در حال بارگذاری ...
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر مطرح کرد

عبدارحیم افروغ: جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور یک دوره آموزشی برای هنرمندان است

عبدالرحیم افروغ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و دبیر جشنواره تئاتر فجر منطقه ۲ گفت احیای جشنواره تئاتر فجر مناطق اتفاق مبارکی‌ است تا تاریخ بوشهر به عنوان محتوایی برای تولید آثار نمایشی هنرمندان مورد توجه قرار بگیرد. او همچنین با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور یک دوره آموزشی برای هنرمندان است، گفت: «معرفی استعدادهای جدید به جامعه هنری منجر به ارتقا و رشد و شکوفایی نسل تئاتری کشور خواهد شد؛ چراکه این جشنواره علاوه بر بخش آموزش، باعث شکل‌گیری شبکه‌ای از هنرمندان در کنار هم می‌شود تا امکان ارتباط بیشتر و همکاری‌های مشترک برای‌شان فراهم شود.»

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، برگزاری جشنواره تئاتر فجر منطقه 2 از روز چهارشنبه 14 دی ماه تا روز شنبه 17 دی ماه در مجتمع فرهنگی هنری 9 دی مجتمع تئاتر شهر استان بوشهر در حال برگزاری است.

در این رویداد هنری حدود 250 هنرمند از 8 استان کشور از روز نخست جشنواره در این استان حضور پیدا کرده‌اند تا در بیست‌وهفتمین جشنواره تئاترفجر مناطق کشور به عنوان شاهراه ورود به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به رقابت بپردازند.

عبدالرحیم افروغ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و دبیر جشنواره تئاتر فجر منطقه ۲ با ابراز خوشنودی از برگزاری این رویداد هنری در این استان گفت: «جغرافیای ایران پر است از اقوام، فرهنگ‌ها و سبک‌های متعدد و مختلف زندگی که با وجود تمامی این تفاوت‌های زبانی و رفتاری از  هویت ایرانی و اصالت زیست بومی بهره‌مند هستند. این اصالت گویای اتحاد و وحدت رویه کلی‌ است که در این مرز و بوم حکمفرماست.» 

او ادامه داد: «قطعا برگزاری بیست‌وهفتمین جشنواره‌ تئاتر مناطق کشور باعث می‌شود تا در عین تکثر اقوام، فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف، اتفاقی همگون و هماهنگ با هدفی مشترک که همان تلاش برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است، بیافتد.»

او توضیح داد: «ما در جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ 2 (بوشهر) شاهد تبادلات فرهنگی و اجتماعی هنرمندان هستیم. قطعا آثار تولید شده گویای دغدغه مردم و فرهنگ گوشه گوشه این جغرافیای پهناور است و هنرمندان تلاش کرده‌اند تا برای حضور در جشنواره‌ای که با نام مبارک فجر مزین شده است به خلق آثاری ستودنی بپردازند.»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر گفت: «استان بوشهر از گذشته تاکنون دروازه مسیرهای دریایی است و با توجه به موقعیت جغرافیایی مهمی که دارد، چشم طمع دشمنان همواره به دنبالش بوده و هست. در تاریخ این خاک تاریخچه جانفشانی‌های مردم این خاک برای حفظ کیان این مرز وبوم می‌درخشد و برگزاری جشنواره تئاتر فجر منطقه 2 به میزبانی استان بوشهر باعث می‌شود مردم با تاریخ این استان و فرهنگ و رسوم این آیینه تمام نمای مقاومت در مقابل متجاوزان آشنا شوند.»  

دبیر جشنواره تئاتر فجر منطقه ۲ (بوشهر) ادامه داد: «احیای جشنواره تئاتر فجر مناطق اتفاق مبارکی‌ است تا گروه‌های هنری با متن‌ها، سوژه‌ها و رویدادهای خاص و تاریخی این استان برای نگارش و اجرای آثار نمایشی خود از نزدیک مواجه شوند و تاریخ بوشهر به عنوان محتوایی به منظور تولید آثار نمایشی هنرمندان مورد توجه قرار بگیرد.»

او افزود: «هنرمندان در این جشنواره با اجراهای مختلف، دیدگاه‌های جدید و سبک و شیوه‌های نو آشنا می‌شوند و قطعا مهیا شدن این فضا به آن‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از تجربه‌های جدیدشان در بخش‌های مختلفی چون نویسندگی، بازیگری، کارگردانی و ... دست به تجربیات جدیدتر بزنند و موفقیت‌های بیشتری کسب کنند.»

افروغ با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور یک دوره آموزشی برای هنرمندان است، گفت: «معرفی استعدادهای جدید به جامعه هنری منجر به ارتقا و رشد و شکوفایی نسل تئاتری کشور خواهد شد؛ چراکه این جشنواره علاوه بر بخش آموزش، باعث شکل‌گیری شبکه‌ای از هنرمندان در کنار هم می‌شود تا امکان ارتباط بیشتر و همکاری‌های مشترک برای‌شان فراهم شود.»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزایش شور و نشاط و هیجان اجتماعی را از دیگر دستاوردهای برگزاری جشنواره تئاتر فجر منطقه۲ بوشهر دانست و گفت: «اگر فضا برای انتقال مفاهیم فراهم شود، هنرمندان مهمان با قدمت تاریخی، فرهنگ و تمدن، مقاومت‌ و دلیری مردم این دیار، عظمت صنایع دریایی و کشاورزی آن آشنا خواهند شد و تاریخ این استان می‌تواند دستمایه آثار جدید هنرمندان مهمان باشد. قطعا این تبادل فرهنگی منجر به هم‌افزایی فرهنگی و هنری بیش از پیش خواهد شد.»

این مدیر هنری ضمن اشاره به اینکه قطعا وقتی مهمان دارید، باید مقدمات حضور او را نیز فراهم کنید، ادامه داد: «قطعا آنچه امروز در پلاتوهای استان بوشهر اتفاق می‌افتد ما را ملزم به تامین زیرساخت‌ها کرده است. همه ما تلاش کرده‌ایم تا در حدامکان زیرساخت‌های تئاتری تجهیز شوند. البته این به معنای احداث ساختمان یا اضافه شدن تجهیزات نیست بلکه در این مسیر راه‌اندازی و به‌روزرسانی تجهیزات موجود اتفاق افتاده است تا بتوانیم در خدمت گروه‌ها باشیم.»

دبیر جشنواره تئاتر فجر منطقه ۲ (بوشهر) افزود: «استان بوشهر به لحاظ زیرساخت‌های تخصصی ازجمله سالن‌های تئاتر و پلاتوهای نمایش، موقعیت نسبتا مطلوبی دارد. در همه شهرستان‌های ما فضای مناسب تمرین و اجرا وجود دارد و این موضوع شرایط را برای برگزاری جشنواره‌های ملی فراهم کرده است. کما این‌که به‌تازگی نیز میزبان جشنواره تئاتر بسیج (سودای عشق) بودیم و تا حد امکان نیز برای برگزاری خوب این رویداد هنری تلاش کردیم. قطعا در اجرای هر کار نواقصی وجود دارد اما مجموع اتفاقات است که در برآیند نهایی نشانی از  کیفیت برگزاری خواهد داشت.»

عبدالرحیم افروغ در پایان گفت: «در هر حال زیرساخت‌های بوشهر برای اجرای رویدادهای فرهنگی هنری همواره فراهم بوده است ولی قطعا نیازمند حمایت و کمک از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور ارتقای هرچه بیشتر آن‌ها هستیم تا در برگزاری هرچه بهتر و مناسب‌تر جشنواره‌ها در خدمت هنرمندان باشیم.»




مطالب مرتبط

«آلاء» به تونس می‌رود

«آلاء» به تونس می‌رود

نمایش «آلاء»  در ادامه اجراهای بین‌المللی خود، در هفته دوم اردیبهشت در جشنواره مونودرام کارتاژ تونس روی صحنه می‌رود.

|

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت
جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت

در حالی که این روزها سه نمایش از شهرهای شیراز، بهبهان و ماهشهر با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی در تهران در حال اجرای عمومی هستند، کارگردان‌های این آثار، ضمن امیدواری به ادامه و استمرار این جریان، از سختی‌های حضور گروه‌های تئاتری استان‌ها در پایتخت می‌گویند.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است
با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم اعلام کرد برنامه‌ریزی‌ها برای سومین دوره این رویداد تئاتری انجام شده و امید است شهر زنجان در مهر 1403، میزبان آثاری بیشتر از هنرمندان خارجی باشد.

|

نظرات کاربران