در حال بارگذاری ...
رویدادی که برای خانواده هنرهای نمایشی ایران، فرصت برابر می‌سازد

جشنواره تئاتری با حضور 3563 هنرمند در گستره پهناور ایران‌زمین

جشنواره‌های تئاتر استانی در ایران، یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های تئاتری جهان به لحاظ وسعت جغرافیایی در محدوده برگزاری است. رویدادی بزرگ که هنگام برگزاری آن، چندین ماه حال و هوای سراسر کشور رنگ و بوی هنرهای نمایشی به خود می‌گیرد و همه اهالی تئاتر کشور و علاقه‌مندان به این هنر مردمی را با خود همراه می‌کند. فرصتی ارزشمند برای دیده شدن و محک خوردن هنرمندان و آمادگی برای ورود به عرصه‌‌ای پهناورتر به نام جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر.

ایران تئاتر: این روزها سی و چهارمین دوره جشنواره‌های تئاتر فجر استانی، به روزهای پایانی خود نزدیک شده است. تا این تاریخ 31 استان برگزیدگان خود را برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای معرفی کرده‌اند، یک استان در حال برگزاری است و 21 آذرماه با برگزاری آیین اختتامیه، آخرین استان به کار خود پایان خواهد داد.

آمار نشان می‌دهد که تاکنون 244 گروه نمایشی و 3563 هنرمند در این رویداد حضور داشته‌اند و 36020 تماشاگر با حضور در سالن‌های نمایشی سراسر کشور به تماشای آثار اجراشده نشستند. به این بهانه نگاهی کوتاه و گذرا داریم به تاریخچه این رویداد بزرگ.

تاریخچه برگزاری جشنواره‌های استانی تئاتر

جشنواره‌های تئاتر استانی با هدف گسترش هنرهای نمایشی و ایجاد امکان برای شناسایی هنرمندان و استعدادهای سراسر کشور، از سال 1368 در بیش از 15 استان آغاز شد و طی سالیان بعد به‌مرور همه استان‌ها به این رویداد ملی و سراسری پیوستند.

این جشنواره‌ها در هر استان و با اعتبارات استانی و حمایت مادی و معنوی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شده و هرساله حدود 15 اثر از برگزیدگان این جشنواره‌های استانی وارد جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌شوند و در بخش‌های مختلف آن در کنار گروه‌های دیگری که به شکل‌های گوناگون وارد شده‌اند، به رقابت می‌پردازند. 

اهداف جشنواره

هرساله اداره کل هنرهای نمایشی شیوه‌نامه برگزاری سال بعد را بازنگری کرده و متناسب با شرایط خاص زمانی، فرهنگی و جغرافیایی با تنظیم جدید شیوه‌نامه اقدام به اصلاح روش‌ها و شیوه‌های برگزاری جشنواره می‌کند. جشنواره‌های تئاتر استانی در طول سال‌های گذشته و با فراز و فرودهایی همچنان به حیات خود ادامه داده و همواره اهداف کلی را دنبال کرده است.  

این اهداف ایجاد فضای مناسب کار تئاتر در استان‌ها و شهرستان‌های دوردست، ایجاد فرصت‌های برابر برای اهالی خانواده تئاتر استان‌ها در همه‌ مناطق ایران، توجه ویژه به فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های اقوام، مناطق و استان‌های مختلف و رشد و گسترش هنر تئاتر برای ایجاد ارتباط در جامعه هستند.

شیوه داوری نمایش‌ها

در راستای افزایش بهره‌وری جشنواره و کاهش آسیب‌های احتمالی و نسبت به سلایق مدیران و برنامه‌ریزی‌های کلان مدیریتی تا امروز سه گونه داوری در این جشنواره‌ها تجربه‌شده است که هر یک از این روش‌ها همواره موافقین و مخالفین متعدد داشته است. در برخی ادوار گذشته هر سه نفر داور از تهران و توسط اداره کل هنرهای نمایشی انتخاب و به استان اعزام می‌شدند. در ادواری دیگر انتخاب هر سه داور توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه انجام می‌شد اما امسال و در دوره‌ای که در حال برگزاری است، دو داور از طرف مسئولین استانی انتخاب شدند و یک نفر از داوران توسط اداره کل هنرهای نمایشی انتخاب و به‌عنوان داور و ناظر جشنواره اعزام می‌شود.

رقابت نمایش‌ها

شیوه‌ رقابت بر اساس شیوه‌نامه‌ ارسالی برای استان‌ها تاکنون به دو صورت زیر انجام‌شده است. شیوه نخست، رقابت در همه‌ موارد و عناصر نمایشی مثل انتخاب بهترین‌های بخش‌های کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، بازیگر زن و مرد، طراحی صحنه، لباس، بروشور، موسیقی و... و در پایان انتخاب یک، دو یا سه گروه برگزیده و معرفی آن‌ها به جشنواره منطقه‌ای یا فجر و در شیوه دیگر، رقابت کلی بدون معرفی اجزای برتر برگزار می‌شود و تنها دو یا سه اثر برتر جهت معرفی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای انتخاب می‌شوند.

روش‌های برگزاری

روش‌های برگزاری جشنواره‌های تئاتر فجر در استان‌ها به دو صورت متمرکز و غیرمتمرکز است. در روش متمرکز که یکی از شهرهای استان به‌عنوان میزبان انتخاب‌ شده و گروه‌های نمایشی منتخب به شهر موردنظر اعزام‌ می‌شوند و نمایش‌های خود را اجرا می‌کنند. در روش غیرمتمرکز، هیئت‌داوران به هر یک از شهرهای استان اعزام‌شده و آثار را ارزیابی می‌کنند. در این روش گروه‌ها ارتباط کمتری با یکدیگر دارند و معمولاً از دیدن آثار دیگران محروم خواهند شد اما به‌گونه‌ای جشنواره در همه‌ شهرهای یک استان اجرا می‌شود.

سی و چهارمین دوره

سی و چهارمین جشنواره‌های تئاتر استانی در سال جاری و بر اساس شیوه‌نامه ارسالی در پایان سال 1400، در 32 استان و دو منطقه‌ آزاد قشم و اروند برگزار می‌شود.

در ابتدا با تشکیل دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی فراخوان جشنواره با رعایت مفاد شیوه‌نامه و قوانین موضوعه  و رویه‌ موجود تنظیم و در شبکه‌های اجتماعی به هنرمندان ابلاغ شد. پس‌ازآن بررسی آثار متقاضی آغاز شد و درنهایت در هر استان بین 5 تا 14 اثر جهت حضور در جشنواره انتخاب شدند و طی بازه زمانی دوماهه آبان و آذرماه با حضور چشمگیر هنرمندان و مخاطبین برگزار شد. با پایان یافتن جشنواره‌های استانی، درنهایت برگزیدگان آن‌ها به تعداد 75 تا 78 اثر به اداره کل هنرهای نمایشی جهت شرکت در چهار جشنواره منطقه‌ای معرفی می‌شوند.

4 استان کرمانشاه، بوشهر، فارس و مازندران میزبان جشنواره‌های منطقه‌ای خواهند بود که برگزیدگان از تاریخ 7 تا 20 دی‌‌ماه سال جاری به رقابت خواهند پرداخت و از بین 78 اثر معرفی‌شده طی ارزیابی بعدی و با توجه به کیفیت آثار، تعداد 15 تا 20 اثر به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه خواهند یافت.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

امیر امینی: «سه دلقک و نصفی»، نگاهی نقادانه به مسائل محیط زیستی دارد
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

امیر امینی: «سه دلقک و نصفی»، نگاهی نقادانه به مسائل محیط زیستی دارد

امیر امینی، کارگردان نمایش خیابانی «سه دلقک و نصفی» می‌گوید این نمایش با نگاهی نقادانه به دنبال طرح مشکلات محیط‌زیست است و توجه مخاطب را به شهدای محیط‌بان و آینده سرزمین‌مان جلب می‌کند.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است

کارگردان نمایش «عروس فلسطین» می‌گوید نمایشنامه این نمایش پانزده سال پیش به نگارش درآمده است و تاکنون فرصت و مجالی برای روی صحنه بردن آن پیش نیامده بود اما با هوشمندی مدیران تئاتر کشور و دبیر جشنواره تئاتر فجر و اتفاقات منطقه، فرصت مناسب برای اجرای آن فراهم آمد.

|

ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی، انقلابی و ملّی 

پیام کاظم نظری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی، انقلابی و ملّی 

پیام کاظم نظری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه آغاز چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نوشت نقش‌آفرینی عرصه «نمایش»، به دلیل نزدیکی عمیق به آنچه در متن زندگی و بطن تفکّرات مردم می‌گذرد، هرروز بیش‌ازپیش سنگین‌تر و خاص‌تر می‌شود.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

نظرات کاربران