در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه 2 (بوشهر) مطرح شد

پریا امینی: بزرگ‌ترین حسن جشنواره‌های منطقه‌ای شکل‌گیری گفت‌وگو بین هنرمندان است

نویسنده و کارگردان نمایش «خاکستری» که در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق - منطقه ۲ بوشهر حضور دارد، گفت: نمایش ما بیانگر شرایط و روحیه انسان در زمان جنگ یا شرایط مشابه جنگ در زندگی است. امینی همچنین درباره احیای جشنواره منطقه‌ای تئاتر توضیح داد: «سال‌ها بود گروه‌های تئاتر استان‌ها از دیدن آثار گروه‌ها و هنرمندان تئاتر استان‌های دیگر در جشنواره مناطق محروم بودند و به نظر من همین نکته، تبادل اندیشه و گفت‌وگو را که مهم‌ترین هدف هنر نمایش در جشنواره‌های تئاتر است از بین برده بود. از نظر من بزرگ‌ترین حسن احیای جشنواره تئاتر منطقه‌ای گسترش و شکل‌گیری گفت‌وگو بین هنرمندان است.»

به گزارش ایران تئاتر به نقل از هنرآنلاین، نمایش «خاکستری» به نویسندگی و کارگردانی پریا امینی از شهرکرد، یکی از آثار برگزیده جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری برای حضور در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور در استان بوشهر است. این جشنواره 14 تا 17 دی میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر است و «خاکستری» روز چهارشنبه 14 دی در سالن اصلی 9 دی بوشهر روی صحنه رفت.

پریا امینی، نویسنده و کارگردان «خاکستری» درباره نمایش خود گفت: «این کار بیانگر شرایط و روحیات انسان در زمان جنگ یا شرایط مشابه جنگ در زندگی است، شرایطی که انسان‌ها را مجبور می‌کند رفتاری دور از اندیشه واقعی خود بروز دهند.»

این کارگردان جوان در پاسخ به این‌که «خاکستری» چقدر معرف تئاتر استان چهارمحال و بختیاری است گفت: «به نظر من نمایش جدا از اینکه تا چه حد از نظر تکنیکی و اجرایی خوب عمل کرده و گروه من چقدر از نظر فنی موفق و معرف تئاتر استان من بوده، مجموعه‌ای از تلاش و انگیزه جوانان همسن و سال خودم و نشان‌دهنده شوق و اشتیاق جوانان چهارمحال و بختیاری به کار کردن و خلق اثر هنری است. جوانانی که حاضرند با تمام سختی‌ها برای رویاهای‌شان تلاش کنند.»

امینی دهکردی ویژگی اصلی نمایش خود را پرداختن به اثرات جنگ عنوان کرد و افزود: «با توجه به مطالعاتی که در سال‌های اخیر داشتم موضوع جنگ بدون در نظر گرفتن کشورها و موقعیت جغرافیایی توجه من را جلب می‌کرد، اینکه جنگ چه تاثیری روی آدم‌هایی که در آن جغرافیا زندگی می‌کنند می‌گذارد. همین دغدغه باعث شد این متن را بنویسم و کارگردانی کنم.»

او درباره احیای جشنواره منطقه‌ای تئاتر توضیح داد: «سال‌ها بود گروه‌های تئاتر استان‌ها از دیدن آثار گروه‌ها و هنرمندان تئاتر استان‌های دیگر در جشنواره مناطق محروم بودند و به نظر من همین نکته، تبادل اندیشه و گفت‌وگو را که مهم‌ترین هدف هنر نمایش در جشنواره‌های تئاتر است از بین برده بود. از نظر من بزرگ‌ترین حسن احیای جشنواره تئاتر منطقه‌ای گسترش و شکل‌گیری گفت‌وگو بین هنرمندان است.»

این کارگردان جوان در صحبت پایانی خود گفت: «ما همه خاکستری هستیم با تناژهای متفاوت. فردی به اختیار خاکستری است و فردی به اجبار!»

نمایش«خاکستری» جدیدترین کار گروه تئاتر آرام شهرکرد به سرپرستی رضا ولی‌پور دهکردی است. فاطمه امینی، عرفان ربیعی و پریا امینی دهکردی بازیگران این نمایش هستند و دیگر عوامل آن عبارت اند از عاطفه خدری (دستیار کارگردان و طراح صحنه)، محمد توکلی زانیانی (آهنگساز)، مجید علیخانی (پخش موسیقی)، داوود امینیان (طراح نور) و علی عبادیان دهکردی (طراح پوستر و بروشور).

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور - منطقه ۲ (بوشهر) با حضور ۱۶ گروه نمایشی و ۲۰۳ هنرمند از استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، هرمزگان و مناطق آزاد قشم و اروند در بوشهر در حال برگزاری است.     




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است

مهدی مسروری، کارگردان نمایش «فخرالزمان» می‌گوید این نمایشنامه برای من چند ویژگی برجسته داشت. اولین مورد، خط داستانی جذاب آن بود. دومین مورد به علاقه شخصی من به تاریخ و مطالعه و پیگیری این ژانر بازمی‌گشت و دلیل سوم به موفقیت نویسنده در همسان‌سازی متن با فرهنگ ایرانی مرتبط ...

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

در گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش خیابانی «یک آبادی عشق» مطرح شد

جای بخش «کارگردان اولی‌ها» در جشنواره تئاتر فجر خالی است
در گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش خیابانی «یک آبادی عشق» مطرح شد

جای بخش «کارگردان اولی‌ها» در جشنواره تئاتر فجر خالی است

کارگردان نمایش خیابانی «یک آبادی عشق» می‌گوید جشنواره تئاتر فجر در پرورش نسل جدید تئاتر می‌تواند نقش به‌سزایی داشته باشد و از این رو جای بخش «کارگردان اولی‌ها» در این رویداد خالی است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است

کارگردان نمایش «عروس فلسطین» می‌گوید نمایشنامه این نمایش پانزده سال پیش به نگارش درآمده است و تاکنون فرصت و مجالی برای روی صحنه بردن آن پیش نیامده بود اما با هوشمندی مدیران تئاتر کشور و دبیر جشنواره تئاتر فجر و اتفاقات منطقه، فرصت مناسب برای اجرای آن فراهم آمد.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

نظرات کاربران