در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای مطرح کرد

اصغر محمدی: هنرمندان با تولید آثار نمایشی اجازه ندادند چراغ تئاتر خاموش شود

اصغر محمدی کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر می‌گوید برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای نشان‌دهنده عزم هنرمندان تمامی استان‌هاست که با توجه به شرایط سخت سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور؛ با تولید آثار تئاتری تمام تلاش و همت خود را به کار بستند تا با تولید آثار نمایشی اجازه ندهند چراغ تئاتر خاموش شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر طی ۹ سال اخیر در بخش مسابقه بزرگ صحنه‌ای؛ سهم مهمی از آثار خود را از میان خیل تولیدات هنرمندان تئاتر سراسر کشور که در جشنواره‌های تئاتر استانی حضور داشته‌اند انتخاب می‌کرد اما امسال همزمان با برگزاری چهل‌ویکمین دوره این رخداد و بعد از ۹ سال فاصله به سبب برگزار نشدن جشنواره تئاتر فجر مناطق که از آثار برگزیده جشنواره تئاتر استانی در این رویداد پذیرایی می‌کرد و درنهایت آثار برگزیده حاضر در این رخداد به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ارائه می‌شد؛ بار دیگر بنا به پیشنهاد کوروش زارعی دبیر چهل‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این رویداد احیا شد و شاهد برگزاری بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای خواهیم بود.

ویژگی مهم برگزاری جشنواره تئاتر مناطق آن است که آثار برگزیده خود را از میان برگزیدگان جشنواره‌های استانی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌کند. همین گذار و گذر آثار نمایشی از دو رخداد جشنواره‌ای با نگرش داوران متخصص باعث ارتقای بیش‌از پیش سطح کیفی آثار حاضر در این رویداد می‌شود.

حال بنا به برنامه تقویمی؛ اولین گام جشنواره تئاتر فجر مناطق، به میزبانی استان کرمانشاه از ۷ تا ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ با حضور هنرمندان استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، ایلام، همدان، خوزستان و کرمانشاه برگزار می‌شود.

بررسی جایگاه و هویت خرده فرهنگ‌ها به زبان نمایش‌درمانی

اصغر محمدی کارگردان نمایش «خیر نبینی سعیده» که با این اثر به نویسندگی فرهاد نقدعلی به عنوان اثر برتر استان زنجان در بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای در کرمانشاه به عنوان اولین استان میزبان این جشنواره که پلی برای حضور آثار در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است، گفت: «جشنواره تئاتر منطقه‌ای، زمینه‌ای برای تعامل با دیگر استان‌های ایران است. استان زنجان پیشینه بسیار درخشانی در عرصه هنرهای نمایشی دارد و این استان استعدادهای فراوان در همه زمینه‌های هنرهای نمایشی دارد

او درباره داستان نمایش «خیر نبینی سعیده» گفت: «این نمایش روایت‌گر زندگی خلیل حلبی است که به دلیل مشکلات روحی و روانی، درگیری با مواد مخدر و از طرفی به خاطر اتفاقات هولناکی که در دوران کودکی برایش اتفاق افتاده است در یک آسایشگاه روانی بستری است. او در همین آسایشگاه شروع به روایت و نوشتن خاطرات خود می‌کند که همین نوشتن خاطرات منجر به اتفاق مثبت در زندگی‌اش می‌شود

این کارگردان زنجانی مهمترین شاخص و ویژگی این نمایش را متن خوب و روان فرهاد نقدعلی بیان کرد و گفت: «کلیت نمایش و ساختار آن کمدی-درام است که برای مخاطب جذابیت دارد. این نمایش به بررسی خرده فرهنگ‌هایی که در جامعه ایران، به مرور تبدیل به رسم شده، می‌پردازد و سعی دارد با زبانی طنز این موارد را به تماشاگر ارائه دهد و از همه مهم‌تر مسئله جایگاه و هویت است که در این متن به صورت نمایش‌درمانی (سایکودرام) مورد بررسی قرار می‌گیرد

بازیبنی آثار نمایشی توسط فیلم، با اصل تئاتر که هنری‌ است زنده، در تضاد است

محمدی درباره برگزاری مجدد جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر پس از ۹ سال توقف، گفت: «چند سالی بود بر اساس سیاست‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور، تئاتر منطقه‌ای حذف‌ شده بود و فیلم برگزیدگان تئاتر استان‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شد و آنجا مورد بازبینی قرار می‌گرفت.»

او با بیان آنکه از احیای این جشنواره مانند دیگران هنرمندان تئاتر استان‌ها خوشحال هستم، افزود: «این کار باعث می‌شود تئاتر به شکل طبیعی و به صورت زنده برای هیئت داوران اجرا شود. همچنین چنین گردهمایی‌هایی سبب می‌شود هنرمندان تئاتر استان‌ها از یکدیگر باخبر شوند که همین امر به‌ نوبه خود اتفاق خوبی است؛ چرا که تعامل و گفت‌وگو منجر به تولید کارهای بهتر می‌شود

ماهیت تئاتر به زنده‌ بودن آن است که بتواند بی‌واسطه با مخاطب ارتباط برقرار کند

او افزود: «خوشبختانه بعد از بحران و همه‌گیری کرونا که بیش از دو سال تئاتر را تحت تأثیر قرار داده بود، شاهد بازگشت هنرمندان به سالن‌های تئاتر هستیم. ماهیت تئاتر به زنده‌ بودن آن است که بتواند بی‌واسطه با مخاطب ارتباط برقرار کند

محمدی ادامه داد: «همچنین باید بر این نکته تاکید کنم که برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای نشان‌دهنده عزم هنرمندان تمامی استان‌هاست که با توجه به شرایط سخت سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور؛ با تولید آثار تئاتری تمام تلاش و همت خود را به کار بستند تا با تولید آثار نمایشی اجازه ندهند چراغ تئاتر خاموش شود

نمایش «خیر نبینی سعیده» به عنوان اثر برگزیده جشنواره استان زنجان روز پنجشنبه، هشتم دی ساعت ۱۶:۳۰ در پلاتو تجربه (شهید آوینی) کرمانشاه، به صحنه می‌رود. در این نمایش مینا عبادی، مسعود پاکتی و ولی عباسی به عنوان بازیگر حضور دارند.

لیلا انصاری (منشی صحنه)، رادین و رادمان شب‌خیز (اجرای نور)، ولی عباسی (مدیر صحنه)، نسرین محمدی (طراح صحنه)، نازنین زهرا محمدی (طراح پوستر)، مسعود پاکتی (دستیار کارگردان)، موسسه دوخت رؤیاهای صحنه (مریم بهادری) (طراح لباس) و بهزاد سعیدی (انتخاب موسیقی وخواننده) دیگر عوامل این نمایش هستند.

هنرمندان سایر استان‌های کشور طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با حضور در استان‌های بوشهر، مازندران و فارس به‌عنوان دیگر میزبانان جشنواره منطقه‌ای تئاتر برای راه‌یابی به چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

همچنین چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی همزمان با ایام جشن‌های انقلاب در بهمن به میزبانی تهران برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت

هنرمندان شهرستانی را فراتر از جشنواره‌ها ببینیم
گفت‌وگو با آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت

هنرمندان شهرستانی را فراتر از جشنواره‌ها ببینیم

آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت، با وجود تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، خواستار آن شد تا هنرمندان شهرستانی، فراتر از چنین رویدادها و گردهمایی‌های هنری دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند.

|

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت‌فروشی موسیقی-نمایش «مجنون آن لیلی» به کارگردانی و آهنگسازی پیمان خازنی که در تالار حافظ روی صحنه می‌رود، آغاز شد. 

|

نظرات کاربران