامه‌های صحنه‌ای و تلویزیونی بسیاری را ترجمه، کارگردانی و بازی کرد.

چاپ سیزدهم جلد اول و چاپ دوازدهم جلد دوم و جلد سوم این مجموعه با شمارگان 500 نسخه و با قیمت دوره 3 جلدی 350.000 تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقه مندان این حوزه قرار گرفته است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر

معرفی مهم‌ترین کارگردانان تئاتر ایران از راه نقد آثار
گفت‌وگو با مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر

معرفی مهم‌ترین کارگردانان تئاتر ایران از راه نقد آثار

مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر و نویسنده کتاب «صد نقد، صد اجرا»می‌گوید نسلی که الان تئاتر کار می‌کند شاید هیچ‌وقت نتوانسته کارگردانان قدیمی ایران را که به رشد و اعتلای این عرصه کمک کرده‌اند، خوب بشناسد و حتی با سبک کارشان آشنا شود؛ بنابراین تلاش کردم با بررسی و ...

|

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

کتاب «صحنه عشق من است» که به زندگی و فعالیت‌های ادنا زینلیان هنرمند و مدرس تئاتر در حوزه طراحی لباس می‌پردازد به‌زودی منتشر خواهد شد.

|

دفاتر اول و دوم مونودراما منتشر شد

دفاتر اول و دوم مونودراما منتشر شد

خلیل اسماعیلی، دبیر و ویراستار مجموعه­ مونودراما خبر داد که دفاتر اول و دوم مونودراما از انتشارات نظام‌الملک، منتشر و روانه بازار کتاب شد.

|

نظرات کاربران