در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با پریا امینی‌دهکردی و مهرنوش عباس‌نژاد، برگزیدگان جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری

موفقیت دو زنِ کارگردان پس از دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات و موانع

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری دو نمایش برگزیده داشت که هردو از بانوان هنرمند و جوان این استان بودند. مهرنوش عباس‌‌نژاد و پریا امینی که در جشنواره تئاتر منطقه‌ای حضور خواهند داشت هردو بر این باورند که آشنایی با آثار هنرمندان دیگر استان‌های کشور و گفت‌وگو و تبادل اندیشه دستاورد مهم این جشنواره است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در چهارمحال و بختیاری، سی و چهارمین جشنواره تئاتر این استان به دبیری قاسم اسماعیلی‌دهکردی، از 25 تا 28 آبان ماه 1401 در شهرکرد برگزار شد.

در پایان این جشنواره، دو نمایش «خاکستری» به نویسندگی و کارگردانی پریا امینی‌دهکردی و «کپسول» به کارگردانی مهرنوش عباس‌نژاد، به‌عنوان برگزیدگان به جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر راه‌یافتند.

در همین رابطه، با این دو کارگردان جوان، گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:

جشنواره منطقه‌ای برای هنرمندان تئاتر استان‌ها مفید است

پریا امینی‌دهکردی که نمایش «خاکستری» با کارگردانی او برگزیده سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری شد، درباره اهمیت این رویداد نمایش گفت: «جشنواره تئاتر استانی، محرک خوبی برای تولید تئاتر در شهرستان‌هاست. قبل از برگزاری جشنواره، هنرمندان در تکاپوی بیشتری هستند و شور و شوق به نسبت بیشتری در مقایسه با اجراهای عموم دارند.»

او با اشاره به اینکه «خاکستری»، داستان زندگی یک‌ شب از انسان‌هایی است که در جنگ، بدون در نظر گرفتن طرف جبهه‌شان زندگی می‌کنند. درباره انگیزه خود از نوشتن این اثر گفت: «به نظر من انسان‌ها برای احساس جنگ الزاماً نباید در دوران جنگ زندگی کنند بلکه بسیاری اوقات شرایط زندگی ما در دوران صلح نیز همان شرایط دوران جنگ را دارد و با همان چالش‌ها و همان لحظات سخت تصمیم‌گیری روبه‌رو هستیم. همین احساس باعث نوشتن این اثر شد.»

این نویسنده و کارگردان جوان درباره مشکلات پیشِ روی خود در اجرای این اثر توضیح داد: «مرحله انتخاب بازیگر، برای من مرحله زمان بَری بود و بعد از آن برای طراحی صحنه و اجرای آن دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی را پیشِ رو داشتم. در این زمینه باید از هنرمندان حمایت مالی بیشتری بشود تا دست آن‌ها هم در پروردن و اجرای ایده‌های ذهنی‌شان بازتر باشد.»

امینی که به‌عنوان اثر برگزیده استان چهارمحال و بختیاری به جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه پیدا کرده‌است، ازسرگیری جشنواره منطقه‌ای را اتفاق خوشحال‌کننده‌ای دانست و گفت: «این چند سال در نبود جشنواره منطقه‌ای، فیلم اجرای تئاتر بازبینی می‌شد که کار خوشایندی برای هنر تئاتر نیست. جشنواره منطقه‌ای برای هنرمندان تئاتر استان‌ها بسیار مفید است. آشنایی با دیگر آثار استان‌های کشور و گفت‌وگو و تبادل اندیشه بین هنرمندان مهم‌ترین دستاورد این جشنواره‌ها است.»

سطح آثار جشنواره امسال نزدیک به هم و رقابت تنگاتنگ بود

مهرنوش عباس‌نژاد، کارگردان و بازیگر نمایش «کپسول»، دیگر برگزیده سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری، با اشاره به این‌که سطح آثار جشنواره امسال نزدیک به هم و رقابت تنگاتنگ بود، گفت: «هدف شخصی من از شرکت در جشنواره، دیده شدن توسط تماشاگران بود ولی اکنون که به جشنواره منطقه‌ای راه‌یافته‌ایم، تلاش خود را برای هر چه‌بهتر ارائه دادن اثر در این جشنواره خواهیم کرد.»

او برگزاری جشنواره استانی تئاتر را باعث استمرار و ماندگاری تئاتر در شهرستان‌ها دانست و افزود: «گفت‌وگو و دیالوگ هنرمندان تئاتر در جشنواره‌های تئاتر درباره آثار یکدیگر و نقد بررسی آثار خود، باعث پیشرفت هنرمندان می‌شود و امیدوارم در جشنواره‌های تئاتر به جلسات نقد بررسی آثار اهمیت بیشتری بدهند.»

این کارگردان جوان گفت: «داستان نمایش «کپسول» در مورد بیماری ناشناخته‌ای است که تنها راه درمان آن ازدواج است. چالش تعهد در ازدواج در این نمایش پررنگ است.»

 او هدف از انتخاب متن نمایش را وجود شخصیت‌های خاکستری در آن عنوان کرد و افزود: «هرچند همین تعداد زیاد بازیگر و هماهنگی بین آن‌ها جزء مشکلات کار من بود ولی به لطف خدا و با تلاش بازیگران و عوامل اثر از پس آن برآمدیم.»

عباس‌نژاد افزود: «امیدوارم با تلاش مسئولین و اهمیت دادن به هنر تئاتر مشکلات عمده سالن‌های نمایش در شهرستان‌ها برطرف شود و همیشه در طول سال شاهد اجرای نمایش در استان‌ها باشیم.»




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال‌وبختیاری مطرح شد

جلیل رفیعی: پیشکسوتان باید در کنار هنرمندان جوان بمانند
در گفت‌وگو با داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال‌وبختیاری مطرح شد

جلیل رفیعی: پیشکسوتان باید در کنار هنرمندان جوان بمانند

جلیل رفیعی، داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری جوان‌گرایی در جشنواره‌های تئاتر را اتفاقی خوب ارزیابی کرد، به‌شرط آن‌که این موضوع در همراهی با پیشکسوتان پیش برود و توان آن‌ها نیز به کار گرفته شود.

|

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه‌سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند
در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند

سی‌و‌پنجمین جشنواره استانی تئاتر چهارمحال و بختیاری پایان یافت و سه نمایش «من هر وقت ‌دیدمت داشتی می‌رفتی»، «عاشقانه، عامدانه، قاتلانه» و «تکرار» موفق به حضور در جشنواره منطقه‌ای فجر شدند.

|

گفت‌وگو با داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

احسان جانمی: تئاتر در جریان‌سازی فرهنگی تاثیرگذار است
گفت‌وگو با داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

احسان جانمی: تئاتر در جریان‌سازی فرهنگی تاثیرگذار است

احسان جانمی عضو هیئت داوران سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری می‌گوید لازم است ارگان‌ها و نهادها از نظر تأمین هزینه‌های اجرایی و حمایت از هنرمندان وارد چرخه برگزاری رویدادها و جشنواره هنری چهارمحال و بختیاری شوند و برای تئاتر هزینه کنند زیرا اهمیت و اثرگذاری آن ...

|

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در دیدار با فعالان تئاتر بچه‌های مسجد و فعالان تئاتر حرفه‌ای استان چهارمحال و بختیاری وعده داد که حوزه هنری در حد توان خود از هنرمندان استان‌های فعال در حوزه تئاتر حمایت خواهد کرد.

|

نظرات کاربران