در حال بارگذاری ...
نمایشنامه‌نویس پیشکسوت مطرح کرد

علیرضا سعیدی کیاسری: جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر نمودی از عدالت هنری است

علیرضا سعیدی کیاسری، نویسنده پیشکسوت عرصه تئاترِ اهل ساری با ابراز خرسندی از احیای جشنواره تئاتر مناطق کشور، این رویداد فرهنگی هنری را فرصتی برای هم‌افزایی و تبادل تجربیات هنرمندان استان‌های مختلف کشور توصیف کرد. او همچنین جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر را نمودی از عدالت هنری دانست.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر، جشنواره تئاتر منطقه ۳ (مازندران) از روز یکشنبه ۱۸ دی در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران در حال برگزاری است. این رویداد هنری بهترین فرصت برای دیدار نسل جدید تئاتر با پیشکسوتان این عرصه و کسب تجربه از دانش آن‌ها به شمار می‌آید. 

حضور و همراهی علیرضا سعیدی کیاسری، پیشکسوت عرصه تئاتر مازندران در جشنواره تئاتر  منطقه ۳ بهانه‌ای شد تا با او به گفت‌وگویی بپردازیم که در ادامه می‌خوانید.

علیرضا سعیدی‌کیاسری، نویسنده پیشکسوت عرصه تئاتر استان مازندران در حاشیه برگزاری جشنواره تئاتر فجر منطقه 3 کشور در استان مازندران درباره اهمیت احیای جشنواره منطقه‌ای گفت: «تمام هنرمندان تئاتر همواره سعی داشتند تا برای دیده شدن در یکی از سالن‌های تئاتر تهران به اجرای نمایش بپردازند و اکنون جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای فرصت دیده شدن را برای آن‌ها فراهم آورده است.»

او ادامه داد: «با احیای برگزاری جشنواره تئاتر مناطق کشور گروه‌های مختلف تئاتر، توان خود را برای اجرای بهتر در استان‌شان می‌گذارند و کارگردانان نیز با دیدن این انرژی، علاقه و استعداد، انگیزه بیشتری برای ادامه کار در استان خود دارند.»

این پیشکسوت هنرهای نمایشی افزود: «جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر نمودی از عدالت هنری است و انصافاً اگر در اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌ سیاست‌گذار‎ان بخش تئاتر کشور، بودجه‌ها با توجه به گستره استانی، فعالیت گروه‌های نمایشی و گروه‌های ثبت‌شده به‌درستی توزیع شود، هنرمندان می‌توانند خیلی خوب عمل کنند.»

سعیدی با بیان اینکه تئاتر باید به سمت خصوصی شدن و مستقل شدن برود، گفت: «اگر ظرفیت خصوصی شدن برای تئاتر به وجود بیاید، اتفاقات خوبی در کشور می‌افتد. البته که گروه‌هایی که در بخش خصوصی فعالیت دارند نیز در بخش‌هایی مورد اجحاف قرار می‌گیرند.»

او با اشاره به شرایط اقتصادی و نیاز به کمک هزینه برای تولید آثار ادامه داد: «با توجه به شرایطی که داریم، کمک‌های دولتی خیلی راهگشا نیست. چون هزینه‌ها بالاست لذا بخش‌هایی برای اقتصاد تئاتر باید ظرفیت ایجاد کنند تا فضای تولیدی در کشور، موسسات خصوصی و شرکت‌ها بتوانند در کنار بچه‌های تئاتر قرار بگیرند و همانطور که که اسپانسر فیلم سینمایی می‌شوند به تئاتر نیز رسیدگی کنند.» 

نویسنده نمایشنامه «رستگاری روی تپه یازدهم» افزود: «در فضای جدید رسانه‌ها، گروه‌های تئاتر نیز می‌توانند روی پلتفرم‌ها کار کنند. پلتفرم‌ها فضای خوبی برای تئاتر است و هنرمندان می‌توانند از طریق ارائه و فروش آثارشان در آن‌ها ارتزاق داشته باشند.»

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه موفقیت در حوزه اقتصاد تئاتر نیازمند آن است تا مدیریت واحد جای مدیریت چندگانه را بگیرد، توضیح داد: «همیشه چندگانگی کار را خراب می‌کند و ضرر سیاست‌گذاری‌های به هم ریخته در بخش اقتصادی به هنرمند برمی‌گردد.»

او با اشاره به آغاز چهل و یکمین جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر گفت: «امسال با حضور کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی و کوروش زارعی، دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شاهد احیای جشنواره تئاتر مناطق کشور هستیم که این موضوع باعث شده تا به ظرفیت‌ هنرمندان شهرستانی، امکانات تئاتری و استعدادهای گروه‌های نمایشی و همچنین تجهیز سالن‌ها توجه شود.»

این نویسنده تئاتر، یکی از مزیت‌های برگزاری تئاتر مناطق را شناسایی نقاط ضعف و قوت استان‌های میزبان عنوان کرد و ادامه داد: «این‌که سالن بلک‌بکس ساری نیاز به تجهیزات بیشتری دارد یا تالار مرکزی استان مازندران استانداردهای لازم را برای بهره‌برداری ندارد، در راستای برگزاری همین رویدادها به چشم می‌آید و مسئولان می‌توانند در رفع مشکلات راحت‌تر اقدام کنند.»

سعیدی می‌گوید: آرزوی تئاتری‌ها این است که به جشنواره فجر برسند اما جشنواره مناطق این فرصت را به وجود آورده است که اگر گروه‌هایی به این مرحله نرسیدند اما حداقل با 8 یا 9 استان به رقابت بپردازند.

او همچنین گفت: «تبادل تجربیات در جشنواره‌ تئاتر فجر مناطق کشور اتفاق می‌افتد و گروه‌ها می‌توانند تبادل متن و تبادل بازیگر داشته باشند. همه این اتفاقات باعث ایجاد همدلی می‌شود و هم‌افزایی را به دنبال خود خواهد داشت. این‌‌که داوری آثار از تکرار خارج شده و داوران تنها از استان تهران نیستند نیز یکی دیگر از نقاط قوت جشنواره است.» 

نویسنده نمایشنامه «آفتاب بر زمین سینسوم نمی‌تابد» با اشاره به استقبالی که از سوی مخاطبان از جشنواره تئاتر فجر مناطق شده است، ادامه داد: «تماشای تئاتر یک آموزش غیرمستقیم است؛ اصلی در هنر است که می‌گوید فرد هر چه بیشتر ببیند به دانش او اضافه می‌شود.»

علیرضا سعیدی کیاسری در پایان گفت: «گرچه در عصر رسانه و دیجیتال قرار داریم و با یک سرچ کوچک می‌توانیم بهترین تئاترهای دنیا را ببینیم اما حس بودن در سالن تئاتر را نمی‌توان با تماشای تئاتر از طریق مانیتور یا سایر نمایشگرها مقایسه کرد.»

جشنواره تئاتر فجر منطقه ۳ به میزبانی استان مازندران با حضور 19 گروه نمایشی از 9 استان کشور در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نظرات کاربران